مروری بر زندگی‌نامه ورزشکاری که میدان جنگ را به مستطیل سبز ترجیح داد

شهید «میر بهمن خلیلی» فوتبالیست مرندی بود که به‌جای مستطیل سبز، جانانه در میدان نبرد با بعثی‌ها جنگید و پیکر مطهرش 10 سال پس از شهادتش، به وطن بازگشت.
کد خبر: ۴۴۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵ - 03April 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «میر بهمن خلیلی» در سال 1338 در روستای «بابره تین» مرند در آذربایجان‌شرقی در خانواده‌ای ساده و متدین چشم به جهان گشود. او در حالی که 18 ماهه بود، پدرش را از دست داد تا با سرپرستی مادر و برادر بزرگترش، رشد یابد.

شهید خلیلی در هشت سالگی وارد دبستان بزرگمهر مرند شد و تحصیلاتش را با موفقیت به اتمام رساند. او حین تحصیل، علاقه شدیدی به بازی فوتبال پیدا کرد؛ به‌طوری که استعدادش در این رشته ورزشی به خوبی بروز کرد. شهید خلیلی دوران راهنمایی را نیز در مدرسه سعید به اتمام رسانید.

او مقطع دبیرستان را نیز با موفقیت در رشته ریاضی و فیزیک پشت سر گذاشت و در همان سال در تربیت معلم نیز قبول شد. او در حالی که به علم و ادامه تحصیل توجه داشت، به هنر عکاسی نیز گرایش پیدا کرد. وی عضو تیم فوتبال آزادی مرند بود که موفق به کسب مقام اول مسابقات نیز شد.

ساده زیستی، کمک به فقرا و محرومان و انجام کارهای خیر از ویژگی‌هایش بود. او دوستانش را هم به نماز و روزه و انجام سایر واجبات ترغیب می‌کرد.

بهمن با شروع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به عنوان یک انقلابی مومن در صف انقلابیون قرار گرفت و در راهپیمایی‌ها با هدف شلیک ساواک از ناحیه پا مجروح شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، بهمن در سپاه پاسداران ثبت نام کرده و پس از طی دوره آموزشی به مناطق جنگی جنوب کشور اعزام شد.

شهید خلیلی بالاخره بعد از مجاهدت‌های مختلف، در منطقه شلمچه و عملیات رمضان در سال 1361 مفقود الاثر شد و پیکر مطهر او پس از 10 سال و در حالی که در زندان‌های رژیم بعث عراق شکنجه و شهید شده بود، در تاریخ 4 مردادماه سال 1371 به آغوش وطن بازگشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار