سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

پیشنهادات آمریکایی‌ها در مذاکرات در شرایط حداکثری به برجام هم نمی‌رسد

خضریان طی یادداشتی نوشت که براساس گفته‌های آقای رئیس جمهور در مورد مذاکرت وین آنچه در مذاکرات توسط آمریکایی‌ها مطرح شده است، در شرایط حداکثری به برجام هم نمی‌رسد.
کد خبر: ۴۵۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳ - 11May 2021

پیشنهادات آمریکایی‌ها در مذاکرات در شرایط حداکثری به برجام هم نمی‌رسدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی یادداشتی با اشاره به مذاکرات وین نوشت که آنچه طبق گفته‌های آقای رئیس جمهور در مذاکرات پیشنهاداتی که از سوی آمریکایی مطرح شده در شرایط حداکثری به ⁧ برجام ⁩ هم نمی‌رسد.

متن کامل یادداشت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات وین به شرح زیر است:

با توجه به اظهارات جناب ⁧ حسن روحانی ⁩ و مسیٔولان وزارت امور خارجه پیرامون پیشنهادات طرف آمریکایی در ⁧ مذاکرات وین ⁩، آنچه تاکنون به دست آمده در شرایط حداکثری به ⁧ برجام ⁩ هم نمی‌رسد؛ لذا جدای از عدم رضایت اجتماعی برای تنازل از حداقل‌های گذشته، دارای ۳ اشکال اساسی است.

‏۱- در صورت عدم رفع کلیه تحریم‌ها که به درستی ⁧ رهبر انقلاب ⁩ نیز بر آن تاکید داشتند، ⁧ دولت ⁩ عملا با رسمیت بخشی به ⁧ ساختار تحریم ⁩، آمریکایی‌ها را محق دانسته تا در موضوعات دیگر مجددا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنند و هیچ ضمانتی برای عدم بازگشت تحریم‌های توافق شده با عناوین دیگر نیست.

‏۲- در صورت رفع تحریم‌ها به صورت بخشی، ⁧ اقتصاد ⁩ ایران عملا به دو بخش سفید و سیاه تقسیم می‌شود که در نهایت بخشی از داخل کشور ناچار می‌شود برای عدم ⁧ تحریم ⁩، علیه بخش دیگر فعال شود؛ این موضوع جدای از ایجاد ظرفیت ⁧ خودتحریمی ⁩، زمینه کسب اطلاعات برای افزایش تحریم‌ها را فراهم می‌کند.

‏۳- بخشی از توانمندی‌های هسته‌ای ⁧ ایران ⁩ که در قانون راهبردی رفع تحریم‌ها مجددا احیا شده است، به دلیل زیاده‌خواهی طرف آمریکایی مجددا از میان برداشته خواهد شد؛ این درحالی است که حفظ ⁧ ساختار هسته‌ای ⁩ در شرایطی که بدعهدی طرف مقابل به دفعات اثبات شده، حداقل ⁧ عقلانیت سیاسی ⁩ است.

‏آنچه مسلم است هرگونه توافقی که بخواهد صورت پذیرد ضمن اینکه نباید منجر به تعهدات جدید در حوزه هسته‌ای و غیرهسته‌ای شود، می‌بایست نتیجه عملی و قابل راستی‌آزمایی آن لغو کلیه تحریم‌ها جهت انتفاع ⁧ اقتصادی ⁩ ایران از سوی طرف مقابل باشد؛ لذا در ⁧ مجلس ⁩ تنها از چنین توافقی پشتیبانی می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها