فتح خرمشهر، فتح خون/ پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فتح خرمشهر شاه‌بیت عملیات‌های دفاع مقدس بود

سردار «مولوی» گفت: می‌توان فتح خرمشهر را شاه‌بیت عملیات‌های دفاع مقدس دانست، زیرا حتی آمریکایی‌ها هم در ابتدا از پیروزی رزمندگان ایرانی حیرت ‌زده بودند و پس از چهار روز انفعال خبری، این فتح عظیم را در رسانه‌های خود اعلام کردند.
کد خبر: ۴۵۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ - 15May 2021

سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی مولوی حقیقی» فرمانده پیشکسوت یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، با اشاره به طرح شبهات تکراری رسانه‌های معاند پیرامون عملیات «بیت ‌المقدس» و فتح خرمشهر اظهار داشت: هر سال که به سالگرد فتح خرمشهر نزدیک می‌شویم، رسانه‌های معاند دوباره بر آتش شبهاتی که بارها پاسخ ‌داده ‌شده می‌دمند و در تلاشی کوردلانه می‌خواهند این تصویر را در ذهن جوانان ما را ایجاد کنند که جمهوری اسلامی نباید پس از فتح خرمشهر به جنگ ادامه می‌داد و لذا ایران مقصر خسارات مالی و انسانی در عملیات‌های پس از فتح خرمشهر است.

وی افزود: حزب بعث و حامیان غربی او مقصر اصلی هشت ساله شدن جنگ تحمیلی هستند. اروپا و آمریکا با تصویب این قطعنامه‌های دوقلو در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال این بودند که برای آلت دست خود در جنگ با جمهوری اسلامی فرصتی فراهم کنند تا به آرایش نظامی‌اش سر و سامانی بدهد و آماده یک درگیری تازه شود.

این پیشکسوت دفاع مقدس در پاسخ به سؤالی در خصوص علت ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر خاطرنشان کرد: از آغاز جنگ تحمیلی تا پایان عملیات بیت‌المقدس، شاهد هستیم که دو قطعنامه کلان تصویب شده است. متجاوز بودن حزب بعث در قطعنامه اول و لزوم پایبندی طرفین به صلح پایدار در قطعنامه دوم مغفول مانده بود و به روشنی نشان می‌داد که مقصود بعثی‌ها از این آتش‌بس‌ها صرفاً یک تنفس برای تجدید قواست و از سرگیری حملات است.

وی ادامه داد: امام راحل بارها بر پایان دادن به جنگ تأکید داشتند اما در شرایطی ایران حاضر به ترک مخاصمه بود که متجاوز به روشنی شناخته شود، مورد تنبیه قرار گیرد و حق دفاع برای ما محفوظ بماند و به رسمیت شناخته شود. جمهوری اسلامی از آغاز تجاوز بعثی‌ها به دنبال صلح بود؛ اطلاق جنگ طلبی به طرف ایرانی یک دروغ بزرگ است و اساساً هیچ عاقلی در شرایطی که سایه ناامنی همچنان بر مرزهای سرزمینی‌اش گسترده شده باشد، به دشمن غدار خود اجازه استراحت و تجدید قوا نمی‌دهد.

مولوی متذکر شد: از نخستین روزهای سال 1361، نیروهای ایرانی درگیر عملیات فتح المبین بودند و پس از یک زمان کوتاه، فرماندهان جنگ به این نتیجه رسیدند که باید سر رشته عملیات را تا فتح خرمشهر و اخراج کامل اشغالگران از مرزهای سرزمینی ادامه داد لذا اندکی پس از پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین، چنین تدبیر شد که عملیات دیگری بنام «بیت‌المقدس» طرح ریزی و اجرا شود.

وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن عملیات فتح المبین، ما همچنان در عرصه‌های بین المللی شاهد بودیم که رسانه‌ها متمرکز بر تحرکات نیروهای درگیر در جبهه‌های نبرد بودند. رزمندگان ایرانی پیش‌تر در عملیات‌هایی نظیر فتح المبین، طریق القدس و فرمانده کل قوا، موفق به احراز مالکیت ارضی و عقب راندن متجاوزان به پشت مرزهای بین المللی شده بودند و فقط خرمشهر باقی مانده بود که به دلیل تراکم تجهیزات و امکانات دفاعی حزب بعث در دشت‌های پیرامونی و سنگرهای دفاعی، دستیابی رزمندگان اسلام به این شهر استراتژیک تا پیش از تحقق فتح و ظفر در عملیات‌های قبلی غیرممکن بود.

پیام امام (ره)، روحیه رزمندگان را تقویت کرد

فرمانده پیشکسوت یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس ابراز داشت: فتوحاتی که قبل از فتح خرمشهر به دست آمد، اعتماد به نفسی در رزمندگان ایرانی به وجود آورد تا یک «یاحسین» دیگر بگویند و این خاک مطهر را به کلی از لوث حضور اشغالگران پاک کنند. گرچه حضور در عملیات‌های متوالی باعث خستگی رزمندگان شده بود اما بدون شک همه ما وقتی پیام حضرت امام (ره) را پس از عملیات فتح المبین شنیدیم و آگاه شدیم که از ماحصل مجاهدت نیروها در جبهه، دل امام شاد شده است، گویا جان تازه‌ای در کالبدهای ما دمیده شد و با شتابی مضاعف به پیش راندیم.

وی گفت: به یاد دارم که آخرین روزهای منتهی به فتح خرمشهر، شدت و کثرت انفجارها در خطوط مقدم درگیری به اندازه‎ای بود که از دود و بوی باروت استفاده‌شده در جنگ افزارها، حتی تنفس برای رزمندگان سخت می‌شد اما شاهد هستیم که پس از 23 روز عملیات نفس‌گیر و درگیری مستمر و مداوم، هیچ‌گونه ضعف و خستگی در رزمندگان ما به وجود نیامد و خداوند متعال، آزادسازی خرمشهر را پاداش پایمردی مجاهدان راه حق قرار داد.

مولوی فتح خرمشهر را شاه‌بیت عملیات‌های دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: صدام در قبال خرمشهر رجزهایی می‌خواند که غیرت ما از استماع آن‌ها به غلیان در می‌آمد. متجاوز جنایتکار بعثی در سخنرانی‌هایی متعدد اشاره کرده بود که اگر ایرانی‌ها توانستند خرمشهر را باز پس بگیرند، کلید بصره را هم به آنان خواهیم داد. بنابراین می‌توان فتح خرمشهر را شاه‌بیت عملیات‌های دفاع مقدس دانست که حتی آمریکایی‌ها هم در ابتدا ناباورانه در حیرت پیروزی رزمندگان ایرانی بودند و پس از چهار روز انفعال خبری، این فتح عظیم را در رسانه‌های خود اعلام کردند.

وی تأکید کرد: هنوز هم رسانه‌های آمریکایی به دنبال این هستند که پیروزی‌های رزمندگان اسلام در دفاع مقدس را سبک و کم ارزش جلوه دهند که نشان می‌دهد داغ زخم حاصل از فتح خرمشهر هنوز بر دل‌های تاریک آن‌ها سنگینی می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار