فتح خرمشهر، فتح خون/ سردار جزایری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فتح خرمشهر تفکر غربگرایی و امتیازدهی به دشمن را به چالش کشید/ عملیات بیت‌المقدس نقطه عطف دفاع مقدس بود

معاون سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به دستاورد‌های متعدد عملیات بیت‌المقدس، گفت: فتح خرمشهر و بیرون راندن دشمن از کشور با دست خالی و در برابر دشمن تا بن دندان مسلح در تاریخ دفاع مقدس یک اقدام راهبردی و یک نقطه عطف محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۵۶۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵ - 15May 2021

فتح خرمشهر نقطه عطف تحقق راهبرد جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شودسردار سرتیپ پاسدار «سید مسعود جزایری» معاون سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، در خصوص عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر اظهار داشت: فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس و تحقق راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با دشمن متجاوز قلمداد می‌شود.

وی افزود: اگرچه متأسفانه با وجود جانفشانی‌هایی که در آغاز جنگ تحمیلی در خرمشهر صورت گرفت، دروازه‌های این شهر پس از ۳۴ روز مقاومت جانانه فرو ریخت، اما مقاومت و دفاع از این شهر، بسیاری از معادلات نظامی و سیاسی رژیم بعثی را که می‌خواستند ظرف چند روز خود را به تهران برسانند با ناکامی مواجه کرد.

معاون سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: دشمن با دستیابی به خرمشهر اهداف مختلفی را در عرصه‌های گوناگون دنبال می‌کرد؛ اولین هدف دشمن محاصره و دستیابی به شهر آبادان بود که تلاش می‌کرد تصرف منطقه حیاتی و مهم آبادان را دستاویزی برای اشغال سایر مناطق جنوبی کشور و به‌ویژه استان خوزستان قرار دهد.

سردار جزایری ادامه داد: تصرف خرمشهر و ادامه روند پیشروی دشمن موجب درهم شکستن روحیه رزمندگان اسلام می‌شد و می‌توانست مشکلات بعدی را برای مردم و نظام در آن مقطع به وجود بیاورد.

وی تصریح کرد: اشغال خرمشهر در عرصه بین المللی نیز سبب تضعیف ایران بود و از طرف دیگر موجب افزایش قدرت رژیم بعثی و دشمنان جمهوری اسلامی شده بود؛ آمریکا، اروپا، اتحاد جماهیر شوروی، ارتجاع عرب و ارتجاع منطقه، سازمان ملل و شورای امنیت همه تلاش داشتند تا بتوانند امتیاز حداکثری را از اشغال خرمشهر در راستای مقابله با انقلاب اسلامی بگیرند.

این کارشناس مسائل نظامی با بیان اینکه اشغال خرمشهر در آن مقطع برای دشمن پیروزی بزرگی محسوب می‌شد، افزود: دشمنان انقلاب و ایران اسلامی فتح خرمشهر را نقطه امتیازگیری از ایران قلمداد می‌کردند و متأسفانه دولت ایران در آن زمان نیز خود را در برابر حملات نظامی عراق ناتوان می‌دانست.

سردار جزایری با تاکید بر اینکه دولت حاکم در سال نخست جنگ تحمیلی رویکردی غرب‌گرایانه داشت، خاطرنشان کرد: دولت در آن مقطع خود را در موضع ضعف و انفعال قرار داده بود و متاسفانه درکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی نداشت و همچنین به لحاظ خودباوری و روحیه اتکای به داخل نیز با مشکل مواجه بود؛ دولت وقت نسبت به ظرفیت‌های داخلی بی اعتماد بود و نگاه به بیرون داشت که همین رویکرد سبب وارد شدن خسارات عمده‌ای به ملت ایران شد.

وی ادامه داد: بعد از برطرف شدن مانع، یعنی دولت غربگرا، به لطف خدا و نفس الهی امام خمینی (ره) و تلاش نیرو‌های مسلح و پشتیبانی‌های مردم انقلابی بالاخره خرمشهر از چنگال دشمن خارج شد و در این مرحله از جنگ و دفاع مقدس خسارات بسیاری به دشمن وارد شد.

معاون سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: با بازپس‌گیری خرمشهر در واقع ورق جنگ عوض شد و دشمنان در موضع انفعالی قرار گرفتند و تفکر امتیاز دادن به دشمن که آن روز‌ها در میان برخی از نخبگان به‌خصوص نخبگان غربگرا وجود داشت، کاملاً از بین رفت و این رویکرد درهم شکسته شد.

سردار جزایری اضافه کرد: موضوع بعدی که به سبب فتح خرمشهر برای ایران اسلامی به دست آمد، این بود که دشمن اصلی ما آمریکا دیگر راهکار نظامی را برای از بین بردن انقلاب اسلامی در آن مقطع ناکارآمد و شکست خورده می‌دانست و این برای ما دستاورد بزرگی محسوب می‌شد.

وی عنوان کرد: فتح خرمشهر باعث شد تا ایران اسلامی در حوزه مذاکرات بین المللی در جایگاه بالاتری نسبت به گذشته قرار گیرد؛ اما باید اذعان داشت که دیپلماسی ایران در آن مقطع هم نتوانست آنگونه که باید از این موفقیت بزرگ استفاده کند و بهره لازم را در عرصه بین المللی ببرد.

معاون سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص اثربخشی فتح خرمشهر در سطح جامعه گفت: جامعه ایران که در آن مقطع از پیشروی‌های دشمن و اقدامات یکجانبه و خسارت‌باری که رژیم بعثی علیه ما انجام داده بود در تشویش و نگرانی به سر می‌برد با پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات و کسب این فتح و ظفر بزرگ امید و شادمانی را به دست آورد و با جدیت بیشتری پیگیر منویات حضرت امام شده و برای بیرون راندن و تنبیه متجاوز تلاش بیشتری کرد.

وی تاکید کرد: قطعاً اگر پیروزی‌های ما در عملیات‌های بزرگی، چون فتح المبین و بیت‌المقدس رقم نمی‌خورد، روند دفاع مقدس به گونه دیگری پیش می‌رفت. دشمن به دنبال تجزیه خاک ایران و تصرف سرزمین‌ها و نابودی انقلاب اسلامی بود و در این مسیر نیز از حمایت بلوک شرقی و غربی نیز بهره می‌برد و این سطح از مخاصمات به خاطر این بود که انقلاب اسلامی با ماهیت استکباری دولت‌های آنان در تضاد قرار داشت.

این کارشناس مسائل نظامی گفت: انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از آرمان‌های اسلام ناب محمدی و ارزش‌های والای انسانی تمامی تاریخچه لیبرال‌دموکراسی را که مبتنی بر مادی‌گرایی و استکبار بود را در هم شکسته بود.

سردار جزایری با بیان اینکه وحدت، همدلی، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و ایمان به خدا و روحیه سلحشوری عامل پیروزی ما در دوران دفاع مقدس بود، افزود: باید توجه داشت در دنیایی که زور، تجاوز و زیاده‌خواهی حاکم است، چنانچه قدرتمند نباشیم از بین خواهیم رفت و از این جهت است که از فتح خرمشهر و بیرون راندن دشمن از کشور با دست خالی و در برابر دشمن تا بن دندان مسلح در تاریخ دفاع مقدس یک اقدام راهبردی و یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

معاون سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به پیامد‌های متعدد فتح خرمشهر گفت: پیروزی در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس پیامد‌های فرهنگی، بین‌المللی، منطقه‌ای، نظامی، اجتماعی و دیپلماتیک را برای ملت ایران به همراه داشت که این همواره می‌تواند به عنوان یک الگو و نقطه قوت برای مدیران جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار