یادداشت/ میثم بشیرنژاد

انتخابات شورای شهر و لزوم نگاهی نو برای مرتفع کردن مسائل شهری

بدون شک تصمیم‌گیری‌های مناسب و مصوب کردن قوانین مناسب در شورای اسلامی شهر و روستا می‌تواند بسیاری از مشکلات امروز مردم را مرتفع کند و در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۴۵۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۳ - 03May 2021

انتخابات شورای شهر و لزوم نگاهی نو برای مرتفع کردن مسائل شهریگروه اجتماعی دفاع‌پرس- میثم بشیرنژاد؛ دوباره تب انتخابات بالا گرفت و به جز انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس، انتخابات شورای شهر طیف زیادی را برای رسیدن به صندلی شورای شهر وسوسه کرده است.

اولین دورهٔ انتخابات سراسری شورا‌های اسلامی کشور در هفت اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهر‌ها و روستا‌های کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

امسال قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار شود. آنچه از برگزیدگان شورای شهر و روستا انتظار می‌رود، این است که در راستای مسائل و مشکلات مردم گام بردارند و گره‌ای از گرفتاری‌های آن‌ها را باز کنند.

تب تند عضو شورا شدن و رسیدن به صندلی شورایی؛ هر دوره تعداد زیادی را وسوسه می‌کند که وارد گود رقابت در این عرصه شوند.

ولی آنچه نباید مغفول بماند این است که همانند مجلس هر چهار سال در هر شهر و روستایی تعداد زیادی صاحب صندلی شورا می‌شوند، اما اگر از خود آن‌ها بپرسید که تیتروار چه کار مثبتی انجام داده اند، شاید به زحمت بتوانند چند قلم را بشمارند.

خیلی جای تاسف است که هنوز شورای شهر و شهرداری در کلانشهر‌ها نتوانسته اند، فکر اساسی برای مناسب سازی پیاده‎‌رو‌ها و تردد جانبازان و معلولان بکنند، علیرغم اینکه همیشه و در همه حال در صحبت کردنهایشان نسبت به برطرف کردن این مشکل، فراوان اظهار نظر می‌کنند، اما در عمل چیزی دیده نمی‌شود.

یکی از تصمیمات عمده شورای شهر در ابتدای هرسال افزایش قیمت بلیط اتوبوس و مترو و ... است. هرچند اکثر مردم با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی به مشکل برمی خورند، ولی توقع دارند اگر افزایش قیمتی هم انجام می‌شود لااقل شرایط رفت و آمد و امکانات آن‌ها تسهیل شود که متاسفانه این امر هم اتفاق نمی‌افتد.

شورای شهر به خودی خود می‌تواند بسیاری از افراد جوان، تحصیلکرده و کاربلد را در صورت درست استفاده کردن و نشان دادن قابلیت شان در سایر سطوح بالاتر مدیریتی آماده کند و فرصت مغتنمی است که افرادی که به صندلی شورا می‌رسند به عنوان نمایندگان مردم در مسائل مختلف شهری به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنند و راهکار مناسب ارائه دهند.

شاید لازم است قدری نگاه به شورای شهر و وظایفی که دارد تغییر کند، قطعا مصوبات و قوانین شهری در شورا باید به گونه‌ای باشد که شهرداری‌ها خود را مکلف کنند که در اجرایی کردن قوانین مقید و همچنین باانگیزه باشند همانگونه از مجلس و دولت در سطح کلان‌تر همین انتظار می‌رود.

شورای شهر و روستا افراد متخصص در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی در کنار کارشناسان اجتماعی و فرهنگی می‌خواهد که در جهت رفع نیاز‌های شهری و روستایی هم پوشانی داشته باشند؛ و در این میان تعهد در کنار تخصص می‌تواند خروجی مناسبی را در پی داشته باشد؛ و چه خوب است افرادی که در خود توان لازم را می‌بینند وارد کارزار شوند و کسانی که این توانایی را ندارند ولو اینکه تایید هم شده باشند چه بهتر که انصراف دهند تا جا برای افراد توانمند باز شود.

امروز بیش از گذشته آسیب‌های اجتماعی و شهری چهره شهر را نازیبا کرده است و نیاز‌های شهری هم متنوع و بیشتر از گذشته شده، که در این میان نقش شورای اسلامی شهر و روستا می‌تواند نقشی بی بدلیل و انکار ناپذیر باشد اگر جسارت و شهامت بیشتری در محقق کردن برنامه‌ها با کمک شهرداری داشته باشد.

بدون شک تصمیم گیری‌های مناسب و مفید و مصوب کردن قوانین مناسب در شورای اسلامی شهر و روستا می‌تواند بسیاری از مشکلات امروز مردم را مرتفع کند و در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر‌گذار باشد؛ و نباید هم فراموش کرد که آیندگان هم در خصوص عملکرد و تصمیمات امروز نمایندگان مردم، قضاوت خواهند کرد.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار