فتح خرمشهر، فتح خون/

کار بزرگ در خونین‌شهر چه بود؟ +صوت منتشرنشده از متوسلیان

متوسلیان دو روز بعد از آزادسازی خرمشهر، از علت ترس صدام حسین از آزادی این شهر سخن گفت و بیان داشت: برادرها! شهید دادیم، ما عزیزانمان را از دست دادیم، ولی کار بزرگی انجام شد.
کد خبر: ۴۵۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ - 15May 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آنچه در ادامه می‌شنوید، صوتی منتشرنشده از حاج احمد متوسلیان (فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص)) پس از عملیات بیت‌المقدس است. او در جمع همرزمانش دو روز بعد از فتح خونین‌شهر (خرمشهر) در تاریخ پنجم خرداد ۱۳۶۱ از کار بزرگی سخن گفت که توانست تأثیر مهمی در ماهیت دفاع مقدس داشته باشد.

کار بزرگ در خونین‌شهر چه بود؟ +صوت منتشرنشده از متوسلیان

ترسی که صدام از آزادسازی خرمشهر داشت

برادرها! شهید دادیم، ما عزیزانمان را از دست دادیم، ولی کار بزرگی انجام شد. جایی را که دشمن می‌گفت: اینجا دژی است که اگر سقوط کند خونین شهر سقوط می‌کند و اگر خونین شهر سقوط بکند بصره سقوط کرده و اگر بصره را سقوط بدهید، من خود استعفا می‌دهم؛ این را صدام گفته است. می‌بینیم که انجام شد، می‌بینیم که سقوط کرد. ما، برادر‌ها خون دادیم، ولی ارزش داشت.

به مناسبت در پیش بودن سالروز چهارمین و بزرگ‌ترین عملیات از سلسله عملیات آزاد‌سازی مناطق اشغالی، عملیات بیت‌المقدس که با اجرای آن بیش از پنج هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغالی آزاد شد

درباره عملیات

عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس بزرگ‌ترین عملیات نیرو‌های مسلح ایران در هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود. این عملیات در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابیطالب» با فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی آغاز شد و به مدت سه هفته به طول انجامید.

عملیات بیت‌المقدس به چهار دوره زمانی تقسیم می‌شد که در مرحله چهارم آن در ساعت ۲۲:۳۰ روز اول خرداد ۱۳۶۱با هدف تلاش برای آزادی‌سازی خرمشهر آغاز شد و در نهایت روز سه خرداد ۱۳۶۱ رزمنده‌های اسلام توانستند به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شوند و این شهر را که از روز‌های نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد کنند.

در این عملیات، ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال‌شده توسط ارتش عراق از جمله شهر‌های خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز ـ خرمشهر آزاد شدند. همچنین شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه ارتش عراق خارج شدند. با این وجود در طی سه هفته نبرد، حدود ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های ارتش عراق به اسارت ایران درآمدند.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار