بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران-2

جنتی: حجم بالای جمعیت مراجعه کننده و امکانات فرهنگی با نمایشگاه تناسب ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حجم بالای جمعیت مراجعه کننده و امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست، گفت: وزارت فرهنگ امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای نمایشگاه به ناشران را آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ - 05May 2015

جنتی: حجم بالای جمعیت مراجعه کننده و امکانات فرهنگی با نمایشگاه تناسب ندارد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، علی جنتی در مراسم افتتاحیه بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که صبح امروز(سه شنبه) در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که بار دیگر نمایشگاه کتاب را افتتاح میکنیم که در عرصه ملی میدرخشد، نمایشگاه کتاب عرصه درخشندگی فعالان صنعت نشر و کتاب است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی کتاب همه ساله میلیونها نفر را به خود جذب میکند و مستقیم و بی واسطه همه را به هم متصل میکند، این نمایشگاه بهترین راه برای ارتقای صنعت نشر و کتاب به شمار میآید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این دوره از نمایشگاه را به همت هفتاد سازمان اجرایی توصیف کرد و گفت: تدارک این دوره از نمایشگاه با کمک شهرداری، نیروی انتظامی، وزارتهای بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، نیرو و دهها سازمان دیگر صورت گرفته است.

وی درباره کتابهای عرضه شده در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: در نمایشگاه امسال، صدها ناشر خارجی شرکت دارند که 50 درصد عنوانهای آثار آنها غیرتکراری است. همچنین کتابهای این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش داشته است، در این دوره از نمایشگاه شاهد عرضه 160 هزار عنوان کتاب خارجی و 300 هزار عنوان کتاب داخلی هستیم.

جنتی با بیان اینکه نمایشگاه، فرصت منحصر به فردی برای بازبینی کتاب است، گفت: در واقع نمایشگاه بین المللی کتاب، تالار هم اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب به شمار میآید که دولت و ملت در آن به گفتگو میپردازند. یکی از مسائل امروز ما و سالهای اخیر، تصدیگری بیش از حد دولت است به همین خاطر در نمایشگاه امسال، گام نخست برای واگذاری نمایشگاه به ناشران و تشکلها برداشته شد و بخشهایی از اجرای آن را به تشکلهای نشر واگذار کردیم و در سالهای آینده همه امور را به اهل آن میسپاریم.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب باید در کتابفروشیها عرضه شود، گفت: نمایشگاه کتاب باید محل عرضه کتب چاپ اولی باشد و باید امکان بیشتری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی کشور پادشاهی عمان، پنج تن از روسای نمایشگاه کتاب دنیا، نویسندگان و فرهیختگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و هر روز از روزهای برگزاری این رویداد فرهنگی به نام یک کشور نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه حجم بالای جمعیت مراجعه کننده و ضرورت امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای آن به ناشران را آغاز کرده است لذا امیدواریم نمایشگاه امسال تمرینی برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران باشد.

جنتی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با اهالی نشر و کتاب به بهترین وجه در راستای تحقق جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم.

گفتنی است بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) با شعار خواندن، گفتگو با جهان برپاست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها