قائم مقام سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد مطرح کرد؛

جای خالی طنز دفاع مقدس در میان کتاب‌ها

«زارع‌زاده» با اشاره به اینکه بسیاری از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس شنیدنی هستند که هنوز به‌صورت کتاب مجزا به‌عنوان خاطرات طنز دفاع مقدس چاپ نشده‌اند، گفت: جا دارد این موضوعات در کتابی چاپ شود و برای نسل‌های بعدی به یادگار بماند.
کد خبر: ۴۵۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ - 17May 2021

«مصطفی زارع‌زاده» قائم مقام سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، اظهار داشت: آشنایی جوانان و نوجوانان با رشادت‌های رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی با زبان شیوای طنز یکی از مباحثی که بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه نباید دوران پرافتخار دفاع مقدس را همواره با غم و اندوه به تصویر کشید، گفت: در جبهه‌ها لحظات شاد و مفرح زیادی بین رزمندگان وجود داشته که می‌توان با استفاده از زبان هنر و مخصوصاً نمایش طنز، آن‌ها را برای نسل جوان به نمایش درآورد.

زارع‌زاده با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متعدد از سوی سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد در اسفندماه سال گذشته، گفت: اجرای نمایش‌های کوتاه طنز و استندآپ کمدی‌هایی که در حوزه دفاع مقدس برگزار شد، در این جشنواره از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه نمایش کوتاه و استندآپ‌هایی با محوریت جنگ تحمیلی در این جشنواره اجرا شد که با استقبال بسیار خوبی از مخاطبان همراه بود، اضافه کرد: هرچند که در این زمینه جای کار بیشتری وجود دارد؛ اما می‌توان اقدامات بیشتری را انجام داد و قطعاً مورد توجه جوانان نیز قرار خواهد گرفت.

زارع‌زاده با اظهار امیدواری نسبت به اینکه اقدامات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد مورد رضایت شهروندان واقع باشد، گفت: به‌طور حتم استمرار فعالیت‌هایی نظیر برگزاری جشنواره‌ها، باعث ارتقاء سطح فرهنگی عمومی و ایجاد نشاط در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای اجرای جشنواره «خشدلانه» برگزار شد و از واحد‌های مختلف درخواست کردیم که به بیان طنز دفاع مقدس بپردازند، افزود: نظر ما این بود که جبهه فقط خشونت‌ها و سختی‌ها و مراحل دشواری که بعضاً همراه با گریه است، وجود ندارد؛ بلکه در بسیاری از فضا‌ها خنده هم در کنار آن بوده که باعث افزایش روحیه رزمندگان بوده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر وجود مباحث مذهبی، یک جا‌هایی خود رزمندگان نیز شوخی‌هایی با هم داشتند و کار‌هایی را می‌کردند که باعث روحیه گرفتن بیشتر می‌شد تا با آن فضای سنگین کنار بیایند و بگذرانند.

زارع‌زاده با بیان اینکه جوان‌های ما فکر می‌کنند جبهه و دفاع مقدس یک صحنه‌ای بود که یک عده خودشان را جلو می‌انداختند تا شهید شوند، افزود: بسیاری از جوانان، شهدا را افراد دست نیافتنی می‌دانند؛ بنابراین ما باید این‌ عقیده‌ها را بشکنیم؛ چراکه شهدا هم مانند من و شما یک زمانی مسیر راه را پیدا کردند و در زمان حیات‌شان حتی ممکن بود راهی را هم اشتباه بروند.

وی ادامه داد: شهدا افراد عادی جامعه بودند که یک تلنگر درونی باعث شد عاقبت به خیر شوند که در همه جوان‌های نسل امروز وجود دارد؛ آن‌ها با هم شوخی می‌کردند، طنز داشتند، ولی طنزهای‌شان با هم بخندیم بود نه به هم بخندیم. کسی را مسخره نمی‌کردند یا به دست نمی‌انداختند، اما از فضای موجود استفاده می‌کردند و یا کار‌های طنز و شیرینی را انجام می‌دادند که باعث می‌شد بقیه‌ رزمندگان روحیه بگیرند.

قائم مقام سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنوراه «خشدلانه» این بود که چهره واقعی شهدا و جبهه گفته شود و در این راستا از هنری که ملموس باشد، خصوصاً هنر تئاتر استفاده شود، ادامه داد: هرچه جلوتر می‌رویم خطر از دست دادن گنجینه دفاع مقدس را بیشتر احساس می‌کنیم؛ پس باید سراغ رزمندگان دفاع مقدس رفت تا خاطرات ناب آن‌ها را دریافت کنیم و به فیلم یا مستند تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه نویسندگان باید به سراغ نوشتن خاطرات طنز رزمندگان بروند، تصریح کرد: امثال سردار «فتوحی» و سردار «میرحسینی» خاطرات فوق‌العاده جذاب و شنیدنی و طنز دارند که تاکنون جایی منتشر نشده است. همچنین خاطرات «مشهدی بافان» و سردار «فرهنگ‌دوست» نیز بسیار شنیدنی و طنز است.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس شنیدنی هستند که هنوز به‌صورت کتاب مجزا به‌عنوان خاطرات طنز دفاع مقدس چاپ نشده‌اند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در صحبت‌های اخیرشان در حضور اعضای کمیته کنگره شهدا یزد، به امکانات و تجهیزاتی که یزدی‌ها داشتند، غذا و میوه‌های خوبی که یزدی‌ها در پشت جبهه کمک می‌کردند، اشاره کردند و جا دارد این موضوعات در کتابی چاپ شود و برای نسل‌های بعدی به یادگار بماند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار