عماد آبشناس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

سعودی‌ها به‌دنبال تضعیف بغداد هستند/ مشوق آمریکایی‌ها در حمله به عراق آل سعود بود

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: عربستان سعودی تمام تلاش خود را می‌کند که عراق را زیر سلطه خود قرار دهد تا یک عراق ضعیف و شکننده در کنار آن باشد، نه عراق قدرتمند! برعکس ایران که به‌دنبال این است که یک عراق قدرتمند و واحد و یکپارچه وجود داشته باشد.
کد خبر: ۴۵۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۸ - 07April 2021

سعودی‌ها به‌دنبال تضعیف بغداد هستند/ مشوق آمریکایی‌ها در حمله به عراق آل سعود بودعماد آبشناس تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در خصوص فرق نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق با عربستان سعودی و تلاش آمریکایی‌ها برای دور کردن عراقی‌ها از ایرانی‌ها اظهار داشت: امروزه آمریکایی‌ها خیلی تلاش دارند عراق را از ایران دور کنند و به نوعی وابسته به عربستان سعوی کنند؛ هدف مصطفی الکاظمی نیز از سفر به عربستان سعودی این بود که روابط تیره میان عراق و عربستان را به نوعی بهبود ببخشد. مردم عراق نگاه خوبی به عربستان سعودی ندارند، چون آن‌ها یعنی سعودی‌ها زمینه حمله آمریکایی‌ها به عراق را فراهم ساخته و بودجه آن را تامین کردند. خون صد‌ها هزار شهروند عراقی امروزه به‌خاطر حمله آمریکا به عراق در دست سعودی‌هاست که اجازه دادند آمریکا از کشور آن‌ها برای حمله به عراق استفاده کند.

وی ادامه داد: سعودی‌ها هیچ تمایلی ندارند عراق قدرتمند باشد؛ یعنی علی‌رغم اینکه قبلا این‌ها با صدام ارتباطات نزدیکی داشتند، اما در پشت پرده سعودی‌ها همواره در توطئه‌ها علیه دیگر رهبران کشور‌های عربی مشارکت داشتند. امروزه، چون این‌ها می‌خواهند رهبری کشور‌های عربی را برعهده بگیرند و عراق قدرتمند را مانعی برای خود می‌بینند.

آبشناس افزود: به نظر می‌رسد سفر مصطفی الکاظمی به عربستان برای هدف حل کردن این مسائل بود و چند قرارداد با سعودی‌ها نیز امضا کردند، اما بعید به نظر می‌رسد که این روابط به این سادگی‌ها به‌صورت فرمایشی و دستوری بهبود یابد و اگر می‌خواست این چنین شود از ۲۰ سال پیش تاکنون بهبود پیدا می‌کرد.

وی اضافه کرد: عربستان سعودی تمام تلاش خود را می‌کند عراق را زیر سلطه خود قرار دهد تا یک عراق ضعیف و شکننده در کنار آن باشد، نه عراق قدرتمند! برعکس ایران که به‌دنبال این است که یک عراق قدرتمند و واحد و یکپارچه وجود داشته باشد. سیاست عربستان مبنی بر این است که عراق همیشه در حال چالش باشد و هیچ‌گاه نتواند روی پای خود بایستد.

آبشناس با اشاره به اینکه این سفر برای ایران خطر به‌شمار نمی‌آید، تصریح کرد: این سفر برای ایران هیچ خطری ندارد. الان بیش از ۲۵ سال است یعنی قبل و بعد از بحث اشغال عراق سعودی‌ها تلاش می‌کنند بین ایران و عراق اختلاف ایجاد کنند. شاید بتوان گفت بعد از انقلاب زمانی که صدام حسین به ایران حمله کرد طبیعتاً این حمله با پشتیبانی عربستان سعودی بود، ولی شاهد بودیم در نهایت کار این‌ها به جنگ کشید و عربستان آمریکایی‌ها را آورد تا به عراق حمله کنند یعنی به قول معروف تفکر خصومت بار و خیانت باری که سعودی‌ها نسبت به عراقی‌ها دارند به هیچ وجه امکان ندارد به این راحتی‌ها درست شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش، آینده سیاسی این دو کشور را چطور می‌بینید؟ بیان داشت: تا زمانی که خاندان سعودی و مخصوصاً تندرو‌های این خاندان در عربستان حاکم هستند به هیچ وجه سعودی‌ها حاضر نمی‌شوند اجازه دهند عراق روی پای خود بایستد و همیشه توطئه می‌چینند تا عراق ضعیف بماند و مردم عراق درگیر همدیگر باشند. به صورت تاریخی هر زمانی عراق یا سوریه قدرت گرفتند این قدرت روی جزیره العرب تاثیر داشته و موجب این امر شده که تسلط عرب‌های منطقه فرات یا عراق و سوریه بر دیگر کشور‌های عربی قوی‌تر شود و سعودی‌ها هیچگاه اجازه چنین چیزی را نخواهند داد و به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد این خصومت پایان بپذیرد.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار