دبیر نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ایران:

حجم کتاب‌های تحریف‌کننده بیشتر از روایت‌های صادقانه تاریخی است

حقانی با تأکید بر لزوم گسترش کتاب‌خانه‌های تخصصی انقلاب اسلامی ایران گفت: حجم کتاب‌های تحریف‌کننده بیشتر از روایت‌های صادقانه تاریخی است.
کد خبر: ۴۴۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ - 13March 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه «نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ایران» عصر امروز در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

دهقانکار: اگر تاریخ را ننویسم، دیگران آنگونه که می‌خواهند می‌نویسند
در ابتدای این مراسم، «ایوب دهقانکار» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه جای خالی و خلأ جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی به گواه تاریخ‌نگاران وجود داشت، اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره اهمیت برگزاری این جایزه سخن بگوییم در یک جمله باید گفت «اگر تاریخ خودمان را ننویسیم، دیگران به گونه که خودشان دوست دارند تاریخ را برایمان می‌نویسند».

وی نخستین جایزه انتخاب کتاب تاریخ انقلاب اسلامی را آغازی برای پرداختن به تاریخ معاصر کشورمان دانست و سپس پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

رجبی: «شهید فلسفی» بزرگ‌ترین خطر برای رژیم پهلوی بود
در ادامه «محمدحسن رجبی» گفت: این همایش گرچه دیر آغاز شده، اما آن را به فال نیک می‌گیریم؛ بنده بخاطر معرفی کتاب خاطرات حجت‌الاسلام فلسفی و خاطرات پدرم در خدمت شما هستم. حجت‌الاسلام فلسفی به‌مدت ۶۰ سال واعظ بی‌بدیل کشور بود در زمان حیات ایشان رئیس مجلس وقت، در نامه‌ای مفصل از ایشان برای سخنرانی به مدتی طولانی در مجلس دعوت می‌کند که نشان از اهمیت و جایگاه او بوده است.

وی افزود: طی دستوری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار شد خاطرات مرحوم فلسفی ضبط و ثبت شود و قرار شد مرحوم پدر بنده کار مصاحبه را انجام دهند و اختیار تام گرفتند و قرار شد برادر بنده نیز تدوین آن را انجام دهند و اینجانب نیز پانوشت کتاب را انجام دهم و کتاب فوق محصول یک سال و نیم تلاش پدر، برادر و بنده است.

رجبی عنوان کرد: بیش از ۱۰ بار خاطرات مرحوم فلسفی بازنویسی و سرانجام چاپ شد، اما پس از انتشار بازتاب مناسبی پیدا نکرد. ما درباره ایشان به سندی از ساواک برخوردیم که طی آن گزارشی به ساواک منتقل شده بود که ایشان با وجود ممنوعیتشان از منبر، اما خط و مشی وعاظ کشور را ترسیم می‌کند؛ لذا شهید فلسفی بزرگ‌ترین خطر برای رژیم پهلوی است.

حجم کتاب‌های تحریف‌کننده بیشتر از روایت‌های صادقانه تاریخی است

حقانی: لزوم گسترش کتاب‌خانه‌های تخصصی انقلاب اسلامی ایران
«موسی حقانی» دبیر این جایزه در ادامه گفت: انقلاب اسلامی جلوه‌ای از بعثت است. انقلاب بزرگی در ایران اسلامی رقم خورد که همگی مدیون آن هستند. در اولین آیاتی که در بعثت به پیامبر (ص) نازل شده بود تاکید بر نوشتن و خواندن بود.

وی انقلاب اسلامی را یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های جهان دانست و افزود: عظمت انقلاب اسلامی ایران به‌قدری است که می‌بایست درباره تاریخ‌نگاری آن کار شود. امام (ره) به دلیل درک درست از مشروطه، بر تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی تاکید داشتند.

دبیر جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی به تأخیر ۴۰ ساله این جشنواره اشاره کرد و گفت: ما در این رویداد با آثار منتشر شده ۴۰ سال گذشته روبه‌رو بودیم که انتخاب و برگزیده شدن آن‌ها دشوار بود. برای تشکر از نویسندگان این ۴۰ سال، جشنواره را به دو بخش از ۱۳۵۷ تا ۹۵ و سال‌های ۹۶ تا ۹۷ تقسیم کردیم؛ در بخش اول رویکرد ما تجلیلی بود و آثار خوبی مورد بررسی قرار گرفت.

حقانی از داوری دو هزار و ۵۰۰ اثر در بخش اولیه جایزه خبر داد و افزود: در بخش نهایی این بخش ۶۰۰ اثر انتخاب و سپس حدود ۵۰ اثر برگزیده شد، اما ادعا نداریم جشنواره امسال همه آثار را دیده باشد؛ چراکه محدودیت‌هایی از لحاظ منابع وجود داشت.

وی بر لزوم گسترش کتاب‌خانه‌های تخصصی انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد و ادامه داد: دومین دوره این جشنواره را سال آینده و متمرکز بر آثار منتشرشده سال‌های ۹۸ و ۹۹ برگزار خواهیم کرد و لازم است در بخش‌هایی همچون کودک و نوجوان کار ویژه انجام دهیم؛ چراکه در این بخش و برخی از دیگر بخش‌ها حجم کتاب‌های تحریف‌کننده بیشتر از روایت‌های صادقانه تاریخی است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها