یادداشت/ حسین متقیان

ناگفته‌هایی از «گروه امنیتی مالک اشتر»؛ حافظان اماکن و محافظان شخصیت‌ها

در آن ایام که در اکثر شهرهای کشور، اماکن و تأسیسات مهم و حساس به آتش کشیده می‌شد، فعالیت منسجم و تشکیلاتی گروه لوخی‎ها و سایر گروه‌های کمیته مردمی باعث شد تا این اماکن مهم از گزند خرابکاری‌های ضد امنیتی مصون بماند.
کد خبر: ۴۴۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ - 04April 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «حسین متقیان» پیشکسوت دفاع مقدس؛ بدون شک یکی از برگ‌های زرین سابقه پرافتخار خراسانی‌ها در تاریخ انقلاب، تأسیس گروه امنیتی مالک اشتر (گروه لوخی‎ها) بوده است؛ گروهی که به دستور مستقیم هسته اصلی راهبری انقلاب در مشهد، توسط مرحوم محمدحسن لوخی و با مشارکت جمعی از نیروهای مؤمن و انقلابی در دهه پنجاه تشکیل شد و توانست در دوره گذار و در شرایط بسیار حساس ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نقشی استراتژیک، بی‌نظیر و حیاتی در پیشبرد اهداف انقلاب در شهر مشهد ایفا نماید.

جوانان تشکیل‌دهنده این گروه با روحیه ایثار، شجاعت، صداقت و با ایمان خالص گام در آن راه پرخطر گذاشتند تا همچون گذشته پرافتخار خود حماسه‌ای ماندگار خلق کنند. این گروه که بعدها به گروه لوخی‌ها معروف شد، ابتدا فعالیت خود را از مسجد امیرالمؤمنین (ع) منطقه طلاب مشهد آغاز نمود و در ابتدا آموزش‌های نظامی چریکی و ایدئولوژیک را شب‌ها و در همان محل مسجد به جوانان داوطلب برگزیده‌شده ارائه می‌نمود که یکی از مربیان نظامی در این برهه، سردار شهید غلام محمد نیک عیش بود.

اعضای این گروه به‌تدریج به حدود 60 نفر رسیدند و مجدانه به فراگیری همان آموزش‌ها ادامه دادند تا اینکه در سال 1357 و اوج گرفتن انقلاب، تمامی اعضای گروه در خدمت شورای راهبری انقلاب در مشهد قرار گرفتند. کار این گروه چریکی و عقیدتی در ابتدا شرکت در فعالیت‌های انقلابی به همراه سایر گروه‌ها بود اما پس از پیروزی انقلاب و در روزهای پرالتهابی که گروهک‌های ضدمردمی درصدد آسیب زدن به مراکز حساس خدماتی و امنیتی بودند، گروه لوخی‌ها مسئولیت نگهبانی و حفاظت از تأسیسات، کارخانه‌ها و اماکن حساس شهر از جمله فرودگاه، زندان و انبارهای نفت در چهارراه مقدم بلوار طبرسی مشهد را بر عهده گرفتند.

به اعتراف همگان، پررنگ‌ترین و اصلی‌ترین بخش این مسئولیت در قسمت بسیار بزرگی از شهر بر عهده همین گروه بود که بعدها بنام گروه امنیتی مالک اشتر شهرت یافت. در آن ایام که در اکثر شهرهای کشور، اماکن و تأسیسات مهم و حساس به آتش کشیده می‌شد و فروشگاه‌ها نیز توسط افراد سودجو به غارت می‌رفت، فعالیت منسجم و تشکیلاتی گروه لوخی‌ها و سایر گروه‌های کمیته مردمی باعث شد تا این اماکن مهم از گزند خرابکاری‌های ضد امنیتی مصون بماند.

پس از پیروزی انقلاب ، گروه امنیتی مالک اشتر به همراه گروه‌های دیگری که مهم‌ترین آن‌ها گروه شمقدری (گروه محافظین شخصیت‌ها)، گروه شیخ صفایی (گروه تولید محتوای فرهنگی انقلاب) و گروه ارشاد بودند، کمیته انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و فعالیت آن‌ها در قالب یک تشکیلات رسمی ادامه یافت و مرکز تجمع و فعالیت آن‌ها، دفتر حزب منحله رستاخیز واقع در خیابان کوهسنگی بود که البته در ابتدای سال 1358 و پس از برگزاری رفراندوم، گروه ارشاد به دلیل داشتن افکار کمونیستی از حلقه این گروه‌ها و از کمیته انقلاب اسلامی کنار گذاشته شد.

15 خرداد 1358 و هم‌زمان با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعضای این گروه‌ها که تا پیش از این در قالب کمیته مشغول به کار بودند، به سپاه پیوستند و محل فعالیت خود را از دفتر حزب منحله رستاخیز به باشگاه سابق افسران تغییر دادند. به روایت شاهدان در دوران فرماندهی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی به‌عنوان نخستین فرمانده سپاه خراسان، گروه لوخی‌ها هسته مرکزی را تشکیل می‌دادند و در همین برهه زمانی، نیروهای جدیدی از انقلابیون فعال استان به سپاه خراسان پیوستند که از این میان می‌توان به سرداران شهید علیمردانی و بابارستمی اشاره کرد.

بعدها مأموریت‌های خطیری به این نهاد انقلابی که به‌شدت مورد اعتماد مسئولین طراز اول نظام بود، سپرده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به محافظت از بیت امام و شخصیت‌ها، مقابله با جدایی‌طلبان در غائله‌های گنبد، کردستان، کلات، سرخس و شورش‌های منافقین اشاره نمود. با شروع جنگ تحمیلی نیز، اعضای گروه امنیتی مالک اشتر با حضور مستمر در جبهه‌ها و تشویق مردم برای حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و پیشبرد اهداف نظام و انقلاب عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشتند و سرداران شهید دادخواه، حسینیان، نیک عیش، بابا رستمی و علیمردانی همگی از اعضای گروه لوخی‌ها بودند.

درگذشت مرحوم محمدحسن لوخی بنیان‌گذار گروه امنیتی مالک اشتر ضایعه بزرگی برای پیشکسوتان دفاع مقدس بود. بدون شک سرداران و هم‌زمان شهیدش از او استقبال خواهند کرد و باید از درگاه خداوند متعال مسئلت نمود که همه ما همچون مرحوم لوخی تا پایان عمر بر عهدی که با شهدا بسته‌ایم، استوار بمانیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار