ارشد نظامی آجا در شمال غرب در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

تغییر ساختارهای ارتش براساس تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

امیر سرتیپ دوم ستاد «میرزایی» گفت: ساختار ارتش درگذشته بسیار سنگین بود و برای تهدیدات امروزی قابل توجیه نبود؛ بنابراین با نیازسنجی از تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ریل‌گذاری جدید انجام شد و ساختار‌ها طوری تغییر کرد که بتوانیم در مقابل هر تهدیدی به‌موقع وارد عمل شده و ضربه نهایی را به دشمن وارد کنیم.
کد خبر: ۴۵۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱ - 18April 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، بدون تردید ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی همواره در همه آوردگاه‌های حساس کشورمان حضور داشته و با حضور به موقع در همه زمینه‌ها باعث سرافرازی جمهوری اسلامی ایران شده است.

ارتش در دل تاریخ از قائله کردستان تا هشت سال دفاع مقدس و کور کردن فتنه‌های گوناگون حضور فعالی داشته است و فرماندهان و قهرمانان بسیاری از جمله سپهید شهید «علی صیاد شیرازی» را معرفی کرده و نامشان تا ابد در تاریخ درخشان این سرزمین اسلامی خواهد ماند.

به مناسبت فرارسیدن ۲۹ فروردین که در تقویم جمهوری اسلامی ایران و با فرمان حضرت امام خمینی (ره) به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی نامگذاری شده است، خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز گفت‌وگویی با امیر سرتیپ دوم ستاد «عیسی میرزایی» فرمانده لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: علت نام‌گذاری روز ۲۹ فروردین به‌عنوان روز ارتش و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی چه بود؟

ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط خوبی با امام خمینی (ره) داشت و از شروع نهضت انقلاب اسلامی دز سال ۱۳۴۲ اسناد زیادی وجود دارد که بدنه اصلی ارتش با امام راحل در ارتباط بودند.

از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به حضور حضرت امام خمینی (ره)، حمایت‌های همه‌جانبه مردم در کنار امام راحل و حضور ارتش در کنار مردم اشاره کرد. ۲۹ فروردین سند تاریخی و محکم بر هویت ارتش است که در تارک این سرزمین می‌درخشد.

۲۹ فروردین سند تاریخی و محکم بر هویت ارتش است

دفاع‌پرس: ارتش در راستای تشکیل قرارگاه زیستی و مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی انجام داد؟

ارتش در کلیه اقدامات مردم‌یاری از جمله سیل، زلزله و حوادث دیگر، حضور پررنگ داشته و در خصوص ویروس کرونا هم ارتش از همان روز‌های اول که بین جامعه شیوع پیدا نکرده بود، اقدامات خود را شروع کرد و قرارگاه زیستی را تشکیل داد و اقدام‌های پیشگیرانه را در سطح شهر تبریز به‌صورت وسیع و دقیق اجرا کرد.

در این راستا، در حوزه درون‌سازمانی موضوع کنترل اماکن، ورود و خروج، مراجعه‌کننده‌ها، منازل سازمانی، محل استراحت سربازان و ضدعفونی کلیه اماکن دیگر را مورد توجه قرار داد. بیمارستان امام علی (ع) ارتش و بیمارستان نیروی هوایی نیز به حالت آماده باش ۱۰۰ درصد درآمدند.

همچنین، در حوزه برون‌سازمانی نیز در سطح یگان‌های مستقر در استان، بیش از ۴۰۰ تخت را به‌عنوان نقاهتگاه تهیه و تجهیز کردیم و این امر در یگان‌های مستقر در شهر‌های «مراغه»، «عجبشیر»، «میانه» و «مرند» نیز عملیاتی شد و کلیه کنترل‌های عبور و مرور در ورودی شهر‌های درگیر نیز از دیگر اقدامات ارتش در منطقه بود که این اقدامات، جزئی از وظایف ذاتی و مردم‌یاری ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

دفاع‌پرس: وضعیت نیروی زمینی ارتش پس از تحول ساختاری در سطح یگان‌های نزاجا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ساختار ارتش درگذشته بسیار سنگین بود و برای تهدیدات امروزی قابل توجیه نبود؛ بنابراین با نیازسنجی از تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ریل‌گذاری جدید انجام شد و ساختار‌ها طوری تغییر کرد که بتوانیم در مقابل هر تهدیدی به‌موقع وارد عمل شده و ضربه نهایی را به دشمن وارد کنیم.

هم‌اکنون یگان‌های متحرک هجومی و نیروی مخصوص واکنش سریع و نیرو‌های ویژه در سطح یگان‌های نزاجا با ساختار‌ها و آموزش‌های مرتبط، آمادگی خود را در رزمایش‌های مختلف تطبیق نموده و آمادگی دارند تا از کیان کشور عزیزمان ایران دفاع کنند.

۲۹ فروردین سند تاریخی و محکم بر هویت ارتش است

دفاع‌پرس: مهمترین استراتژی راهبردی ارتش در گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ارتش ما ارتش وابسته‌ای بود که کلیه تجهیزات خود ابتدا توسط امریکا تعیین و سپس دستور خرید آن داده می‌شد. آموزش هم همین‌طور بود، یعنی کلیه آموزش‌های ارتش در کشور‌های خارج انجام می‌گرفت و در داخل کشور آموزش‌های عمومی به‌صورت محدود انجام می‌شد.

اما بعد از پیروزی انقلاب تلاش‌های بسیار زیاد و هدفمندی انجام گرفت تا ضمن به‌روزرسانی آموزش‌های نوین در تراز بین‌المللی، روحیه اطاعات‌پذیری در سایه رهبری عزیز نیز در این عرصه مهم نمود پیدا کند. در طول هشت سال دفاع مقدس هم با توجه به هجمه تحریم‌ها علیه کشورمان، ما توانستیم همه نیازمندی‌های ارتش را به همت جوانان و ارتشی‌های قهرمان تامین کنیم.

در خصوص آموزش، کلیه آموزش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در سطح یگان‌‎های ارتش توسط همین جوانان و نخبگان در داخل کشور انجام می‌شود. در حوزه اعتقادی نیز سازمان عقیدتی سیاسی فعالیت‌های بسیار ارزشمندی داشته و چندین هزار خانواده قرآنی و حافظ قرآن را تربیت و به جامعه اسلامی تحویل داده است.

دفاع‌پرس: سخن پایانی دارید؟

خدا را شکر که بعد از نام‌گذاری روز ارتش، ارتش ما توانست جواب خوبی به اعتماد حضرت امام خمینی (ره) دهد. امروز ارتش بسیار قدرتمندتر از همیشه با توان رزمی بالا و نیروی انسانی ولایی و داشتن فرماندهان ذوب شده در ولایت و کارآزموده، توانسته است قدرت واقعی خویش را به بدخواهان این مرز و بوم نشان داده و حتی فکر تجاوز را از ذهن‌شان بیرون کند. امروز حقیقت واقعی شجره طیبه از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) نمود پیدا کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها