عراقچی: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است، گفت: طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند.
کد خبر: ۴۵۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ - 17April 2021

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اظهاراتی بعد از نشست امروز (شنبه) کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: امروز بعد از سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت، یک بار دیگر نشست کمیسیون مشترک را برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم هسته‌ای تشکیل دادیم و گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی در داخل نشست صورت گرفت.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود، الان یک مقدار شناخته شده است؛ البته این مسیر آسان نیست و اختلاف نظر‌ها این‌گونه نیست که پایان یافته باشد و اختلاف نظر‌های بعضاً جدی وجود دارد که باید در طی مذاکرات بعدی کاهش یابد.

عراقچی بیان کرد: اصلا علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم. در حدی که نیاز است بحث‌ها روشن شده و گفته شود، طبیعتاً مذاکرات ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر خارجه همچنین اعلام کرد: مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود و به همین منظور هیأت ایرانی متون مورد نظر خودش را در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را به همه طرف‌ها ارائه کرده است و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد. نه اینکه لزوماً توافق نهایی عینا متون ما خواهد بود، ولی این متون مبنای مذاکره خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما زمان شروع نگارش متن حداقل در مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرارسیده است.

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر امروز در سطح معاونان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گرندهتل وین برگزار شد.

حاضران در این نشست به بررسی روند گفت‌وگو‌ها در روز‌های گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگو‌های دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روز‌های آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها