یادداشت/ ندا دهقانی زاده

عملیات خنثی سازی در فضای مجازی

ورود فضای مجازی به بستر ارتباطی کشور یک بسته کاملی از فرصت‌ها و تهدیدات را با خود به همراه داشته است. اما با نگاهی درست به ظرفیت‌های داخلی و هدایت اخبار و محتوا در بستر شبکه‌های داخلی بخش عمده‌ای از تهدیدات موجود در فضای مجازی خنثی و عملا زمینه برای ارتقاء امید اجتماعی فراهم می‌آید.
کد خبر: ۴۶۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸ - 02June 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس- ندا دهقانی‌زاده؛ ورود فضای مجازی به بستر ارتباطی کشور یک بسته کاملی از فرصت‌ها و تهدیدات را با خود به همراه داشته است؛ لذا به همان میزان که این فضا می‌تواند بسترساز بسیاری از اقدامات مفید در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و باشد به همان میزان از این قابلیت برخوردار است که اگر نظارت صحیح بر روی آن صورت نگیرد به یک تهدید تمام عیار در حوزه‌های مورد اشاره مبدل شود.
 
بر اساس آمار بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر فضای مجازی در کشور وجود دارد و این یعنی نیمی از جمعیت کشور در فضایی ثانوی حضور دارند. این فضا و نوع محتوای ارائه شده در آن یقینا می‌تواند بخش عمده‌ای از سیاست‌گذاری‌ها را سمت و سو ببخشد.
 
فضای مجازی در کشور چنان دارای اهمیت در بین اقشار مختلف جامعه شده است که حتی به عنوان ابزاری برای تبلیغات ریاست جمهوری نیز به حساب می‌آید به نحوی که برخی از کاندیدا‌ها در فضای انتخاباتی با شعار‌هایی عموما پوپولیستی برای هدایت آرای کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده به سمت سبد رای خود، خبر از رفع فیلتر این شبکه‌ها در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور می‌دهند.
 
با این توضیح میزان اهمیت این فضا در کشور مورد تبیین قرار گرفت، اما متاسفانه برخلاف اهمیت والای آن در کشور که حتی رهبر معظم انقلاب در چندین نوبت بر تمرکز فعالیت در این بخش تذکر داده اند، اما همچنان بر خلاف تاکیدات ایشان این فضا از ضریب تهدید بالاتری نسبت به فرصت‌ها برخوردار است.
 
با نگاه به محتوای بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی خصوصا همزمان با نزدیک شدن به فضای انتخابات در کشور می‌توان به این نتیجه رسید که بیش از آنکه این فضا به سمت افزایش امنیت ملی و سیاست‌های کلان نظام حرت کند زمینه را برای تخریب و تهدید آماده می‌سازد.
 
اما برای برون رفت از این مشکل چه باید کرد؟
 
بخش عمده‌ای از محتوایی که امروز در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است در داخل کشور تولید نشده و عموما از سوی اتاق فکر‌های موجود در خارج از کشور در حال پمپاژ در فضای مجازی کشور است لذا ضروری است ضمن ضریب دادن به شبکه‌های اجتماعی داخلی که تا کنون به آن‌ها توجهی نشده ضمن نقش آفرینی برای آن‌ها و ایجاد اعتماد و اقبال عمومی نسبت به آن‌ها این حجم بالای محتوای تخریبی را کنترل و به سمت امیدآفرینی اجتماعی سوق داد.
 
یقینا مواجه شدن مخاطب فضای مجازی با انبوهی از اخبار منفی که عموما درصد بالایی از آن‌ها با شایعه و دروغ پیوند خورده است بخش بالایی از امید به آینده و رضایتمندی اجتماعی را از بین برده و عملا فرد را از بدنه جامعه دور و نهایتا وی را به این باور نادرست می‌رساند که سیستم نتوانسته حرکتی رو به جلو را برای کشور و مردم فراهم آورد.
 
اما با نگاهی درست به ظرفیت‌های داخلی و هدایت اخبار و محتوا در بستر شبکه‌های داخلی بخش عمده‌ای از تهدیدات موجود در فضای مجازی خنثی و عملا زمینه برای ارتقاء امید اجتماعی فراهم می‌آید. امیدی که می‌تواند به عنوان یک سرمایه غیر قابل قیمت گذاری زمینه ساز موفقیت‌های روز افزون در بخش‌های مختلف کشور باشد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها