کارشناس مسائل خاورمیانه:

قدرت منطقه‌ای ایران مرهون حمایت از فلسطین است/ روز قدس، روز فلسطین نیست

زارعی گفت: وقتی دنیا را به سمت حمایت از فلسطین تشویق کردیم و پرچم حمایت از مظلوم را به دست گرفتیم، صاحب یک جبهه قوی در منطقه شدیم.
کد خبر: ۴۵۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ - 07May 2021

قدرت منطقه‌ای ایران مرهون حمایت از فلسطین است/ روز قدس، روز فلسطین نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگویی، به تحلیل ابعاد مختلف حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت و اظهار داشت: از بُعد اعتقادی، اگر انسان اوامر خداوند متعال را اطاعت کند، خداوند متعال نیز کمک می‌کند و بسیاری از سختی‌ها را از پیش پای او بر می‌دارد.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: خداوند متعال در آیات متعدد قرآن کریم و در آیات کتاب الهی پیشین، مانند انجیل و تورات، به انسان‌ها تاکید کردند، بندگان باید یار ستمدیده و دشمن ستمگر باشند. خداوند یک جبهه از ظالم و مظلوم را ترسیم کرده و از بشر خواسته است که در کنار مظلوم باشد.

وی همچنین تصریح کرد: در همه کتب آسمانی همانند قرآن کریم، خداوند فرموده است که اگر شما اقدام کنید من هم کمک می‌کنم. در واقع با گسترش درب‌های رحمت جبران می‌کنم؛ لذا معتقدیم، حمایت ملت ایران از ملت فلسطین منجر به حمایت خداوند از ملت ایران خواهد شد. ملتی نیز که مورد حمایت خداوند باشد در فشار‌ها و مشکلات مقاومت می‌کند.

زارعی در ادامه افزود: ما در بررسی‌های عینی، متوجه می‌شویم که امروز جمهوری اسلامی ایران، درگیر انواع توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی است، اما ایران اسلامی بعد از ۴۲ سال مقاومت در یک وضعیت روشن‌تری قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر وضعیت جمهوری اسلامی ایران را با عربستان که تحت حمایت آمریکا است مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم عربستان در وضعیت امنیتی متزلزلی قرار دارد، در جهان اسلام نیز منفور است و در صحنه داخلی یک نظام دیکتاتوری حاکم بر مردم این کشور است. در حالی که ایران دارای وضعیت با ثبات‌تر و از امنیت مستحکم‌تری برخوردار است.

وی همچنین افزود: منافع ملت ایران در مقابل قدرت‌های استعماری محفوظ است لذا وقتی به عنوان یک کارشناس، وضعیت کشور را از ابتدای انقلاب تا به امروز بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ما بسیار جلو آمدیم. گره‌ها یکی یکی بر روی ایران باز شده است. امروز می‌توانیم از یک جبهه متصل به ایران صحبت کنیم. در مورد یک منطقه از دریای عمان تا دریای مدیترانه صحبت می‌کنیم.

زارعی ضمن اشاره به روابط راهبردی ایران با کشور‌های بزرگ گفت: وقتی از روابط رو به رشدی با کشور‌هایی مانند چین و روسیه صحبت می‌کنیم، این برخاسته از همان استراتژی دفاع از فلسطین است، که خداوند فرمودند، شما به مظلومین کمک کنید و من نیز به شما کمک خواهم کرد. تجلی حمایت از ملت فلسطین، ایجاد یک جبهه در منطقه است در حالی که خیلی از کشور‌های قدرتمند از این جبهه برخوردار نیستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه گفت: وقتی دنیا را به سمت حمایت از فلسطین تشویق کردیم و پرچم حمایت از مظلوم را به دست گرفتیم، صاحب یک جبهه قوی در منطقه شدیم و امروز به جای اینکه از غرب ترس داشته باشیم پرچم اخراج آمریکا از منطقه را به دست گرفتیم. این‌ها همه از برکات حمایت از ملت فلسطین است.

وی همچنین افزود: لازم است همه امکانات جهان اسلام از جمله امکانات سیاسی، مالی، امنیتی و دولتی، به کمک فلسطین بیاید. این مسئله صرفاً یک مسئله یک وجهی نیست و از وجوه مختلف برخوردار است.

زارعی در ادامه گفت: در جمهوری اسلامی دولت‌ها دیدگاه‌های مختلفی نسبت به مسائل منطقه پیدا می‌کنند. مثلاً یک دولت معتقد است به جای مقاومت می‌توان از روش‌های دیگری برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم. این افراد با پشت کردن نسبت به مقاومت به دنبال اهداف ملی هستند.

وی همچنین گفت: در حالی که صحبت ما این است که دیپلماسی باید حتماً باشد و هیچکس منکر این مسئله نیست که دیپلماسی در کشور باید پیشرو فعال و مؤثر باشد. اما آیا این دیپلماسی بدون پشتوانه می‌تواند به جایی برسد؟ و اگر طرف ما، ما را صاحب قدرت نبیند به درخواست ما اعتنایی می‌کند؟

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین افزود: در طرف دیگر، بعضی‌ها آمدند و مغالطه کردند که قدرت ما در ملت ما است. اما آیا این کفایت می‌کند؟ برای مثال جمعیت کشور بنگلادش و پاکستان از ایران بیشتر است. اما صرفاً با برخورداری از جمعیت کار به جایی خواهد رسید؟ بنابراین ما نیازمند دیپلماسی و مقاومت هر دو باهم هستیم.

وی همچنین در ادامه گفت: اگر امروز در منطقه اسلامی نظرسنجی کنیم و بپرسیم، مسئله اول جهان اسلام چیست، بدون شک همه خواهند گفت فلسطین. هنوز ادبیات فلسطین در دنیا بیشترین تولید محتوا را دارد و بیشترین مقالات در دنیا در حوزه فلسطین است. این موضوع نشان می‌دهد که فلسطین همچنان در صدر افکار مردم مسلمان است.

زارعی تاکید کرد: هنوز می‌توان به نام فلسطین جمعیت‌ها را کنار هم جمع کرد و جبهه برای اقدامات مشترک تشکیل داد و از این طریق مسائل مختلف جهان اسلام را حل کرد.

این کارشناس مسائل بین المللی در پایان تصریح کرد: با موضوع فلسطین می‌توان به داد مسلمان‌ها در میانمار نیز رسید. اگر ما یک جبهه حول محور فلسطین تشکیل دهیم، اگر این یک جبهه جهادی، خالصانه و مسئولانه باشد، می‌توانید آن را در خدمت مظلومان در هر جایی از جهان در آورید؛ بنابراین بر اساس تعبیر امام خمینی (ره) روز قدس، صرفاً روز فلسطین نیست و روز همه جهان اسلام است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها