رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده:

توصیه امام خامنه‌ای در فرزندآوری تأثیر گذاشت

خزعلی با تقدیر از طرح موضوع تشویق فرزندآوری و هشدار به جامعه در خصوص سقط جنین در برنامه «مثل ماه» گفت: توصیه امام خامنه‌ای در فرزندآوری تأثیر گذاشته است.
کد خبر: ۴۵۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ - 13May 2021

توصیه امام خامنه‌ای در فرزندآوری تاثیر گذاشتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه «مثل ماه» شبکه سه سیما در یکی از شب‌های رمضانی، میزبان دو مادر پزشک بود که هر دو در کنار دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی و فعالیت‌های اجتماعی در زمینه تشویق فرزندآوری نیز فعالیت می‌کنند، یکی از این دو مادر با راه‌اندازی مرکز «مهر فرشتگان» در زمینه پیشگیری و جلوگیری از اقدام سقط جنین مادران و دیگری با تشکیل باشگاه «مادران تاریخ» در حوزه تشویق و توجه دادن خانواده‌ها به فرزندآوری در حد توان خود دست به اقداماتی زدند که هر کدام در جایگاه خود منشأ اثر و خدمات چشمگیری شده است.

«کبری خزعلی» رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به اهمیت طرح موضوع «فرزندآوری» در برنامه «مثل ماه» اظهار داشت: طرح این موضوع بسیار مناسب و بجا بود؛ در واقع هم اقدام این مادران جوان و هم ترویج آن در قالب یک برنامه رمضانی بسیار تأثیرگذار بود،؛ البته گروه‌های دیگری هم هستند که در این حوزه در سطح کشور فعال هستند. در بسیاری از مواقع زمانی که بچه‌ای که قرار بوده سقط شود به دنیا آمده و مادر از سلامت فرزند مطلع می‌شود، خیلی فضا عوض شده و تصمیم می‌گیرد که با فعالیت در این حوزه برای همیشه این باورهای غلط در جامعه را اصلاح کند.

وی ادامه داد: جالب است که یکی از این مادران فرزند پنجم خانواده و مادرش در صدد سقط وی بوده و زمانی که برای سقط به مراکز پزشکی می‌رود، دوستش او را منصرف می‌کند و با دلایل عقلی مانع این عمل می‌شود و آن فرزند امروز پزشکی است که امروز خود با راه‌اندازی مرکز مهر فرشتگان با حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مشاوره‌های روان‌شناسی از وقوع سقط جنین جلوگیری کرده و مادران را به نگهداری فرزندان تشویق می‌کند.

خزعلی افزود: البته امروز گروه‌هایی از میان پزشکان فعال در مشهد، اصفهان، تهران و قم هستند که مادران را راهنمایی کرده و مشاوره داده تا از سقط پیشگیری کرده و بچه‌ها هم سالم به دنیا می‌آیند و ما دو هزار و هشت نفر از مادران را با شماره و کارت ملی داریم که اعتراض داشتند از اینکه بچه سالم بوده، ولی در چرخه غربالگری به سمت سقط هدایت شده‌اند و این نشان می‌دهد که یک بازنگری و فرهنگ‌سازی در این زمینه لازم است.

این فعال حوزه زنان و خانواده همچنین یادآور شد: وزارت بهداشت هم تیرماه سال گذشته اعلام کرد که اقدام غربالگری اجباری استاندارد نیست و در این میان بچه‌های سالم هم کشته می‌شوند؛ لذا این برنامه از جهت توجه دادن خانواده‌ها به این نکته خیلی مؤثر بود و مهم این بود که خود این مادران دارای چندین فرزند بوده و می‌توانستند الگویی از مادران موفق را به جامعه ارائه کنند.

خزعلی با اشاره به نقش مهم نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه فرزندآوری و پیشگیری از سقط جنین عنوان کرد: ما پس از هر موج فرهنگسازی شاهد آثار آن نیز هستیم به ویژه پس از توصیه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص و قبل از اینکه رسانه‌ها و حوزه در این زمینه فعالیت داشته باشند، موجی بر اساس صحبت‌های حضرت آقا به راه افتاد و آمار متولدین سال 1392 تا 1395 رو به رشد بوده و از سال 95 که ادغام غربالگری در سیستم بهداشت پیش می‌آید، ناگهان دوباره ریزش جمعیت شروع شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین یادآور شد: یعنی تا آنجا پیش رفتیم که تا 170 هزار ریزش تولد در سال داشتیم، در حالی که تعداد مادرانی که در سن باروری بوده و می‌توانستند فرزندآوری داشته باشند در این چند سال بالا رفته، یعنی ما اگر 170 هزار تولد اضافه در سال داشتیم و با توجه به تعداد مادران در سن باروری باید این تعداد به سطح دو میلیون می‌رسید، اما به یکباره این آمار به زیر یک میلیون رفت، لذا باید غربالگری که ادغام شده را برداریم و بگوئیم غربالگری تنها در صورت تجویز پزشک انجام شود، نه اینکه همه را به‌صورت اجباری برای غربالگری بفرستیم؛ چون این اقدام هیچ پایه علمی ندارد.

وی در خصوص راهکارهای تشویقی برای ترویج فرزندآوری نیز گفت: خود طرح 74 ماده‌ای مشوق است، مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی اشتغال، مسئله ازدواج، وام مسکن، اعطای زمین، معیشت همه در این طرح دیده شده که اگر این موارد اجرایی شود دیگر موضوع فرزندآوری نیز خود به خود حل خواهد شد، حمایت‌های دانشجویی، شغلی، اعطای وام‌های متعدد همه در آن آمده است، تمام کشورها بر پایه مشوق‌ها جامعه را به فرزندآوری تشویق کرده و مشوق‌های‌شان هم از ما خیلی قوی‌تر است.

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص بازخوردهای این قسمت از برنامه «مثل ماه» در میان خانواده‌ها تصریح کرد: این برنامه رمضانی به دلیل ساعت و زمان پخش دارای جامعه مخاطب بالایی است، لذا طرح موضوعات مختلف در آن می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، چنانکه پس از پخش این برنامه ما شاهد آثار و نتایج آن بودیم و پیام‌های مردمی که به ما منعکس می‌شود، نشان‌دهنده تأثیر و واکنش مثبت مردم نسبت به آن بوده، به هر حال این زمان و موقعیتی است که می‌توان از آن نهایت استفاده را کرد و موضوعات چه مثبت باشد و چه منفی تأثیر خود را در جامعه خواهد گذاشت، اما خوشبختانه ما با پخش این برنامه شاهد آثار مثبتی از سمت جامعه هستیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها