دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«کمان ۲۲» پهپادی با قابلیت‌های عملیاتی یک جنگنده

پهپاد پهن‌پیکر رزمی و شناسایی «کمان ۲۲» نیروی هوایی ارتش از قابلیت‌های منحصربه‌فرد عملیاتی برخوردار است.
کد خبر: ۴۵۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱ - 21April 2021

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، نیروی هوایی ارتش در تاریخ ششم اسفند ۱۳۹۹ از یکی از مهمترین پروژه‌های پهپادی خود با نام «کمان ۲۲» پرده‌برداری کرد؛ سامانه‌ای که در حوزه شناسایی و رزمی در لبه تکنولوژی و دانش روز حرکت می‌کند و از قابلیت‌های منحصربه‌فرد عملیاتی برخوردار است.

«کمان ۲۲» پهپاد چندمنظوره‌ی برد بلند و راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه هفته جاری در جریان مراسم رژه روز ارتش برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد.

«کمان ۲۲» نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که از قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت برخوردار است.

این پهپاد پهن پیکر بیش از سه هزار کیلومتر برد عملیاتی دارد و قادر به پرواز تا ارتقاع هشت هزار متری است؛ که از این دو حیث، نسبت به پهپاد‌های عملیاتی و چندمنظوره شاهد ۱۲۹ و مهاجر ۶ در سطح بالاتری قرار دارد؛ اگرچه در حوزه حمل تسلیحات نسبت به شاهد ۱۲۹ از قابلیت حمل سلاح با وزن کمتری برخوردار است.

«کمان ۲۲» پهپادی با قابلیت‌های عملیاتی یک جنگنده

این پهپاد، قادر به حمل انواع مهمات و موشک‌های لیزری و هوشمند بوده و از قابلیت‌های شناسایی، مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌برداری از اهداف دوردست برخوردار است.

«کمان ۲۲» نمونه ارتقایافته پهپاد «کمان ۱۲» نیروی هوایی است که به لحاظ مداومت پروازی، حمل تسلیحات و برخورداری از سامانه جنگال (جنگ الکترونیک) از مدل قبلی به‌روزتر و کاربری فزاینده‌تری دارد. این پهپاد پهن‌پیکر بیش از یک تن و نیم وزن دارد و قادر است ۳۰۰ کیلوگرم سلاح را با خود حمل کند.

 کمان ۱۲ که در سال ۹۷ (در نمایشگاه دستاورد‌های نیرو‌های مسلح) رونمایی شده بود، دارای ۱۰ ساعت مداومت پروازی بوده و برد آن به هزار کیلومتر می‌رسد. از این پهپاد ارتش در رزمایش آبان‌ماه سال گذشته به‌عنوان پرنده شناسایی و جهت نظارت بر منطقه رزمایش استفاده کرد.

«کمان ۲۲» پهپادی با قابلیت‌های عملیاتی یک جنگنده

به گفته امیر «نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش، این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگال بوده و بر اساس مطالبات عملیاتی نیروی هوایی طراحی شده است.

همان‌طوری که در تصاویر مشخص است «کمان ۲۲» در حوزه تسلیحات از چهار غلاف بمب‌های سری قائم و دو موشک هوشمند برخوردار است و همچنین مجهز به سامانه اخلالگر باند ایکس نیز هست.

«کمان ۲۲»، وجه تشابه زیادی به پهپاد MQ-۹ آمریکایی دارد و هم‌اکنون مراحل تست نهایی را می‌گذراند؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این پهپاد در هدایت، کنترل و نظارت بر منطقه رزمایش‌ها استفاده کرده است.

طول این پهپاد شش و نیم متر، ارتفاع آن ۲ و نیم متر و طول بال‌های آن متجاوز از ۱۷ متر است و نسبت به مدل اولیه، معادل ۲ هزار کیلومتر بیشتر برد عملیاتی دارد.

طراحی و ساخت این پهپاد ابهاماتی که برخی کشور‌های استکباری در خصوص توان پهپادی ایران اسلامی عنوان کرده بودند را از بین برده و به نوعی حضور مقتدرانه نیرو‌های مسلح جمهوی اسلامی ایران را در میان پنج کشور برتر در حوزه طراحی و ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین، قوت بخشید.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها