استخاره‌ای که سرنوشت یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های ایران را تعیین کرد

برای شروع عملیات کربلای ۲، فرماندهان مردد بودند. پس از آنکه فرمانده وقت سپاه از دیدار امام خمینی (ره) بازگشت، آیت‌الله مشکینی در قرارگاه کربلا، استخاره‌ای کرد و اول «سوره فتح» را خواند و نوید فتح بزرگی را به فرماندهان داد؛ آن‌ها بعد از این استخاره، نام عملیات «کربلای ۲» را به «فتح‌المبین» تغییر دادند.
کد خبر: ۴۴۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ - 23March 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات فتح المبین، روز دوم فروردین ۱۳۶۱ ساعت ۳۰ دقیقه بامداد با رمز مقدس «یا زهراء (س)» در مناطق غرب شوش تا مرز فکه (منطقه فتح المبین) و در تاریکی کامل آغاز شد. پس از تداوم هشت روزه عملیات، با پیروزی قاطع نیرو‌های ایران به پایان رسید که از جمله دستاورد‌های آن، آزاد سازی دو هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع از خاک میهن اسلامی بود.

گاهی اوقات تعداد سربازان و قدرت ظاهری نیرو‌های جبهه باطل از تعداد سربازان و قدرت ظاهری جبهه حق بیشتر است؛ اما جبهه حق علی رغم اینکه از نظر ظاهری ضعیف‌تر از جبهه باطل است، بوسیله نیروی ایمان و به خواست خداوند پیروز می‌شود. خداوند در آیه ۲۴۹ «سوره بقره»، می‌فرماید «کَم مِن فئةٍ قلیلةٍ غلبت فئةً کثیرةً بإذن الله و الله مع الصابرین/ چه بسا گروهی اندک که با إذن خدا بر گروهی بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت کنندگان) است.»

بیشتر عملیات‌های دفاع مقدس، نام‌هایی مذهبی داشتند و علت این کار را می‌توان توکل رزمندگان اسلام به خداوند و توسل آن‌ها به ۱۴ معصوم (ع) دانست.

پیش از عملیات کربلای ۲، دشمن از حرکات نیرو‌های رزمندگان اسلام و همچنین جاسوسی منافقین، متوجه عملیات شده بود؛ برای همین پیش از شروع عملیات بوسیله پاتک در چزابه و شوش، ساختار نظامی قوای ایرانی را به هم ریخته بود.

با توجه به اقدامات و تحرکات ارتش رژیم بعث و اهداف وسیع پیش بینی شده برای عملیات فتح المبین، تردید‌ها و نگرانی‌هایی میان فرماندهان ارشد نظامی کشور برای اجرای این عملیات پیش آمد.

برای حل این نگرانی، محسن رضایی روز ۲۹ اسفند ۱۳۶۰ با یک فروند «هواپیمای نظامی F۵ دو کابین» از پایگاه هوایی دزفول به سمت تهران حرکت کرد و برای کسب تکلیف از اجرا یا عدم اجرای عملیات و طلب استخاره، به دیدار امام خمینی (ره) در جماران رفت و انتظار پاسخ صریح «بله» یا «خیر» را از ایشان داشت؛ اما امام (ره) فرمودند: «نگران نباشید. شما پیروز هستید، اما درمورد استخاره، ضروری است که ابتدا تمام مشورت‌ها را انجام دهید سپس اگر راهی نیافتید و خواستید دلتان قرص شود، در قرارگاه کربلا از خداوند طلب خیر کنید.»

پس از آنکه فرمانده وقت سپاه از تهران بازگشت، آیت‌الله مشکینی درقرارگاه کربلا، استخاره‌ای کرد و آیات اول «سوره فتح» را خواند و نوید فتح بزرگی را به فرماندهان داد. آن‌ها بعدازاین استخاره، نام عملیات «کربلای ۲» را به «فتح‌المبین» تغییر دادند.

در عملیات فتح المبین، نیرو‌های ارتش و سپاه به صورت ادغامی با هم عمل کردند و روش ادغام هم «گردان با گردان» بود؛ یعنی ۳۰۰ رزمنده هر گردان سپاه با ۳۰۰ رزمنده گردان ارتش با هم ادغام شدند و یک گردان ادغامی بوجود آوردند. فرماندهی این گردان ادغامی با فرمانده گردان سپاه بود و فرمانده گردان ارتش، معاون فرمانده گردان ادغامی بود.

در این عملیات، ارتفاعات «عین خوش»، «علی گره زد»، «تینه»، «ابو غریب»، «تنگه رقابیه»، «دشت عباس»، «تپه‌های ابوصلیبی خات» و پایگاه‌های راداری چهار و پنج نیروی هوایی ارتش ایران از تصرف دشمن درآمدند.

در این عملیات، حدود ۱۰ هزار نفر از نظامیان عراقی، کشته یا مجروح شدند. در مجموع، ۱۱ هواپیما، سه بالگرد، ۳۶۱ دستگاه انواع تانک و نفربر و صد‌ها خودرو نظامی متعلق به ارتش عراق منهدم شد.

۱۵۰ تانک، ۱۷۰ نفربر، ۵۰۰ خودرو، تعداد زیادی سلاح انفرادی و یک رسد کامل موشک «سام ۶» و سه فروند موشک آن به غنیمت درآمد.

از نیرو‌های رژیم بعث، حدود ۱۵ هزار و ۴۵۰ نفر به اسارت درآمدند.

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت پیروزی نیرو‌های رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین، به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم‏

إنْ تَنْصُرُوا االله َ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اَقْدامَکُمْ‏‎

اخبار غرورآفرین جبهه‌های نبرد علیه قوای شیطانی را یکی پس از دیگری دریافت‏‎ ‎‏کردم. قلم از ابراز احساسات من ناتوان است. به قوای مسلح اسلامی تبریک عرض می‌کنم. پیروزی بزرگی را که با یاری ملائکة الله و نصرت ملکوت اعلی‏‎ ‎‏نصیب اسلام و کشور عزیز ایران (کشور بقیة الله الاعظم (اروحناله الفداء)) کردید، بر شما عزیزانِ افتخار آفرین مبارک باد. ‏‎ ‎

رحمت واسعه خداوند برآن مادران و پدرانی باد که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و‏‎ ‎‏مجاهدان با نفس در شب‌های نورانی را در دامن پاکشان تربیت کردند. مژده باد بر شما‏‎ ‎‏جوانان برومند در کسب رضای پروردگار که در بالاترین سنگر‌های روحانی و جسمانی‏‎ ‎‏پیروزید.

وجود چنین رزمندگان‏‎ ‎‏ارزشمند و مجاهدان فی سبیل الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسپید و‏‎ ‎‏مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودند، بر بقیة الله (ارواحنا له الفداء) مبارک باد.

ملت بزرگ ایران و فرزندان اسلام به شما‏‎ ‎‏سلحشوران افتخار می‌کنند. آفرین بر شما که میهن خود را میان ملل جهان سرافراز کردید. بر شما ملت قدردان، چنین جوانان رزمنده‌ای که به محض فتح و پیروزی توسط رزمندگان به دعا و شادی‏ برخاستند، مبارک باد.

اینجانب؛ از دور، دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند، بالای آن‏‎ ‎‏است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم. شما دیْن خود را به اسلام عزیز و میهن‏‎ ‎‏شریف ادا کردید و دستِ طمع ابرقدرت‌ها و مزدوران آنان را از کشور خود کوتاه کردید و‏‎ ‎‏سخاوتمندانه در راه شرف و عزت اسلام جهاد کردید.

درود بر فرماندهان بزرگوار، رزمندگان و مجاهدان راه عظمت کشور و اسلام، لعنت بر منافقانی که می‌خواستند یکی از انبار‌های مهمات چنین‏‎ ‎‏مجاهدانی را به آتش بکشند، غضب خداوند بر آن خداناشناسانی که با کمک‏‎ ‎‏به صدام می‌خواستند او را نجات دهند و شکر بی‌پایان خداوند که توانستید‏‎ ‎‏با شکست رسواکننده نیرو‌های رژیم بعث، نیرو‌های کفر را در بارگاه قادر متعال بی‌آبرو و در پیشگاه ملت‌های‏‎ ‎‏مسلمان منفور کنید.

من از خداوند تعالی نصرت نهایی شما عزیزان و شکست مخالفان‏‎ ‎‏حق را خواستارم. ‏درود بر شما و رحمت خدا بر شهیدان راه حق و شهدای جبهه نبرد حق علیه باطل باد.

‏والسلام علی عبادالله الصالحین
دوم فروردین ۱۳۶۱
روح الله الموسوی الخمینی‏»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار