کارشناس مسایل استراتژیک:

یکی از مهم‌ترین بایسته‌ها در سیاست خارجی دولت جدید تنش‌زدایی با همسایگان است

میرطاهر گفت: موضوع هسته‌ای و تنش‌زدایی با کشور‌های منطقه تصمیم نظام است؛ دولت و رئیس جمهور آینده ایران، این مسیر را دنبال خواهد کرد.
کد خبر: ۴۵۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵ - 31May 2021

یکی از مهم‌ترین بایسته‌ها در سیاست خارجی دولت جدید تنش‌زدایی با همسایگان است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدرضا میرطاهر» کارشناس مسائل استراتژیک و بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در دولت آینده اظهار داشت: شرایط جدیدی در عرصه داخلی و خارجی ایران با انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم می‌شود و باید رویکرد‌های نوینی اتخاذ شود. با توجه به اوضاع و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از مهم‌ترین بایسته‌ها در سیاست خارجی بحث تنش‌زدایی با همسایگان به‌ویژه در حوزه خلیج فارس است که البته زمینه‌سازی‌هایی از چند ماه قبل شده برای مذاکره و رایزنی میان ایران و عربستان شکل گرفته که در نوع خود تحول مهمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر اوضاع منطقه و تغییر شرایط از ابتدای ۲۰۲۱، مقامات سعودی را به این جا رسانده که با توجه به تغییرات سیاسی در آمریکا و تحولات منطقه سیاست‌های قبلی به‌ویژه با ایران در ایجاد ائتلاف با اسراییل و دیگر شرکا را مورد بازبینی قرار دهند و احتمالاً یکی از دلایل مذاکرات ایران و عربستان همین مسئله است لذا ضروری است درباره بحران‌هایی که در سطح منطقه است به‌ویژه جنگ یمن تعامل شود و زمینه‌های پایان دادن به این درگیری‌های طولانی ایجاد شود.

کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به ادعای آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: با توجه به اعلام شرایط ایران یعنی لغو تحریم و راستی آزمایی آن‌ها، پروسه بازگشت به برجام از سوی آمریکا و اجرای توافق مشکل است، اما به نظر این مسئله در جریان است و شاید قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران شاهد توافقی میان ایران و آمریکا در چارچوب گروه ۱+۴ باشیم. ایران باید در چارچوب سیاست خارجی خود در سطح منطقه به بازگشایی و ایجاد روابط جدید مخصوصاً با همسایگان بپردازد و لزوم تشریک مساعی در سطح بین‌المللی با کشور‌های تأثیرگذار مثل چین و روسیه و هماهنگی بیشتر با جنش عدم تعهد در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی‌اش به‌ویژه تلاش برای کاهش تحریم‌ها و کاهش فشار غرب اقدام کند.

میرطاهر مطرح کرد: مسئله پرونده هسته‌ای ایران، مسئله‌ای است که در سطح کلی نظام مورد تصمیم است، نه در سطح دولت‌ها، لذا می‌توان پیش بینی کرد که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در قالب کمیسیون‌های مشترک برجام مسیری است که در دولت آینده و توسط رئیس جمهور آینده باید پیگیری شود. علاوه بر این، مسائل دیگر مخصوصاً تصمیم کلی برای تنش‌زدایی در منطقه هم در سطح نظام اتخاذ شده و هر رئیس‌ جمهوری که روی کار آید این مسیر را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر سطح کار دولت را در سیاست خارجی به وزارت خارجه تقلیل دهیم، اساساً وزیر خارجه و وزارت خارجه عهده‌دار اجرای سیاست‌ها هستند و با توجه به روند‌های چند ماه گذشته به نظر ایران قصد دارد در چارچوب هدف رفع تحریم‌های فلج‌کننده و تنش‌زدایی در روابط با منطقه، مسیر کنونی را دنبال کند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: البته روند سومی هم هست انعقاد توافق‌های دراز مدت و همکاری نزدیک‌تر با قدرت‌های رقیب آمریکا یعنی روسیه و چین که از سوی نظام به نظر دنبال می‌شود و دولت‌های آینده باید اجرا کننده این سیاست‌ها از جانب نظام باشند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها