واکنش جبهه مقاومت به انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری

گروه‌های دیگری که واکنشی مثبت به اعلام رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ابراز کردند، نیرو‌های جبهه مقاومت اسلامی بودند.
کد خبر: ۴۶۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ - 05June 2021

واکنش جبهه مقاومت به انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبریبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با واکنش‌های متفاوت بین‌المللی روبرو شد. در این میان کشور‌ها و گروه‌های عضو محور مقاومت با شرکت در تشییع پیکر امام راحل (ره) و تمجید از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای، با رهبری انقلاب اسلامی بیعت کردند.

در همین رابطه در کتاب «سند انتخاب» که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

«گروه‌های دیگری که واکنشی مثبت به اعلام رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ابراز کردند، نیرو‌های جبهه مقاومت اسلامی بودند. در سوریه، حافظ اسد رئیس‌جمهور وقت این کشور و یکی از نخستین حمایت‌کنندگان از رهبری جدید جمهوری اسلامی بود. در جریان سفر علی‌اکبر ولایتی به سوریه در تیر ۶۸، حافظ اسد از انتخاب رهبری جدید، تحت عنوان «انتخاب شایسته و به‌ وقت آیت‌الله خامنه‌ای» یاد کرد و اظهار داشت: «از انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی بسیار خرسند هستیم.»

پرشورترین مواضع از میان نیرو‌های جبهه مقاومت از لبنان ساطع شد. اکثر شخصیت‌های مهم لبنانی مانند آقایان سید حسین فضل‌الله، سعید شعبان، صبحی طفیلی و سید عباس موسوی، در مراسم تشییع و اربعین امام خمینی (ره) حاضر شدند و در پیرامون آن به گفت‌وگو و اظهار نظر درباره‌ رهبری جدید انقلاب اسلامی هم پرداختند.

۱۶ تیر، علامه فضل‌الله در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران، ضمن آنکه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای را جایگزینی شایسته‌ برای خلأ رهبری عنوان کرد، افزود: «آیت‌الله خامنه‌ای، همه‌ صفات رهبری را دارند و ما ایشان را نه تنها رهبر ایران، بلکه رهبر تمامی مسلمانان انقلابی جهان می‌دانیم و در خط ایشان گام برمی‌داریم زیرا شایستگی و لیاقت این مهم را دارند.»

او مشابه همین مواضع را در گفت‌وگو با روزنامه‌ی جمهوری اسلامی تکرار کرد. به روایت او علمای لبنان انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای را یک «گزینش موفق و حکیمانه» تلقی کردند و به اعتقاد آنها آیت‌الله خامنه‌ای دارای کلیه‌ صفات نیک و برجسته و لایق احراز مقام رهبری است و از روحیه‌ اسلامی و بینش اسلامی جهانی برخوردار هستند. فضل‌الله درباره‌ اعتقاد شخصی خود نیز تأکید کرد که ایشان در حقیقت رهبری کل جهان اسلام را برعهده دارند و مسئولیت کل مسلمین جهان اکنون بر دوش ایشان است؛ لذا اعلام می‌کنیم که رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را می‌پذیریم و حاضریم زیر پرچم ایشان حرکت کنیم.»

حزب‌الله لبنان هم از مستقبلین رهبری آیت‌الله خامنه‌ای بود. صبحی طفیلی دبیرکل وقت حزب‌الله در دیداری با علی‌اکبر ولایتی در تهران وفاداری حزب‌الله به رهبری جدید جمهوری اسلامی را اعلام کرد و اظهار داشت: «ما وظیفه‌ شرعی خود می‌دانیم که ملزم به فرامین ایشان که ولی امر مسلمین جهان هستند باشیم.»

طفیلی، در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی هم ضمن اشاره به برگزاری همایش‌های بیعت با رهبری جدید در لبنان، از پذیرش رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، با عنوان «دروازه‌ای به سوی بهشت» تعبیر کرد و افزود: «ما همچنین سعی می‌کنیم که وفا و اخلاص خود برای اماممان را با اطاعت از رهبر جدید، ولی فقیه و نایب امام حجت (سلام الله علیه) که برادران ما با خون خود با ایشان بیعت کردند و عهد کردند که تا آخرین قطره‌ خونشان از ایشان تبعیت کنند و خون خود را در این راه ایثار کنند. حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، برای مردم مؤمن ما در لبنان، رهبر، ولی فقیه و نایب امام زمان (عج) و واجب‌الاطاعه هستند و ایشان دروازه‌ای هستند که از آن می‌توان به بهشت وارد شد.»

شیخ سعید شعبان عالم اهل سنت لبنان هم پس از بازگشت به لبنان، در گفت‌وگویی اظهار داشت: «جمهوری اسلامی در مرحله‌ جدید مانند زمان حیات امام خمینی، قدرتمند و یکپارچه باقی خواهد ماند و آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر مسلمین و ولی امر آنها هستند که اطاعت از فرامین ایشان بر همه فرض است.»

علاوه بر این شخصیت‌ها و گروه‌ها، نبیه بری به نمایندگی از جنبش امل، دستاورد سیاسی سیدموسی صدر و ابوموسی و احمد جبریل، به عنوان نمایندگی از رهبران مبارز فلسطینی هم با حضور در تهران از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای حمایت کردند.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار