فتح خرمشهر، فتح خون/

نگاهی به زندگی شهید «حسن قانعی اردکانی»

شهید «حسن قانعی اردکانی» در دوّم شهریور ماه ۱۳۳۹ در خانواده‌ای متدیّن در اردکان چشم به جهان گشود. سرانجام در تاریخ ۱۳۶۲/۲/۱۹ در منطقه عملیّاتی خرمشهر و در عملیّات بیت المقدّس بر اثر اصابت ترکش به صورتش به شدّت مجروح شد و به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۵۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ - 17May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، آزادسازی خرمشهر، واقعه‌ای تاریخی است که هرگز از ذهن‌ها پاک نمی‌شود.

در عملیات غرورآفرین «بیت‌المقدس» که از ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۶۱ شروع شد و تا سوم خردادماه و آزادسازی خرمشهر ادامه یافت، شهدای بسیاری خون پاک خود را نثار میهن اسلامی‌مان کردند.

رزمندگان استان یزد هم مثل همیشه با حضور مستمر خود، نقشی را در این واقعه مهم ایفا کردند و این دفاع جانانه به مردم ولایی یزد لاله‌های سرخی را هدیه کرد. 

در ادامه زندگی‌نامه شهید «حسن قانعی اردکانی» که از جمله رزمندگانی است که در این عملیات نه‌تنها باعث غرور همشهری‌های خود بلکه ملت ایران اسلامی شد را از نظر می‌گذرانیم:

شهید «حسن قانعی اردکانی» در دوّم شهریور ماه ۱۳۳۹ در خانواده‌ای متدیّن در اردکان چشم به جهان گشود. نامش را به تأسّی از ائمۀ معصومین (علیهم السّلام) نام سبط اکبر رسول الله (ص)، فرزند بزرگ زهرا (س) «حسن» گذاردند.

طبق رسم حاکم بر اجتماع اردکان، اصولاً فرزندان را قبل از مدرسه به مکتب خانه‌ها جهت آموزش قرآن و سایر کتب مذهبی می‌سپردند و پس از آن عموماً فرزندان دستیار والدین در انجام فعّالیّت‌های داخل و خارج منزل بودند. حسن نیز از این قاعده مستثنی نبود؛ ولی علاوه بر آن تا کلاس دوّم دبستان هم تحصیل کرد؛ امّا در کنار این همه فعّالیّت شرکت در مراسم روضه خوانی و مجالس مذهبی، جزو لاینفک زندگی اکثریّت خانواده‌های اردکان بود؛ در همین مجالس بود که جوانان و نوجوانان با مسائل دینی و اجتماعی آگاهی می‌یافتند و راه مبارزه با ظلم و ستم جبّاران را می‌آموختند؛ لذا جرقۀ انقلاب نیز از همین مجالس و همین جوانان برخاست.

پیرو ولایت فقیه بود و گوش به فرمان امام و رهبر انقلاب؛ بنابراین به محض اطلاع از فرمان مقتدایش حضرت امام خمینی (ره)، راهی جبهه‌های نور علیه ظلمت شد. علائق مادّی و دنیوی، وجود همسر و دو فرزند دلبندش (۱ پسر و۱ دختر) مانع رشد و تعالی معنوی او نشد و همه را به خدا سپرد و حضور در سنگر‌های خاکی عزّت و شرف را بر حضور در منزل و قرین بودن با دنیای پست و مادّی ترجیح داد.

مدّت یک ماه و ۱۲روز از عمر پر برکت خویش را در جهاد و دفاع از میهن اسلامی ایران گذراند. سرانجام در تاریخ ۱۳۶۲/۲/۱۹ در منطقه عملیّاتی خرمشهر و در عملیّات بیت المقدّس بر اثر اصابت ترکش به صورتش به شدّت مجروح شد و با پرواز روح بلندش به ملکوت اعلی، عروس شهادت رادر بر کشید و به قله شرف و عزّت صعود کرد و بر مولایش امام حسین (علیه السّلام) مهمان شد. پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه توسط مردم قدرشناس اردکان در بهشت شهدا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار