حضور حداکثری، اقتدار ملی/ مدیر عامل خبرگزاری موج در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مهم‌ترین دغدغه مردم نزدیک شدن مسئولان به آنهاست/ شاخص‌های مهم سپهر سیاسی کشور؛ دولت انقلابی، مردمی و پاسخگویی

امینی با اشاره به این مطلب که کاندیداهای ریاست جمهوری باید در برنامه‌ریزی‌هایشان اصول فرهنگ دفاع مقدس را مدنظر قرار دهند، گفت: چاره‌ای جز توجه به این موضوع نیست، چون مهم‌ترین مسأله پیش رو دغدغه‌های مردم و نزدیک‌تر شدن مسئولان به مردم است و مسیر باید از همین گردونه دنبال شود.
کد خبر: ۴۵۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 02June 2021

«محمود رضا امینی» مدیر عامل خبرگزاری موج در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در ارتباط با موضوع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و نقش رسانه‌ها، اظهار داشت: هر قدر فرآیند تکنیکی رسانه‌ها پیشرفت می‌کند، رابطه نزدیک‌تری را با فرآیند افکارسازی مخاطبانشان دارند و بر این اساس می‌توانند به‌طور مستقیم و بسیار مؤثر در موضوعات مختلف از جمله انتخابات اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که رسانه‌ها با اختلاف تأثیرگذاری بر افکار عمومی و با فرض این‌که وظیفه ملی‌شان این است که مردم را در راستای بحث حضور در انتخابات تهییج کنند، قاعدتاً در این زمینه نقش خوبی خواهند داشت. در این میان ما یک آفت داریم و آن این است که برخی رسانه‌ها و افرادی‌که تأثیر بلندگویی دارند از سیاست‌هایی تبعیت می‌کنند که گاهی دشمنان ما هم آن را دنبال می‌کنند و آن این است که سعی می‌کنند با مطالبی مردم را دلسرد کنند.

تخریب وجاهت شخصیت‌ها خط قرمز رسانه‌ها باشد

مدیر عامل خبرگزاری موج با تأکید مجدد به این‌که وظیفه ملی، دینی و انقلابی هر رسانه تشویق مردم به مشارکت حداکثری است، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که در فضای فعلی مردم از عملکرد دولت گذشته در خصوص معیشت و مسائل اقتصادی دغدغه‌مند و نگران هستند و قاعدتاً تمایل دارند کسانی که در حوزه کاندیداتوری ریاست جمهور حضور پیدا کردند بتوانند راه چاره‌ای برای این موارد داشته باشند.

امینی افزود: در بحث مشارکت در انتخابات صحبت‌ها و روند‌های تعریف شده از سوی کاندیدا‌ها می‌تواند برای تشویق مردم مؤثر باشد هر چند عملکرد‌های گذشته هم در این خصوص بی‌تأثیر نخواهد بود.

این فعال رسانه در ارتباط با موضوع سلامت رسانه‌ای در جریان انتخابات نیز گفت: اقتضای انتخابات در این دوره این است که همه رسانه‌ها سلامت باشند؛ در این میان مهم این نیست که رسانه‌ها مردم را برای انتخاب چه کسی تشویق می‌کنند بلکه آنچه مهم است این است که مردم را تشویق کرده و به آن‌ها اطلاعات درستی بدهند. تخریب سیاسی و وجاهت شخصیت‌ها موضوعی است که همواره باید به‌عنوان خط قرمز رسانه‌ها باشد و از آن پرهیز کنند.

دایره نقد باید در داخل نظام باشد/ نقادی نباید کلیت نظام را زیرسؤال ببرد

مدیرعامل خبرگزاری موج در ادامه در خصوص شاخص‌های نقد سازنده و لزوم جلوگیری از تخریب چهره‌ها و شخصیت‌های دولت پیشین در ایام انتخابات عنوان کرد: نقد باید منصفانه باشد. شاخص اصلی نقد این است که نقد به موضوع کند و نه این‌که به محمول؛ به‌عبارت دیگر وقتی یک رسانه می‌خواهد وزیری را نقد کند، عملکرد او را نقد کند و نظام را زیر سؤال نبرد. دایره نقد می‌بایست در داخل نظام باشد و نه خارج از محیط نظام.

مهم‌ترین دغدغه مردم نزدیک شدن مسئولان به آنها است/ شاخص‌های مهم سپهر سیاسی کشور؛ دولت انقلاب، مردمی و پاسخگویی

وی تصریح کرد: هوشمندی در نقادی از دیگر شاخصه‌های نقد است که براین اساس می‌بایست هم‌راستا و مورد استفاده دشمنان قرار نگیرد. اگر از وزیر، وکیل و نماینده‌ای نقد می‌کنیم عملکرد منفی او را باید نقد کرد و نه این‌که کلیت نظام را زیرسؤال ببریم که مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها رئیس‌جمهور مرجع شناخته می‌شود

امینی، انصاف را شاخص مهم دیگر نقادی برشمرد و بیان کرد: این شاخص بدان معنی است که اگر فردی عملکرد منفی و قابل نقد دارد نباید عملکرد خوب او هم نقد شده و زیرسؤال رود. همچنین باید مراقب بود تا در نقد گناه نکنیم یعنی این‌که دروغ نگوییم و تخریب نکنیم؛ چهره‌ها اگر به‌گونه‌ای نادرست نقد شوند، جوسازی و جریان‌سازی علیه آن‌ها تنها به آنها لطمه وارد نمی‌کند بلکه بر خانواده و نسل آن‌ها اثر می‌گذارد که این اشکال‌دار است.

این فعال رسانه‌ای در ادامه در خصوص تأثیرات انتخابات در سیاست داخلی و خارجی نیز گفت: در حکمرانی جز در تصمیم‌گیری‌های کلان، آن کسی که اجراکننده است دولت و رئیس جمهور است و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها خود او دخیل است و به‌عنوان مرجع شناخته می‌شود. واقعیت این است که اگر بخواهیم سعادت یک کشور را ببینیم باید احساس کنیم که دولت آن باسعادت است. اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم باید احساس کنیم که دولت و اعضای آن انقلابی هستند می‌تواند در همه مسائل مؤثر باشد.

دولت انقلابی و پاسخگو بودن آن به مردم شاخص مؤثر یک سپهر سیاسی است

وی افزود: آنچه در قدرت ملی ما همچون امنیت و پیشرفت‌های علمی مؤثر است توانستیم کارمان را  به‌درستی انجام داده و افتخارآفرینی کنیم اما در مواردی همچون اقتصاد، مردم آزار دیده و تحت فشار قرار گرفتند. شاخص‌های مؤثر یک سپهر سیاسی برای مردم، دولت انقلابی و برای مردم بودن و پاسخگو بودن است.

مهم‌ترین دغدغه مردم نزدیک شدن مسئولان به آنها است/ شاخص‌های مهم سپهر سیاسی کشور؛ دولت انقلاب، مردمی و پاسخگویی

مدیرعامل خبرگزاری موج در ادامه در خصوص ریشه رویش‌ها و ریزش‌ها و انحرافاتی که مقام معظم رهبری پیشتر از آن سخن به‌میان آوردند، بیان کرد: انحراف به تفکر بازمی‌گردد؛ حب نفس، مقام‌خواهی، نوع زیست و... ممکن است انسان را در فضای انحراف جهت دهد. به‌عنوان نمونه اشرافی‌گری در نظام ما پسندیده نیست اما اگر شرایط به جایی برسد که در شرایطی اشرافی‌گری برای من پسندیده شد این موضوع را تئوریزه کرده و در بخش‌های مختلف زندگی اجرا می‌کنم. در چنین شرایطی من مسئول دیگر در بین مردم نمی‌روم که این انحراف از روی شخص و هوای نفس شخص بازمی گردد.

امینی انحراف عقیدتی را شکل دیگری از انحراف دانست و گفت: در نمونه‌ای از این انحراف که لیبرال‌ها تحت تأثیر آن هستند معتقدند که در دنیا باید از قدرت‌های بیرونی استمداد بطلبیم و آنچه در عملکرد آن‌ها جلوه‌گر می‌شود التقاط افکار آن‌ها با دین است به‌طوری‌که مبنای صلح امام حسن (ع) و مذاکره امام حسین (ع) در روز عاشورا را مبنا قرار می‌دهند.

لزوم توجه کاندیداهای ریاست جمهوری به فرهنگ دفاع مقدس در برنامه‌ریزی‌ها

وی با اشاره به این مطلب که مهم‌ترین عامل انحراف منیَّت و قدرت من است، بیان کرد: این انحرافات با حضور متدینین و انقلابیون ریزشی پیدا کرده و از سوی دیگر خیزشی حاصل شده است. در این میان تفکرات انقلابی هم ریزش و خیزش دارد؛ به‌طوری‌که در پایبندی انقلابیون به اصول اعتقادی، دینی و حتی حکومت‌داری کامل نبوده و دارای ریزش بوده‌اند.

مهم‌ترین دغدغه مردم نزدیک شدن مسئولان به آنها است/ شاخص‌های مهم سپهر سیاسی کشور؛ دولت انقلاب، مردمی و پاسخگویی

این فعال رسانه همچنین به لزوم توجه کاندیدا‌های ریاست جمهوری به اصول فرهنگ دفاع مقدس در برنامه‌هایشان اشاره و عنوان کرد: چاره‌ای جز توجه به این موضوع نیست، چون مهم‌ترین مسأله پیش رو دغدغه‌های مردم و نزدیک‌تر شدن مسئولان به مردم است و مسیر باید از همین گردونه دنبال شود.

کشور به افرادی نیاز دارد که از خود عبور کرده باشند

مدیرعامل خبرگزاری موج در پاسخ به این سؤال که این مهم چگونه محقق می‌شود، گفت: باید از اقدامات گذشته درس گرفت؛ ما وقتی می‌توانیم با کنش‌های جهادی حوزه اثرگذاری‌مان را در بیرون از مرز‌های کشورمان داشته باشیم و یا صنایعمان را در حوزه های تک به حدی بالا ببریم که دنیا نگران موفقیت ما شود پس باید این موضوع را مواردی‌که ضعف داریم هم به‌کار بگیریم. مردم ما در حال حاضر نیازشان به افراد از خودگذشته، انقلابی و کسانی است که به‌عبارتی از خودشان عبور کرده باشند.

امینی افزود: در چنین عرصه و میدانی کاندیدا‌ها باید بدانند که فکر و برنامه «نشد» وجود ندارد، چون ما شدن را در دوران دفاع مقدس و حتی در زمان حاضر در برابر مشکلات اساسی و بروز بحران‌های مختلف تمرین کردیم و اکنون زمان بهره‌برداری و استفاده از آن است.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها