معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مطرح کرد؛

بازتدوین شیوه نامه مسابقات سراسری قرآن

مجیدی‌مهر از ثبت نام و تغییرات در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن خبر داد.
کد خبر: ۴۵۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷ - 31May 2021

بازتدوین شیوه نامه مسابقات سراسری قرآن

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حمید مجیدی» مهر معاون مسابقات و تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف کشور در گفت‌وگویی در خصوص چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اظهار داشت: فرآیند اجرایی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی از اواخر فروردین ماه ۱۴۰۰ در سازمان اوقاف و امور خیریه شروع شد که بعد از برپایی جلسات متعدد شیوه نامه این دوره مسابقات به استان‌ها ابلاغ و سپس ثبت نام متقاضیان از ۱۳ اردیبهشت آغاز شد.

وی با اشاره به بر طرف شدن مشکلات دوره‌های گذشته ادامه داد: با توجه به اشکالاتی که سال گذشته به ستاد مسابقات مبنی بر فرآیند سخت ثبت نام شرکت کنندگان و عدم همراهی سایت وارد بود، در این دوره از مسابقات تمام آن‌ها مرتفع شد. ثبت نام در این دوره در کمتر از شصت ثانیه انجام می‌شود و تا این لحظه ۱۲ هزار نفر در رشته‌های مختلف ثبت نام و تا کنون حتی یک مورد اشکال از سوی استان‌ها گزارش نشده است.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ما در رویداد‌های دیگر امیدواریم روند نحوه ثبت نام را ارتقا داده تا دسترسی اقشار مختلف به این امر راحت‌تر امکان پذیر باشد.

مجیدی‌مهر در خصوص رشته‌های این دوره از مسابقات گفت: در چهل و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کنندگان می‌توانند در رشته‌های حفظ ۵ جز،۱۰ جز،۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، رشته اذان، همخوانی و مدیحه سرایی، دعا خوانی و تفسیر عمومی ثبت نام کنند.

تغییرات چهل و چهارمین دوره مسابقات

وی با اعلام تغییرات این دوره نسبت به دوره‌های قبل اظهار داشت: در این دوره شرکت کنندگان صرفاً در یک رشته انفرادی آوایی و یک رشته گروهی و یک رشته تفسیر که به‌صورت کتبی برگزار می‌شود ثبت نام می‌کنند. در این مسابقات کسی به‌صورت همزمان نمی‌تواند در دو رشته قرائت و همخوانی شرکت کند و تنها ثبت نام در یک رشته گروهی و یک رشته انفرادی مجاز است. از آنجایی که می‌خواهیم همگان با معارف قرآن کریم آشنا شوند رشته تفسیر به‌صورت عمومی برای همه شرکت کنندگان در نظر گرفتیم.

باز تدوین شیوه نامه مسابقات

مجیدی‌مهر با اعلام تغییرات در شیوه نامه مسابقات سراسری قرآن گفت: یکی دیگر از تغییرات این دوره در شیوه نامه برگزاری مسابقات بود. شیوه نامه این دوره از مسابقات بازنویسی و مجدد تدوین شد. بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شدند. در گذشته شرکت کننده و برگزار کننده با مراجعه به شیوه نامه دچار ابهامات می‌شدند و بعضی بند‌ها به‌صورت نامحسوس و ناملموس تناقضاتی داشتند که تمام این شبهات برطرف شده است. در دوره گذشته شیوه نامه‌ای داشتیم که تبصره‌های متعددی در آن وجود داشت، اما در این شیوه نامه جدید نهایت ۵ الی ۶ تبصره بیشتر نداریم و این نشان می‌دهد توانستیم بخش‌هایی از این دستورالعمل را به‌صورت واضح بیان و آن را از حالت تعلیقی خارج کنیم.

پیش بینی هر دو مدل حضوری و غیر حضوری مسابقات

وی با بیان روش برپایی این دوره از مسابقات اظهار داشت: در این شیوه نامه جدید با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا ممکن است همچنان ادامه‌دار باشد هر دو مدل حضوری و غیر حضوری را پیش بینی کردیم. برگزار کننده در استان تکلیف خود را می‌داند اگر مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا بود بر اساس تجربیات چهل و سه دوره اقدام خواهد کرد و اگر مجوز‌ها برگزاری مسابقات به‌صورت حضوری صادر نشد برگزاری به‌صورت غیرحضوری خواهد بود که سال گذشته نیز این روش را امتحان کردیم و استان‌ها تجربیات خوبی را درروش غیر حضوری به دست آوردند.

مجیدی‌مهر با اعلام ممنوعیت شرکت رتبه‌های برتر در سال‌های بعدی، بیان داشت: یکی از مواردی که در این دوره مسابقات دقت شده است رتبه‌های اول رشته‌های مختلف تا سه سال حق شرکت در آن رشته را نخواهند داشت. نفرات برتر رشته‌های حفظ ۲۰ جز، اذان، همخوانی و مدیحه سرایی، تفسیر عمومی قرآن تا سه سال حق شرکت در مسابقات سراسری قرآن را نخواهند داشت. کما اینکه رشته‌های قرائت به مسابقات بین‌المللی کشور‌های دیگر از جمله مالزی و تونس و روسیه می‌روند آن‌ها نیز به مدت سه سال امکان شرکت در مسابقات را ندارند. این تمهیدات شرایط و فضایی را فراهم می‌کند تا دیگران حضور فعال‌تری در عرصه مسابقات سراسری قرآن کریم داشته باشند و باعث می‌شود افراد بیشتر و جدیدتری را در عرصه فعالیت‌های قرآنی به جامعه معرفی کنیم.

برگزاری مسابقات چهل و چهارم در دو مرحله

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات کشوری در دو مرحله نیمه نهایی و نهایی برگزار می‌شود. مرحله نیمه نهایی بعد از مرحله استانی و مرحله نهایی که امیدواریم به‌صورت حضوری با راه یافتگان به این مرحله برگزار خواهد شد.

مجیدی‌مهر با اشاره به سطح تبلیغات در رسانه تصریح کرد: در کنار مجموعه فعالیت‌هایمان توجه ویژه به فضای مجازی و رسانه ملی و استفاده از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در دستور کار قرار دارد و مقدماتش در حال انجام است تا مردم علاقه‌مند به قرآن در سرتاسر کشور بتوانند به تلاوت‌های ناب در عرصه مسابقات سراسری قرآن کریم دسترسی پیدا کرده و آن را مشاهده کنند.

سهمیه هر استان بعد از میزان ثبت نامی‌ها مشخص خواهد شد

معاون هماهنگی مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در پایان با اشاره به سهمیه بندی هر استان گفت: بر خلاف سال‌های گذشته که از قبل ظرفیت استان‌ها مشخص شده بود در این دوره از مسابقات سهمیه را بعد از ثبت نامی ما تعیین خواهیم کرد یعنی ملاک‌های فنی، اجرایی، نمرات ناظر و بررسی‌های فنی انجام خواهد شد و بعد از آن سهمیه را مشخص می‌کنیم حتی شهر‌هایی که مسابقه در آنجا برگزار خواهد شد را اعلام نکردیم.

وی در پایان اعلام کرد: منتظریم پراکندگی میزان ثبت نام‌ها در سطح استان‌ها مشخص شود و بر اساس آن چند شهرستان تلفیق کرده و در قالب یک مسابقه برگزار کنیم. علت این امر به حد نصاب نرسیدن میزان ثبت نام در بعضی شهرستان‌ها است ما در رشته آوایی باید ۲۵ نفر ثبت نام کنند که ممکن است این امر محقق نشود. علت دیگر نیز تعیین داور و تجمیع بعضی از مسابقات در شهرستان‌های برخوردار‌تر است که می‌تواند اثر بهتری داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار