مختارپور در مراسم افتتاحیه مطرح کرد؛

مسئولان برخی مناطق کشور برای توقف فعالیت‌های فرهنگی تلاش می‌کنند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: متاسفانه برخی مسئولان و دستگاه‌ها تلاش می‌کنند فعالیت‌های فرهنگی و به‌خصوص کتابخانه‌ای در برخی از مناطق کشور متوقف شود و یا پیش نرود.
کد خبر: ۴۵۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳ - 07April 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هوتن والی‌نژاد معاون اداری و مالی، هادی امیری مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه‌ها، علی بیک‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

مختارپور در این‌مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و پیگیری‌های وزیر کشور برای افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان گفت: از همراهی آقای رحمانی فضلی برای به ثمر نشستن این پروژه کمال تشکر را دارم و در جلسه‌ای که بهمن ماه که با وی داشتم، باز هم جویای وضعیت کتابخانه مرکزی شیروان شدند که نوید افتتاح این کتابخانه را در ابتدای سال جاری دادم؛ اگرچه بسیار مایل به شرکت در این مراسم بودند، اما مشغله بسیار مانع از بهره مندی ما از حضور ایشان شد.

وی، همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و مسئولان استانی و شهری این منطقه را ستودنی و مثال زدنی عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ که در این استان و در جلسه مدیران استانی خراسان شمالی شرکت کردیم و کتابخانه مرکزی بجنورد و کتابخانه عمومی راز و جرگلان را افتتاح کردیم، آنجا هم از هماهنگی و همدلی موجود در این منطقه صحبت شد. باید قدر این همکاری و هم‌افزایی را دانست. متأسفانه برخی از مناطق کشور را سراغ داریم که در آن‌ها برخی از مسئولان و برخی از دستگاه‌ها تلاش می‌کنند فعالیت‌های فرهنگی و به‌خصوص کتابخانه ای متوقف شود و یا پیش نرود و هیچ توجهی به حوزه مسائل فرهنگی و به خصوص کتابخوانی ندارند. اما در این استان از زمان استاندار و مسئولان سابق تا کنون این روحیه خوب وجود داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

این‌پیشرفتی که نهاد در فعالیت‌های خود داشت، شاید برای برخی این‌شبهه را ایجاد کند که ما امکانات خوبی در اختیار داشتیم. اما نهاد با وجود پیگیری‌های زیاد، برخلاف دستگاه‌های دیگر کمترین رشد بودجه را داشته، متأسفانه در سال‌های قبل کم لطفی‌هایی شده بود. اما امسال نمایندگان مجلس برای اصلاح بودجه تلاش کردند، اما باز هم این مقدار به اندازه نیاز نهاد نبوده و نیست که امیدواریم این مسئله برطرف شود که در سال ۱۴۰۰ همه کتابخانه های مرکزی دیگری را هم به افتتاح برسانیمدبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با تقدیر از اقدامات معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آقای رمضانی از اغلب مدیران و معاونین نهاد جوان‌تر است و خوشبختانه در چند سالی که در نهاد حضور دارد نقش بسیار مهمی در تکمیل کتابخانه های مرکزی در مناطق مختلف داشته و این مسیر را ادامه خواهد داد.

مختارپور همچنین درباره روند افتتاح کتابخانه‌ها در کشور طی سال‌های اخیر گفت: نهاد از سال ۱۳۹۳ تا کنون هر سال بیش از ۱۰۰ کتابخانه جدید به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه کرده است. البته این به آن معنی نیست که هر سال ۱۰۰ کتابخانه به سرجمع کتابخانه ها اضافه شده است چرا که بر اساس سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله و یا بر اثر فرسودگی برخی از کتابخانه‌ها را از دست داده‌ایم. اما این روند ادامه دارد. در سال‌های اخیر در دیدار با مسئولان مختلف بارها تاکید و تکرار کرده‌ام که هر بودجه‌ای که از بخش فرهنگی و به خصوص کتابخانه ها دریغ می‌شود، در سال‌های آینده چند برابر آن صرف مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود. با اینکه در آن لحظه همه موافقت می‌کردند، اما در نهایت بودجه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: این‌پیشرفتی که نهاد در فعالیت‌های خود داشت، شاید برای برخی این‌شبهه را ایجاد کند که ما امکانات خوبی در اختیار داشتیم. اما نهاد با وجود پیگیری‌های زیاد، برخلاف دستگاه‌های دیگر کمترین رشد بودجه را داشته، متأسفانه در سال‌های قبل کم لطفی‌هایی شده بود. اما امسال نمایندگان مجلس برای اصلاح بودجه تلاش کردند، اما باز هم این مقدار به اندازه نیاز نهاد نبوده و نیست که امیدواریم این مسئله برطرف شود که در سال ۱۴۰۰ همه کتابخانه های مرکزی دیگری را هم به افتتاح برسانیم. قرآن کریم به ما آموزش داده آنچه که می‌ماند چیزی است که برای مردم نفعی داشته باشد. چیزی که برای مردم نفعی نداشته باشد، ماندگار نخواهد بود. این کتابخانه ان‌شاءالله جایی خواهد بود که مردم از آن استفاده می‌کنند و برای آنها ماندگار خواهد ماند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان سخنانش، با اشاره به وضعیت حاکم بر شهر شیروان به‌واسطه شیوع بیماری کرونا و افتتاح این کتابخانه، گفت: ما تجربه‌ای در این‌زمینه داشتیم که از آن درس گرفتیم و تصمیم بر آن شد که این کتابخانه را امروز افتتاح کنیم. چراکه در اسفند ۹۸ کتابخانه مرکزی یزد آماده افتتاح بود، اما به دلیل شیوع کرونا این افتتاح به تعویق افتاد تا در نهایت در اسفند ۹۹ افتتاح شد. بر این اساس تصمیم گرفتیم کتابخانه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح کنیم و فعالیت را نیز با رعایت کامل دستورات ستاد کرونا ادامه دهیم؛ چرا که خدمات کتابخانه‌های ما در ایام کرونا همچون پیک کتاب ادامه دارد و به لطف خدا امیدواریم به زودی اوضاع بهتر شود.

مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها هم در بخش دیگر این‌مراسم، به ارائه گزارشی از نحوه اجرای پروژه کتابخانه مرکزی شهر شیروان پرداخت و گفت: اجرای این پروژه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد. نهاد کتابخانه‌ها اساساً به‌عنوان بهره‌بردار پروژه کتابخانه‌ها شناخته می‌شود و سازنده نیست. اما برای ساخت این پروژه تا امروز بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل منابع داخل نهاد و بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تجهیز این کتابخانه هزینه شده است. مساحت این کتابخانه ۲۸۰۰ مترمربع است. فضای فعلی کتابخانه های عمومی شهرستان شیروان ۲۲۴۶ مترمربع است که با افتتاح این کتابخانه به بیش از ۵ هزار مترمربع خواهد رسید و با این افتتاح ۱۲۵ درصد افزایش سرانه خواهیم داشت. همچنین فضای فعلی کتابخانه های شهر شیروان هزار مترمربع است که با افتتاح این کتابخانه به ۳۸۰۰ مترمربع خواهد رسید و ما رشد ۲۷۰ درصدی را در این شهر خواهیم داشت.

وی افزود: شکر خدا، استان خراسان شمالی موفق به کسب سرانه تعیین شده بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ و نیز بر اساس استاندارد ایفلا شده است. این کتابخانه گنجایش ۱۰۰ هزار نسخه کتاب را دارد که مخزن اصلی بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب را در خود جای می‌دهد. کتابخانه مرکزی شیروان، اولین کتابخانه ای است که در استان خراسان شمالی خدمات مبتنی بر وب و دسترسی به بیش از ۱۸۰۰ پایگاه اطلاعاتی از سراسر دنیا را خواهد داشت. ظرفیت سالن‌های مطالعه عمومی و وی آی پی در حال حاضر ۲۶۰ صندلی است که تا ۳۵۰ صندلی قابلیت افزایش دارد. کتابخانه دارای دو سالن سی نفره وی آی پی، سالن جلسات، نگارخانه، بخش نشریات، بخش مرجع، بخش کمک آموزشی و بخش کودک است. بخش کودک کتابخانه شامل مخزن، نشریات، بازی و صحنه اجرای برنامه برای کودکان است. در واقع بخش کودک کتابخانه مرکزی شیروان با ۱۷۰ متر زیربنا بزرگ‌ترین بخش کودک در استان خراسن شمالی محسوب می‌شود.

علی‌محمد جهانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی هم آخرین سخنران این‌مراسم بود که گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که در آغازین روزهای بهار شاهد به انجام رسیدن و افتتاح کتابخانه مرکزی شهر شیروان هستیم. از تمامی بزرگوارانی که در راه اندازی، تکمیل و تجهیز این کتابخانه همکاری کردند، سپاسگزاریم. از خداوند می‌خواهم که برای کسانی که در راه اعتلای نام ایران اسلامی تلاش می‌کنند، موفق باشند.

پروژه ساخت کتابخانه در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، با زیربنای ۲۷۵۰ مترمربع در سه طبقه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از تغییر چندین پیمانکار توسط شهرداری به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید. کتابخانه مرکزی شیروان شامل بخش‌هایی چون مخزن اصلی، آمفی تئاتر، پژوهش سرا، سالن‌های مطالعه، بخش نشریات، اتاق کنفرانس، بخش مرجع، نابینایان و کودکان است. برای اتمام این پروژه بیست و چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، چهل و دو میلیارد ریال از محل بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شش میلیارد و پانصد میلیون ریال نیز از محل اعتبارات تملک استانی هزینه شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار