معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح عنوان کرد؛

پیشتازی نیرو‌های مسلح در توسعه فناوری کشور

سردار نوری گفت: نیرو‌های مسلح به واسطه داشتن اقتدار ملی به دنبال توسعه فناوری‌ها و دانش خود برای ارتقاء توان و آمادگی و بهره‌وری بوده و در واقع پیشتاز توسعه فناوری کشور هستند.
کد خبر: ۴۵۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷ - 28April 2021

نیرو‌های مسلح پیشتاز توسعه فناوری کشور هستندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «محمد مهدی‌نژاد نوری» معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در گردهمایی سراسری رده‌های تحقیقاتی ناجا که به‌صورت ویدئوکنفرانس در سالن فجر ستاد ناجا برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: این گردهمایی بستر بسیار خوبی برای پرداختن به بحث تحقیقات و فناوری در نیرو‌های مسلح است.

به گفته وی، تحولات در حوزه علم و فناوری بخصوص در بین نیرو‌های مسلح از بحث‌های قابل طرح و مهم در دنیا و در کشور ماست.

سردار نوری بیان کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته با حضور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرماندهان عالی نظامی کشور از جمله فرمانده نیروی انتظامی و معاون هماهنگ‌کننده ایشان برگزار شد، بحث ارتقاء توان و آمادگی نیرو‌های مسلح به ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و در آنجا به طور واضح چگونگی بهره‌وری از فناوری‌های موجود و به‌کارگیری آن‌ها در خدمت مأموریت‌های نیرو‌های مسلح در حال و آینده دور و نزدیک بررسی شد.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در جلسه مورد اشاره، فرمانده ناجا بیان کرد که در نیروی انتظامی با توجه به نوع مأموریت‌ها و شکل تهدیدات، نحوه مأموریت‌ها نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییر کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه وقتی یک فناوری وارد شود بر عرصه عمل، ساختار و سازماندهی اولویت‌ها تأثیرگذار است، گفت: آیا باید نشست و تهدیدات را مشاهده کرد؟ و یا از قبل باید بررسی، تحقیق و برنامه‌ریزی کرد و فناوری‌ها را ارتقاء داد تا غافلگیر و منفعل نشویم و نتایج مثبتی داشته باشیم.

سردار مهدی‌نژاد نوری تأکید کرد: نیرو‌های مسلح کشور به دلیل انجام تحقیقات و فناوری و همچنین به واسطه داشتن اقتدار ملی به دنبال توسعه فناوری‌ها و دانش خود برای ارتقاء توان و آمادگی و بهره‌وری هستند و در این مسیر موفق بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ما در کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلالی که داریم با تهدیدات سنگینی روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: امروز این تهدیدات تغییر کرده است در گذشته اگر یک ابزار تولید می‌شد، چندین سال از آن بهره‌وری می‌شد؛ ولی امروز به دلیل گستردگی و تنوع بالا مأموریت‌ها، حجم تغییرات فوق‌العاده زیاد است که سردمداران فناوری این گستردگی را «چالش عظیم» می‌نامند.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه باید بتوانیم تحولات فناوری در بستر علم و دانش را ارتقاء دهیم و آن را در عرصه‌های زندگی و جامعه به‌کار گیریم. ادامه داد: نیرو‌های مسلح با موفقیت در این حوزه پیشتاز توسعه فناوری کشور هستند.

سردار نوری با اشاره به تشکیل معاونت علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: فلسفه وجودی این معاونت توجه به بحث علم و فناوری و پیگیری ارتقاء و پیشرفت آن در نیرو‌های مسلح به‌صورت منسجم با شتاب بالا و همه‌جانبه است. این معاونت فقط مختص تولید مقاله و تالیف کتاب و... نیست، بلکه این معاونت چرخه کامل تولید ایده تا رسیدن به محصول و فناوری است.

وی ضمن اشاره به حوزه فناوری نرم مطرح کرد: در حوزه فناوری نرم کار‌های بسیار ارزشمندی در پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا انجام شده است و در بحث اثربخشی نیز کاربست‌های خوب و تأثیرگذاری در این سازمان داشته‌ایم.

معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح درخصوص فناوری با اشاره به فرمایش فرمانده کل قوا در یکی از جلسات سخنرانی گفت: ایشان مراسم راهیان نور را به‌عنوان یک فناوری نرم نامیدند؛ فناوری نرم یک سرفصل جدید بسیار گسترده است؛ چون دانشی است که افراد را سازماندهی می‌کند و توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیریتی و زیرساختار‌های مأموریتی را به‌کار می‌گیرد.

سردار نوری تأکید کرد: ما باید نسبت به افق کوتاه‌مدت پنج ساله و افق‌های بلندمدت دنیا غافل نباشیم و آن‌ها را درست رصد کنیم و مسئولان را آگاه کنیم و از موضوعات جدی فرصت‌های جدید برای رشد تحقیقات و فناوری ایجاد کنیم. تمام کشور‌های دنیا بزودی تأثیر کاربرد علم و فناوری در جامعه ایران را خواهند دید و خواهان بهره‌وری از این فناوری خواهند شد.

وی افزود: اگر شما به دنبال موضوعات علمی و تحقیقاتی باشید که برای جامعه منفعت داشته باشد در این‌صورت به قله‌های مرجعیت علمی خواهید رسید. اگر نیرو‌های مسلح بتوانند به توانمندی برتری در سطح فناوری در کشور پیدا کنند تأثیرگذاری و اثربخشی بالایی در سطح فراملی خواهند داشت.

سردار نوری با اشاره به تدوین نقشه جامع علمی گفت: در تهیه این نقشه نیرو‌های مسلح از جمله نیروی انتظامی و به‌خصوص پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ فعالیت و همکار‌های بسیار خوبی با ما داشتند. این نقشه با نگاه به آینده در افق ۱۴۱۴ پیش‌بینی می‌کند تهدیدات فناوری در دنیا چه خواهد بود و ما برای رسیدن به آن تحولات باید به دنبال چه چیز‌هایی باشیم و قابلیت‌ها چیست؟ این‌ها مطالعه شده و در نهایت با همکاری‌های موجود به مجموعه‌ای از راهبردها، سیاست‌ها و اهداف رسیدیم.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان به بحث تحقیقات صنعتی در نیرو‌های مسلح و ناجا اشاره و خاطرنشان کرد: باید به این بحث توجه بیشتری شود و آن را بیشتر تقویت کرد. دسترسی ناجا به ظرفیت‌های ملی برای انجام این پروژه‌های صنعتی، قوتی است نسبت به سازمان‌های مسلح دیگر.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها