یادداشت/ علی شیبانی

روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است

روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است. روابط عمومی است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند.
کد خبر: ۴۵۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶ - 17May 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سرهنگ «علی شیبانی» مسئول روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد؛ امروزه در عصر حاضر اگرچه نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرأت می‌توان گفت یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و زیربنای سایرعلوم قرن حاضر است.

روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می‌دهد. روابط عمومی هدف و چگونگی برنامه‌ها را ترسیم می‌کند. روابط عمومی مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه است. پس لازم است که مدیر و کارکنان صددرصد به وی اعتماد داشته باشند. روابط عمومی آئینه زیبایی هاست.

یک اتاق شیشه‌ای است که از هر طرف آن، همه چیز زیبا دیده می‌شود. روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است. روابط عمومی است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند. امروزه به نظر می‌رسد که معیار‌های قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش‌های نهفته در کار روابط عمومی هاست به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد.

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق‌های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه‌های اجرایی باشد.

سازمان را می‌توان به عنوان سیستمی از پردازش اطلاعات در نظر گرفت که اطلاعات مرتبط با هدف را از محیط گرفته و آن را همان گونه که برای اثر بخشی سازمانی مورد نیاز است پردازش کند. با این اوصاف، داشتن اطلاعات موثق و به موقع با توجه به هدف و ساختار سازمانها، بزرگترین سرمایه یک سازمان به حساب می‌آید و حیات سازمان به داشتن یک ارتباط دو سویه درون سازمانی و برون سازمانی، انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد.

از آنجایی که روابط عمومی پل ارتباطی سازمان و مخاطبان آن است، در این جاده دو طرفه قادر است سیاست ها، برنامه‌ها و عملکرد‌های سازمان را به مخاطبان از یک سو و نیازها، خواست‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان را به سازمان از سوی دیگر منتقل کند. هر چه این شبکه توزیع و تقاضا، برنامه ریزی شده‌تر و منسجم‌تر رفتار کند سازمان و مخاطبان آن ضمن رضایتمندی از وضعیت ارتباط، در جایگاه خود ارتقاء می‌یابند.

دنیای امروز دنیای ارتباطات است. روابط عمومی‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه و حیات بنیاد به داشتن یک ارتباط دوسویه درون سازمانی و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید مبدل شده اند و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه‌های روابط عمومی نمایان می‌شود. در دنیای امروز که مرز‌های ارتباطات شکسته شده و انسان به دنبال کشف راهکار‌های مطلوب زیستن و نگرش جامع مدار است، آموزه‌های علمی ما را به کنکاش و توجه درباره وضعیت چگونگی تعامل و برخوردنمودن با مسایل رهنمون می‌سازد.

بی شک یک سازمان و یا یک اداره نمی‌تواند خود را جزیره‌ای بی ارتباط فرض نماید و از تکنولوژی و آورده‌های آن بی نیاز و با آن بیگانه باشد. روابط عمومی‌های بنیاد دفاع مقدس باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد. همچنین می‌توانند در راستای ثبت آثار ادبی، هنری، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی و نقش تمامی اقشار که همان ارزش‌های تجلی یافته در دوران دفاع مقدس و بهره گیری آن‌ها برای نسل امروز و حوادث و پدیده‌های پیش روی کشور عزیزمان ایران اسلامی است را رقم بزنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار