معرفی کتاب؛

«کسوف در نیم‌روز»

کتاب «کسوف در نیم‌روز» در ۱۶ فصل به خاطرات شهدا و جانبازان روستا‌های قلعه جی پرداخته که به قلم «رضا رستمی» به نگارش درآمده است.
کد خبر: ۴۵۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷ - 11April 2021

«کسوف در نیم‌روز»به گزارش دفاع‎پرس از کردستان، کتاب «کسوف در نیم‌روز» در ۱۶ فصل به خاطرات شهدا و جانبازان روستا‌های قلعه جی، نژمار، کانی دینار، نی، بالک، هجرت، درگاه شیخان، بهرام آباد، بلبر، مرگ، شارانی، تازه آباد، کال بالا و درزیان است که مورد حمله بمباران شیمیایی قرار گرفتند.

این کتاب در ۱۴۳ صفحه به قلم رضا رستمی نگاشته شده و توسط انتشارات صریر و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان با شمارگان یک هزار نسخه در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسید.

رضا رستمی کتاب «کسوف در نیم روز»، را تقدیم کرده است به: رنج ها، تاول‌ها و زخم‌های پنهان قلب‌های فراموش شده...

در بخشی از این کتاب آمده است:
حمله شیمیایی اسفند ماه سال ۱۳۶۶ به روستا قلعه جی که تا سی و یکم فروردین ماه سال ۱۳۶۷ ادامه داشت و طی چهار مرحله بمباران شیمیایی شد از گسترده‌ترین و بی رحمانه‌ترین حملات شیمیایی صدام و حامیان غربی اش به مردم بی دفاع و روستا‌های کردستان بود.

محمد حیدری پیرمرد شیمیایی ۸۳ ساله، از زمان حمله شیمیایی صدام به روستا که ۵۹ سال داشت با صدای لرزان می‌گفت: در زمان جنگ ایران و عراق مردم زیادی از روستا‌های اطراف و حتی از استان کرمانشاه از شهرستان پاوه و بخش نودشه و اقلیم کردستان عراق (سلیمانیه) و حلبچه به روستای قلعه جی آواره شده بودند و در روستا ساکن بودند.

ساعت ده صبح نوزدهم اسفندماه سال ۱۳۶۶ بود که هواپیما‌های صدام در فاصله اندکی در آسمان روستا دور زدند و با شیرجه به داخلِ روستا اولین بمب را کنار رودخانه و پُلِ روستا زدند که تعداد زیادی از مردم برای در امان ماندن از حمله‌ها به آن جا پناه برده بودند.

دودی غلیظ در روستا پیچید، برخی از مردم پتو و دستمال خیس بر روی سر و صورت خود می‌کشیدند. برای بار دوم بمب شیمیایی را به بالای کوه که به قلعه روستا مشهور است و تمام روستا را پُر از دود کرد که بوی بسیار تندی از بوی سیر و سبزی گندیده و پیاز سوخته می‌داد. در مرحله آخر به پادگان نیرو‌های سپاه زد که یک سرباز بر اثر شیمیایی شهید شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار