حضور حداکثری، اقتدار ملی/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اقتدار ملی در گرو مشارکت حداکثری در انتخابات

مشارکت در انتخابات از آن دسته موضوعاتی است که همواره مورد تأکید و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و فارغ از کارزا‌های انتخاباتی، میزان مشارکت مردم در این خصوص نشان‌دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی و به‌عنوان مهم‌ترین جنبه این رویداد ملی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۵۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 18May 2021

اقتدار ملی در گرو مشارکت حداکثری در انتخابات استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حدود یک ماه دیگر سرنوشت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور مشخص می‌شود. در روز‌های باقی‌مانده به انتخابات ۱۴۰۰، جدای از اعلام کاندیداتوری نامزد‌های مختلف و درصد پیروزی هریک از آنان، مشارکت در انتخابات به عنوان یک امر مهم و سرنوشت‌ساز برای ملت ایران شمرده می‌شود.

مشارکت، دغدغه اصلی رهبری در جریان انتخابات

مشارکت همواره دغدغه اصلی رهبر انقلاب در جریان هر انتخاباتی بوده است. در سخنرانی اخیر امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم نیز ایشان گریزی به موضوع انتخابات زده و فرمودند: انتخابات به معنای واقعی کلمه یک فرصت مهم است و نباید مردم را از انتخابات دلسرد کرد. نباید انتخابات را با حرف‌های بیهوده و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه خراب کرد. کسانی که مایل هستند در این کارزار شرکت کنند، باید به معنای واقعی، کار ارائه کنند.

ایشان در ادامه صحبت‌هایشان حضور مردم پای صندوق‌های رأی را شرکت در سرنوشت کشور دانسته و بیان کردند: انتخابات فرصت بی‌بدیلی است که هیچ چیزی جای آن‌ را در استحکام پایه‌های نظام نمی‌گیرد. وقتی مردم حضور پیدا کنند، هیچ قدرتی نمی‌تواند کشور را تکان دهد. پس هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند، برای سرنوشت کشور و آینده آن تلاش می‌کنند. عده‌ای مردم را دلسرد می‌کنند. خدشه کردن در انتخابات و در دستگاه‌هایی، چون شورای نگهبان غلط است.

نکته پایانی فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره انتخابات سالم بوده که در این باره فرموده‌اند: همه انتخابات‌های ما سالم بوده است، ممکن است تخلفاتی در گوشه و کنار بوده که رخ داده است، امّا تأثیری در نتیجه نداشته است. مواردی بوده که شکایت شده و ما پیگیری کرده‌ایم و تحقیق جدی کردیم. تخلفی که خلاف امانت باشد مطلقاً در انتخابات‌های ما نبوده است.

البته برخی انتخابات را وقتی قبول دارند که نتیجه همان چیزی باشد که آن‌ها می‌خواهند. اگر مطلوب آن‌ها درآمد قبول می‌کند انتخابات را متهم می‌کنند و کسانی که برگزارکننده بوده‌اند را متهم می‌کنند. گاهی هم مثل ۸۸ اغتشاش راه می‌اندازند. البته متهم کردن‌ها بی‌اخلاقی است، اغتشاشات جرم است.

همچنین رهبری روز ۲۹ بهمن در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی خاطرنشان کردند: انتخابات یک امکان برای ملّت است، یک ظرفیّت بزرگ برای پیشرفت کشور است؛ شور انقلابی مردم را نشان می‌دهد. وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیّت کشور می‌شود، این موجب پس زدنِ دشمنان می‌شود، طمع دشمن را در کشور کم می‌کند. انتخابات هرچه پُرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود. انتخابات برای کشور یک افتخار است، یک فرصت است، یک امکان است، یک ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده کشور کمک خواهد کرد.

هرچه مشارکت پرشور‌تر؛ جمهوریت و مشروعیت نظام بیشتر

در شرایطی که رهبر انقلاب، علاج درد‌های مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت عنوان می‌کنند، گویا تلاش‌هایی خلاف جهت تقویت مشارکت مردمی درجریان است. اکثر این تلاش‌ها از سوی رسانه‌های معاند و در جهت تضعیف جمهوریت نظام انجام می‌شود.

میزان مشارکت سیاسی، مبنایی بر سنجش میزان «مردمی بودن» و «مشروعیت» نظامی است که پایه‌های خود را بر پایه «جمهوریت» بنا کرده است. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در بحبوحه تلاش برای دفاع از حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است، بیش از هر زمان دیگری به پشتوانه قوی مردمی نیاز دارد و این لزوم افزایش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را صد چندان می‌کند.

این درحالی است که در انتخابات دوره یازدهم مجلس، مشارکت کاهش معناداری پیدا کرد و تنها ۴۲ درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند و الباقی ترجیح دادند تا در انتخابات شرکتی نداشته باشند. هرچند که مشکلات کوچک و بزرگی که مردم در سالیان اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کردند از عمده دلایل عدم شرکت مردم در انتخابات مجلس بود، اما همان طور که رهبری نیز مدام در سخنرانی‌هایشان گوشزد فرمودند نباید فراموش کنیم که کاهش مشارکت در امور جمعی کشور می‌تواند استقلال کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد و موجب شادی دشمنانی شود که قصد دارند تا به دروغ از کارافتادگی نظام جمهوری اسلامی را نشان دهند.

قهر با صندوق‌های رأی باعث تقویت مواضع دشمن می‌شود

آن‌هایی که معتقدند مشارکت در انتخابات تأثیری بر وضعیت زندگی مردم ندارد باید متوجه این نکته باشند که مشارکت نکردن در انتخابات نیز مشکلی از مشکلات مردم برطرف نخواهد کرد. قهر با صندوق‌های رأی تنها باعث تقویت گرایش‌هایی در کشور می‌شود که اعتقادی به حضور مردم در صحنه ندارند و درنتیجه می‌توان گفت مشارکت گسترده در انتخابات به‌منزله میدان‌دادن به گرایش‌هایی ضدمردمی است و درنهایت همه‌چیز به نفع آن‌ها تمام خواهد شد.
تجربه مشارکت اندک در انتخابات گذشته تجربه خوبی پیش روی مردم است تا به این نکته پی ببرند که خواه مشارکتشان در انتخابات وسیع باشد و خواه ضعیف، به‌هرحال افرادی در انتخابات برگزیده خواهند شد که تصمیماتشان در حوزه سیاست‌گذاری بر سرنوشت مردم اثر خواهد گذاشت.

البته مسائل و مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما راه حل این مسائل و مشکلات، قهر با صندوق‌های رأی نیست بلکه راه حل غلبه بر مشکلات موجود حضور وسیع و گسترده پای صندوق‌های رأی و احساس مسئولیت در قبال سرنوشت خودشان است.

گزارش از: امیر قشقائی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار