یادداشت/ علی عبدالصمدی

سپاه پاسداران رکن عقیدتی، نظامی و علمی جمهوری اسلامی است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بدنه‌ی اصلی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد و در حفظ امنیت ملی در سطوح مختلف استراتژیک کوشا است.
کد خبر: ۴۵۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ - 22April 2021

سپاه پاسداران رکن عقیدتی، نظامی و علمی جمهوری اسلامی استگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ دوم اردیبهشت، سالروز تأسیس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. امام خمینی (ره) در نخستین روز‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تشکیل سپاه پاسداران را صادر کردند، اما دستورالعمل رسمی آن طی نامه‌ای از سوی امام (ره) خطاب به شورای انقلاب اسلامی، دوم اردیبهشت ابلاغ شد و در تاریخ انقلاب اسلامی این روز به عنوان روز تشکیل سپاه پاسداران به رسمیت شناخته شده است.

پس از پیوستن ارتش به مردم در جریان انقلاب اسلامی و البته اخراج و اعدام برخی از سران ارتش پیش از انقلاب، سپاه پاسداران، نخستین تشکیلات نظامی بود که رسماً پس از پیروزی انقلاب اسلامی پا گرفت. پاسداران سپاه در دوران دفاع مقدس از هیچگونه جانفشانی‌ای جهت پایش و حفظ کشور دریغ نکردند.

پاسداران با استعانت به آیه‌ 60 سوره‌ی انفال که می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ (هر نیرویی در قدرت داری برای مقابله با آن‌ها (دشمنان) استفاده کنید)»، هشت سال در برابر دشمنان بعثی ایستادگی کردند و امروزه با داشتن نیروی هوافضا، نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی قدس، بسیج و ستاد مشترک، نه صرفاً یک نیروی قهریه به شمار می‌آید بلکه بالاتر از آن، یک نیروی عقیدتی و فرهنگی و سیاسی نیز به حساب می‌آید.

در ایران امروز سلحشوران سپاه جزو پر افتخارترین نیروی نظامی در کشورمان به شمار می‌آیند. پاسداران جان بر کف سپاه هم در عرصه‌های نظامی و امنیتی حافظ صلح و پاسدار امنیت بوده اند و هم در عمران و آبادسازی و فعالیت‌های اقتصادی در جهت شعار معروف «سازندگی پس از دفاع» خوش درخشیده‌اند.

در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، سپاه پاسداران یکی از ارکان مهم و تعیین کننده به شمار می‌آید. بسیاری از کسانی که دهه‌ شصت و دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند می‌دانند زمانی که مردم از هر قومیتی دست در دست یکدیگر برای دفاع از مام میهن به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌شتافتند، بسیج و سپاه از ارگان‌هایی بودند که در ساماندهی نیرو‌های داوطلب غیر نظانی نقش اساسی را ایفا کردند.

سپاه پاسداران در دهه‌های پس از جنگ توانست عرصه‌های تدافعی را گسترش دهد و یکی از عوامل اصلی اعزام نیرو‌های داوطلب جهت دفاع از حریم مقدس اهل بیت در دوران سرکشی داعش در سوریه، نیروی قدرتمند سپاه پاسداران، این بازوی قدر قدرت جمهوری اسلامی ایران بود و هست.

امروزه، سپاه پاسداران، علاوه بر حضور در عرصه‌های نظامی، قهری، اقتصادی، اجتماعی و عقیدتی، از ارکان علمی و پژوهشی نیز برخوردار است. دانشگاه امام حسین (ع) و دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)، گواه این ادعا هستند که سپاه پاسداران به ترویج علم و دانش در دهه‌های اخیر تأکید بسیار داشته است.

افزایش ثبت اختراعات مخترعین ایرانی به ویژه در زمینه‌های تدافعی، یکی دیگر از افتخارات علمی این ارگان حساس نظامی کشور ماست.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی،  سردار شهید سید محمد حسین‌زاده حجازی، شهید مدافع حرم محسن حججی و... از سرداران و سربازان سپاه پاسداران بودند که برای نیل به آرمان‌های خویش از جان دست کشیدند و به فیض شهادت نائل شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیرومندتر از قبل در کنار ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بدنه‌ی اصلی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند و در حفظ امنیت ملی در سطوح مختلف نظامی و علمی و استراتژیک کوشا هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار