قهرمان حماسه ساز والفجر ۸/ درسنامه «شهید طوسی» برای زندگی

فروردین، ماه سرداری است که نه تنها قهرمان زندگی جوانان امروز و دیروز است، بلکه حماسه ساز والفجر هشت بوده، شلمچه و همینطور وجب به وجب آوردگاه دفاع مقدس، دلاوری‌هایش را به یاد دارند.
کد خبر: ۴۵۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ - 07April 2021

قهرمان حماسه ساز والفجر ۸/ درسنامه «شهید طوسی» برای زندگیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سردار شهید محمد حسن قاسمی طوسی، روستازاده‌ای که در روستای طوسکلا از توابع نکا و در سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای متدین چشم به جهان گشود و دوران کودکی و نوجوان با ایمان و نجابت سپری کرد و در سال‌های ۵۵ و ۵۶ به دلیل تأسیس هسته فرهنگی، سیاسی و مشوق برگزاری مجالس سخنرانی و تجمع‌های ضدّ رژیم، چندین بار از سوی عمال رژیم منحوس پهلوی تحت تعقیب قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) و تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، او چند ماهی عضو کمیته شد، ولی با تشکیل سپاه پاسداران، در نیمه دوم سال ۵۸ به عضویت رسمی سپاه درآمد و لباس مقدس سبز پاسداری را زیور تن خود کرد وهمرزمان با اوج‌گیری درگیری ضدانقلاب در گنبد، به این شهرستان اعزام شد و پس از آرامش در این شهر به کردستان رفت.

با شروع توطئه ضدانقلاب در غرب کشور در رأس گروهی از پاسداران به منطقه کامیاران کردند و ضمن آشنایی با سردار سپاه اسلام جاویدالاثر «حاج احمد متوسلیان» خدمات شایانی از خود در غرب کشور به یادگار گذاشت.

سردار طوسی که به دلیل لیاقت و شجاعت در میدان عمل به فرماندهی عملیات سپاه ساری منصوب شده بود و در برقراری امنیت در جنگل‌های آمل، سوادکوه، ساری، گرگان و جنگل‌های گیلان از خود شجاعت وصف ناپذیری به خرج داد. در همان زمان به دلیل لیاقت به فرماندهی طرح و عملیات سپاه منطقه سه، گیلان و مازندران منصوب شد؛ و در زمستان سال ۱۳۶۰ بعد از پایان یافتن غائله ضدانقلاب در آمل، به «تیپ ۳۱ عاشورا» اعزام شد.

در معاونت اطلاعات و عملیات تیپ ۳۱ با دوست دیرینه‌اش شهید «حسین اکبری دنگسرکی» بار‌ها و بار‌ها برای شناسایی به قلب دشمن زد. در همین مرحله بود که افق جدیدی در مقابلش باز شد و او با سردار شهید غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری (بنیانگذار اطلاعات و عملیات سپاه) آشنا شد، آشنایی محمد حسن طوسی و شهید باقری تنگاتنگ شد تا حدی که بار‌ها و بار‌ها این دو در جلسات مختلف در کنار هم قرار گرفتند.

درس‌هایی از زندگی شهید طوسی در خانواده

امروز ۱۸ تیرماه مصادف با عروج آسمانی سردار شهید طوسی است و بازخوانی خاطرات همرزمان و یادگاران دفاع مقدس می‌تواند ما را با این دردانه دوران دفاع مقدس بیشتر آشنا کند. سمیه قاسمی طوسی فرزند شهید طوسی در گفت‎وگویی با بیان اینکه زندگی شهید طوسی به بخش خانواده و فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت در جنگ تبدیل می‌شود، افزود: تولد و رشد و نمو شهید طوسی در بستر خانواده‌ای سنتی و مذهبی صورت گرفت و تعلیمات مذهبی و پرورش در دامن مادر و پدری با عقاید مذهبی در تربیت شهید طوسی نقش بسزایی داشته است.

وی افزود: شهید طوسی احترام خاصی برای پدر و مادر قائل بودند و، چون فرزند اول خانواده بود، همانند دوست، همراه و الفت خاصی با مادر خود داشتند و سنگ صبوری برای خانواده بودند.

وی گفت: وقتی عمویم که از نیرو‌های پدرم بود، به شهادت رسید، برخی‌ها به مادربزرگم می‌گفتند که فرزندان شما برای گرفتن مقرری به جبهه رفته‌اند و در این بین شهید طوسی به خانواده دلداری می‌داد، و می‌گفت باید با خدا معامله و در این این مسیر صبوری کرد.

قاسمی طوسی که اکنون به عنوان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: شرایطی پیش می‌آمد که شهید طوسی مدت‌های زیادی در منزل حضور نداشتند، ولی در زمان حضور، همانند دوست و سنگ و صبور در کنار خانواده ایفای نقش می‌کرد.

وی بابیان اینکه نکته ظریفی در برخورد شهید طوسی با خانواده وجود داشت، این بود که وی همواره بعد از نماز من را که فرزندی خردسال بودم، روی زانوهایش می‌نشاند و سوره‌های کوچک قرآن را با صوت برایم می‌خواندند، افزود: هنوز لحن آهنگین پدر در قرائت سوره‌های کوچک در گوش من طنین انداز است و پس از آن از ما می‌خواست تا دعا کنیم و از من و مادر می‌خواست دعا کنیم تا شهید شویم.

فرزند شهید طوسی یادآور شد: شهید طوسی می‌گفت اگر جنگ تمام شود طاقت ماندن ندارد و در نبود یاران شهیدم عرصه بر من تنگ می‌شود و تاب ماندن ندارم.

وی با بیان اینکه شهید طوسی هیچگاه با لحن بد و تندی با خانواده و مادر من برخورد نکرده است، افزود: مادر من می‌گوید حتی آشپزی را در اثر ترغیب و تشویق شهید طوسی، یاد گرفته‌ام.

وی با اظهار اینکه حفظ اسرار جنگ و رازداری جزو اصول اصلی شهید طوسی بوده است، ادامه داد: شهید طوسی همواره از مادرم می‌خواست تا درباره مسائل نظامی و جنگی از من سوال نشود شاید نتوانم پاسخ دهم.

فرزند شهید طوسی با اشاره به مسئولیت پدر در اطلاعات عملیات لشکر ۲۵ کربلا گفت: مادرم این مسئولیت را از تماس‌ها همسران فرماندهان دیگر متوجه شد و زمانی که با شهید طوسی مطرح کرده بود، به شدت ناراحت شده بود و سربازی امام زمان (عج) را بزرگترین افتخاری می‌دانست.

وی تصریح کرد: شهید طوسی به شدت نسبت به بیت المال حساس بود و بخشی از حقوق را به نیرو‌ها و سربازانی که اوضاع مالی خوبی نداشتند می‌بخشید و به خاطر دارم ایشان از خودکاری استفاده کرد که یک سوی آن به عنوان نور برای نقشه خوانی عمل می‌کرد و پدر اجازه استفاده از این خودکار که متعلق به بیت المال بود را به من که فرزندی کوچک بودم، نمی‌داد.

حسینی نژاد از یادگاران دفاع مقدس با بیان اینکه سردار شهید طوسی تاریخ ساز دهه ۶۰ بوده که با اقتدار به مولی و مقتدای خویش، و (ان الله الشتری من المومنین) را معنا کرد، افزود: شهید طوسی خود را مسئول واقعی می‌دانست و با نیرو‌های تحت امر یکی بود و هیچ فرقی قائل نبود.

وی از سردار طوسی به عنوان مدیر واقعی اسرار نظامی (اطلاعات وعملیات) لشکر عملیاتی یاد کرد و گفت: ایمان، اعتقاد پشتکار مسئولیتی وی زبانزد بود و الگوی تمام نیرو‌ها بود.

شهید طوسی انسانی وارسته، متواضع و مؤمن بود، فرماندهی که کار و نیروهایش را بیشتر از خودش دوست می‌داشت، سعه صدر بالایی داشت .

مرثیه خوانی در عروسی

حاج احمد سوادگر همرزم شهید طوسی در روایتی ذکر کرده است: در جریان دیدار مقام معظم رهبری از اقشار مختلف مردم و خانواده شهید طوسی بنده نیز حضور داشتم، یکی از مسئولان وقت که در محل دیدار حضور داشت ضمن بیان فضائل خانواده شهیدان طوسی و معرفی پدر و مادر شهید طوسی اظهار داشت، هنگام ازدواج پدر و مادر شهید طوسی جای شادی کاذب و مرسوم آن زمان، روضه حضرت ابوالفضل العباس (ع) خوانده شد و مردم برای مصائب اهل بیت گریه می‌کردند. مقام معظم رهبری هم فرمودند: البته با وجود چنین پدر و مادر، فرزندانی، چون شهید طوسی به وجود می‌آید که افتخار اسلام و ایران است که آن‌ها در مراسم ازدواج به حضرت ابوالفضل العباس اقتدا می‌کنند.

محمد اسماعیل قاسمی طوسی برادر شهید طوسی نیز با بیان خاطره‌ای از شهید والامقام می‌گوید: محمد حسن از اینکه به رژیم شاه خدمت کند بیزار بود، او همه تلاش خود را می‌کرد تا به سربازی نرود، اما بی نتیجه بود و بعد از مدتی برای خدمت سربازی به بیرجند اعزام شد، مدتی بعد از دوران خدمت برای اینکه معاف شود توتون تنباکو را خورده و حالش خیلی بد شده بود، وقتی دکتر او را معاینه کرده بود به علت وضعیت بد او را از سربازی معاف کرده بود.

وی ادامه داد: بعد از معافیت محمد حسن در کمیته انقلاب مشغول فعالیت شد و وقتی سپاه تشکیل شد او به عنوان فرمانده عملیات ساری انتخاب شد.

بزرگترین آرزویش شهادت بود

اصغر عرب زاده طوسی نیز از یادگاران دفاع مقدس می‌گوید: سردار طوسی معتقد بود، باید تا آخرین نفس در مقابل دشمن ایستادگی کنیم و خون شهدای قبل از انقلاب را حفظ کنیم، چرا که ما وارث خون شهدا هستیم و او همیشه آرزوی شهادت داشت.

وی ادامه داد: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید محمد حسن حال و هوای دیگری داشت، شور و شوق را در چشمانش می‌دیدم، او عاشق امام (ره) بود.

شهید طوسی با تلاش شبانه‌روزی در منطقه لیاقت و شایستگی خودش را بیش از پیش نمایان ساخت و در سایه همین درخشش بود که سال ۶۳ به عنوان مسئول اطلاعات و عملیات لشکر ۲۵ کربلا منصوب شد و در این مسئولیت خطیر با برنامه‌ریزی دقیق، سازماندهی و جذب نیرو‌های توانمند، مخلص و کاملاً مورد اعتماد معاونت اطلاعات و قوی و کارآمد را به‌وجود آورد.

در سال ۱۳۶۴ بر اساس تدبیر و فرماندهی کل سپاه مبنی بر شناسایی همزمان او ۶ منطقه مرزی شناسایی بخشی از مناطق عملیاتی را به عهده گرفت و در این راستا شخصاً مشکل‌ترین مأموریت‌ها را انجام داده و با شجاعت و ایثار تمام که خصیصه بارز این موحد سالک در راه حق بود به انجام وظیفه وتکلیف الهی خویش می‌پرداخت.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار