در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

آماده‌سازی تابلوی ۱۱۰ متری برای شهید سلیمانی/ رونمایی از تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» در محضر امام خامنه‌ای+ عکس

صادقی از آماده‌سازی یک تابلوی نقاشی ۱۱۰ متری درخصوص مجاهدت‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» هفته دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره) و در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 16May 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «حبیب‌الله صادقی» از اساتید و هنرمندان برجسته عرصه هنر‌های تجسمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که سال‌ها در این عرصه فعالیت هنری داشته است. او که دارای کرسی استادی در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های کشور است، تاکنون بیش از ۲۸۰ نمایشگاه در کشور‌هایی همچون ژاپن، ایالات متحده آمریکا، لهستان، کانادا، انگلستان، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، مراکش، مصر، اسپانیا، چین، کویت و هلند برگزار کرده است.

این استاد برجسته که مشغول خلق تابلویی ۱۱۰ متری درباره شهید «حاج قاسم سلیمانی» است، با اشاره به این اثر هنری اظهار داشت: این تابلو درباره تاریخ استکبار و مبارزه این نازنین مرد سلحشور است. من نمی‌خواهم این یادآوری را داشته باشم و بگویم انقطاع نسلی به‌وجود آمده است بلکه فداکاری، از خصوصیت کیان فرهنگی ماست؛ این خصوصیت از آرش کمان‌گیر گرفته تا رستم، حاج همت، همه شهدا و سردار سلیمانی ادامه داشته است.

آماده‌سازی تابلوی۱۱۰ متری برای شهید سلیمانی/ رونمایی از تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» در محضر امام خامنه‌ای+ عکس

وی درباره سوژه این تابلو و علت پرداختن به آن می‌گوید: چند مجسمه درباره شهید سلیمانی کار شده بود که به لحاظ هنری کیفیت نداشتند و به تعبیری فاجعه بودند و من قصد پرداختن به ایشان را داشتم تا اینکه صحنه‌ی جنایت داعش در کشتن مادر و کودک ایزدی باعث آغاز کار من برای خلق دو تابلو شد؛ داستان عجیب این فاجعه موجب شد کار گسترش پیدا کند و در نهایت تابلو به ۱۰۰ متر رسید.

صادقی گفت: عظمت این انقلاب امام، رهبری، شهدا و دلیری بچه‌های انقلاب است. چرا باید این دلیری را نگوییم و اجازه بدهیم چندنفر کم عقل و فضلیت ارزش‌های ما را به شوخی بگیرند. ما باید قهرمانانمان را به رخ دنیا بکشیم و از کسی نترسیم. تابلویی که مشغول خلق آن هستم کاملاً خویشتن فرماست و تمام لوازم آن از رنگ و بوم را همگی شخصاً تهیه کرده‌ام. کار طراحی را دو روزه انجام دادم و کلی برای اتود زدم و کار پژوهشی مفصل انجام دادم.

آماده‌سازی تابلوی۱۱۰ متری برای شهید سلیمانی/ رونمایی از تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» در محضر امام خامنه‌ای+ عکس

وی با بیان اینکه نام این تابلو «در رثای سیمرغ تجلی» است، افزود: در این تابلو نگاه انسانی به یک کودک نمایش داده شده است. ما خودمان بچه داریم و واقعا جنایت داعش درخصوص این کودک اتفاقی است که از گرگ و حیوانات وحشی هم برنمی‌آید. در تلاشیم این تابلو هفته دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره) و در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شود.

این تابلو در ابتدا، با یک ارجاع تاریخی به دو نقاش بزرگ دنیا و رویکرد اساطیری‌شان به انسان است، سپس تصویر با دیوی که انسان را می‌بلعد، ادامه پیدا می‌کند و بعد به مصائب سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان آمریکا اشاره می‌کند. سپس حمله صدام به ایران و وقوع جنگ تحمیلی در تصاویر به چشم می‌خورد و بعد از آن در روایت درهم تنیده‌ای پهلوانان و قهرمانان ملی و آئینی، چون آرش و رستم که دوشادوش هم به حفظ و حراست از میهن برخاسته‌اند را می‌توان نظاره‌گر بود.

آماده‌سازی تابلوی۱۱۰ متری برای شهید سلیمانی/ رونمایی از تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» در محضر امام خامنه‌ای+ عکس

همچنین در این آثار به سقوط ضحاک اشاره شده و آن را به تابلوی معراج و اندیشه دینی وصل می‌کند. تابلو از دل فردوسی و مولوی می‌گذرد و به معراج پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) می‌رسد. لشکر دشمن، عنصر بعدی است و در ادامه و در جوابش، اعزام بچه‌ها از جای جای ایران بزرگ که جلوی حمله دشمن ایستاده‌اند را نشان می‌دهد.

در تابلوی دیگری غواص‌ها، بچه‌های موتورسوار در جبهه و پس از آن نقاشی با تصویر اسرای ایرانی در عراق ادامه پیدا می‌کند. منافقین، طالبان و ۱۱ سپتامبر با تأکید بر تصویر یک مردِ تک چشم که یک طرف آن طالبان و طرف دیگرش آمریکاست، ترسیم شده است.

آماده‌سازی تابلوی۱۱۰ متری برای شهید سلیمانی/ رونمایی از تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» در محضر امام خامنه‌ای+ عکس

این تابلوی ۱۱۰ متری با سقوط داعش، منافقین و نبرد بین نیرو‌های ایرانی و اشرار ادامه پیدا می‌کند تا به موضوع سپهبد سلیمانی می‌رسد.

در ادامه این اثر هنری سیمرغ نشان داده شده و تصویر محبت سردار سلیمانی به بچه‌های شهید، بقعه‌های متبرکه در سوریه و کربلا ادامه کار است. همچنین در انتهای اثر به نمازگزاران و پهپاد‌های آمریکایی که می‌آیند و آن‌ها را هدف می‌گیرند، می‌رسد. تابلوی ۱۱۰متری «رثای سیمرغ تجلی» سال آینده به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها