یادداشت/ امیرعباس صادقی

«مواسات»؛ جریان پرشتابی که ۱۴ ماه بدون وقفه فعالیت کرد

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز از ماه رمضان بار دیگر بر ضرورت کمک‌های مومنانه تاکید داشت. نهضتی که ماه‌هاست بدون توقف بر فعالیت خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۴۵۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 18April 2021

«مواسات»؛ جریان پرشتابی که ۱۴ ماه بدون وقفه فعالیت کردگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ امیرعباس صادقی؛ با شیوع ویروس کرونا در کشورمان از اسفند ۱۳۹۸، شرایط خاصی بر کشور حاکم شد.

بسیاری از کسب و کار‌ها به دلیل محدودیت‌ها به صورت کامل بسته شدند، عده‌ای دیگر اسیر محدودیت‌های سنگین شدند و برخی کسب و کار‌های خرد نیز رو به تعطیلی رفتند.

در چنین شرایطی که فشار سنگین اقتصادی و معیشتی بر زندگی مردم وارد می‌شد، تدبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نهضت بزرگی را در جامعه رقم زد. حرکت گسترده‌ای که با لبیک مردم مومن کشورمان همراه شد و جریان بزرگی به نام «کمک مومنانه» را رقم زد.

کمک‌های مومنانه به همت خود مردم و جمعی از ارگان‌ها در سرتاسر ایران اسلامی پا گرفت، اما نکته مهم‌تر استمرار این حرکت بود. به گونه‌ای که با گذشت بیش از ۱۴ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور کمک‌های مومنانه در مسیری پرشتاب به حرکت خود ادامه داده و حتی در مناسبت‌های ملی مذهبی نظیر ماه مبارک رمضان، ماه محرم، نوروز و ... به اوج خود می‌رسد. امسال هم در آستانه ماه مبارک رمضان باز هم شاهد اوج‌گیری نهضت مواسات و کمک‌های مومنانه در کشور هستیم.

در این بین نکته قابل توجهی که کمتر بدان توجه شده است، پیوند عجیب و در عین حال قابل تامل روح معنوی ماه مهمانی خدا با امر خداپسندانه کمک‌های مومنانه است. بار‌ها تاکیدات دین اسلام و آموزه‌های دینی بر ثواب عظیم افطار دادن به روزه‌داران را شنیده‌ایم.

حتی بار‌ها خوانده‌ایم که روح نهفته در تمام حرکات و سکنات ماه مبارک رمضان توجه به فقرا، به یاد آنان بودن و انفاق در این مسیر است. مصداق بارز و عینی آن واجب عینی زکات فطره است که در روز عید فطر بر تمام مسلمانان واجب می‌شود؛ بنابراین جمیع این موضوعات نشان می‌دهد که آن چیزی که ماه رمضان را برجسته‌تر از دیگر ایام سال می‌کند، توجه صدچندان به مستمندان و فقراست.

حال با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان بار دیگر شاهد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ادامه مسیر پرشتاب نهضت کمک‌های مومنانه هستیم. ایشان در بیانات خود که به مناسبت اولین روز از ماه مبارک رمضان در ارتباط تصویری با جمعی از فعالان قرآنی بود، فرمودند: «نکته‌ی بعدی در این زمینه، مسئله‌ی کمک‌های مردمی است.

«خب ماه رمضان ماه احسان است؛ همیشه همین جور بوده؛ در حال عادّی هم در ماه رمضان سفره‌ی احسان احسان‌گران و مؤمنین برای کسانی که نیاز داشته‌اند و نیازمند بوده‌اند، گسترده بوده است؛ وقتی در شرایط کرونا قرار میگیریم، این قضیّه چند برابر اهمّیّت پیدا می‌کند و لازم است که این نهضت کمک مؤمنانه و نهضت مواسات در این ماه رمضان، در بین مردم حقیقتاً اوج بگیرد.

البتّه می‌دانم عدّه‌ای بدون اینکه منتظر سفارش این حقیر باشند، خودشان شروع کرده‌اند و در اطراف کشور، در اکناف شهر‌های مختلف کشور مشغول کمک هستند؛ یا آماده می‌کنند خودشان را، یا شروع به کمک کرده‌اند؛ این را می‌دانیم، امّا می‌خواهم عرض بکنم این کار را استمرار بدهید و همه‌گیر کنید و همه در این زمینه ان‌شاء‌الله کمک کنند تا این نهضت کمک مؤمنانه به اوج برسد.»

توجه به این بیانات چند نکته بسیار مهم را برایمان روشن می‌کند؛ اولا رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر شخصاً به میدان آمده تا مردم انقلابی، ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی امور خیریه را برای عمل به این مهم تشویق و ترغیب کند. پس موضوع به قدری مهم است که عینا نسبت بدان اشاره داشته‌اند.

نکته بعدی لزوم انجام این عمل (کمک‌های مومنانه) در همین زمان یعنی مقارن با ماه مبارک رمضان است که بدون شک خیر و برکت صدچندانی را نصیب کمک‌دهندگان کرده و زمینه خوشحالی مستمندان را فراهم می‌کند.

درست است که در طول این ۱۴ ماه کمک‌های مومنانه لحظه‌ای متوقف نشد، اما در ماه مبارک رمضان باید با قدرت و شتاب بیشتری دنبال شود. پس نیاز به همتی دوباره از سوی خیرین است.

موضوع بعدی که رهبری ذکر کرده‌اند، اقدام آتش به اختیار جمع زیادی از خیرین برای کمک‌رسانی به مردم است که به واسطه ویروس کرونا معیشت‌شان سخت در فشار است. ایشان در سخنرانی اخیر خود از کسانی یاد کرده‌اند که بدون هیچ سفارش یا پیش‌زمینه‌ای آستین بالازده و لحظه‌ای برای کمک به هم‌وطنان خود درنگ نمی‌کنند.

در نهایت هم امام خامنه‌ای بر استمرار این اقدام خداپسندانه تاکید دارند. لازم است که توجه همه دستگاه‌ها به این موضوع باشد که برای کمک به مستضعفین نباید از پای ایستاد و این مسیر پرشتاب باید همچنان استمرار داشته باشد.

ماه مبارک رمضان فرصت طلایی بندگی مخلوق در برابر خالق است. خالق مهربانی که ماه رمضان را سفره‌ای پربرکت‌تر از ایام دیگر سال قرار داده است. ماهی که ارزش آن با هزار برابر ماه‌های دیگر برابری می‌کند. در این ماه چه خوب است که فرصت را مغتنم بشماریم و کمک‌های مومنانه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این موضوع بار دیگر توجهات را به این موضوع مهم جلب کرد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار