یادداشت/ مهدی مقاری

۱۵ خرداد، نقطه رهایی ملت بزرگ ایران از استبداد

۱۵ خرداد، نقطه رهایی ملت بزرگ ایران است که باید تا ابد در تکریم آن و آفرینندگانش کوشید و همت گماشت که تاریخ ایران را تغییری بزرگ دادند و فصل جدیدی را ایجاد کردند.
کد خبر: ۴۶۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ - 05June 2021

۱۵ خرداد، نقطه رهایی ملت بزرگ ایران از استبدادگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ مهدی مقاری؛ افزون بر شش دهه از واقعه تاریخی و جریان ساز نیمه خرداد می‌گذرد؛ واقعه‌ای که مبنای تحولی ژرف و عمیق در معادلات بین‌المللی، تفکرات و قاموس مکاتب سیاسی دنیا شد و نگاه تیزبین عالمان عرصه پرطمطراق سیاست را خیره و به سمت خود جلب کرد.

واقعه‌ای که در آن، همه ایران یکصدا رهایی رهبر دینی و مرجع تقلید خود از چنگال و قفس سفاکان پهلوی را فریاد زدند و البته که صدای رسای مردم در شهر‌های جنوبی تهران، چون ورامین و پیشوا بیشتر شنیده شد و نااهلان حکومت وقت، به رغم بستن دهان مردم با سرب گلوله، پژواک صدای آنان در عمق تالار‌های پر پیچ و خم و تاریک تاریخ برای همیشه شدند و اینجاست که این واقعه تاریخی برای همه اعصار و قرون، زنده و جاوید ماند و بحمدالله برای ابد نیز می‌ماند.

۱۵ خرداد جرقه آتش‌باری بر خرمن جامعه خفقان‌زده ایران در بهار سال ۱۳۴۲ بود که شعله‌های سر به فلک کشیده آن بیش از شش دهه همچنان خروشان، روشن و گرمابخش حیات سیاسی جمهوری اسلامی است. ۱۵ خرداد، فریاد بلند ملت مظلوم ایران بود که از گلوی آزادگانی وطن‌پرست بیرون آمد و نسخه رژیمی را درهم پیچید که ساختار‌های سیاسی اش پوسیده بود با ارتعاش الله اکبر حامیان خمینی که «یا مرگ، یا خمینی» سر دادند، سبب به بار نشستن حکومتی بر مبنای اعتقادات اسلامی و باور‌های انسانی شدند.

۱۵ خرداد، نقطه رهایی ملت بزرگ ایران است که باید تا ابد در تکریم آن و آفرینندگانش کوشید و همت گماشت که تاریخ ایران را تغییری بزرگ دادند و فصل جدیدی را ایجاد کردند. ۶۰ سال پیش، پیشوا و ورامین شهر‌هایی کوچک در حاشیه کویر مرکزی ایران و منتهی الیه جنوب دشت حاصل‌خیز ری بودند که به مدد دلیرمردان شجاع و آزادیخواهان بزرگ‌منش، به خاستگاه انقلاب اسلامی مبدل شدند؛ این تبدیل بی‌مثال، متأسفانه در سال‌های بعد و تا پیروزی انقلاب، ترمز حرکت و نکته‌ای شد تا حکومت وقت، کمترین توجه را به این خطه کند و حتی از لحاظ تقسیمات سیاسی به استان سمنان بسپارد!

هرچند پس از پیروزی انقلاب نیز به پیشوا و ورامین، آنچنان که شایسته بود، توجه لازم نشد و کماکان پس از ۴۲ سال از استقرار حکومت اسلامی برآمده از مردم و بر مبنای دموکراسی اسلامی و قانون‌مدار، جمهوری اسلامی همچنان بدهکار مردم این دیار است که پسوند ۱۵ خرداد را به عنوان شناسنامه بی‌مثالی به زحمت، ولی با کمال و تمام افتخار همراه نام خود پاس داشته و می‌دارند.

انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین ریاست جمهوری که در روز‌های آینده برگزار می‌شوند در گام دوم انقلاب اسلامی و در چهارمین دهه حیات نظام جمهوری اسلامی می‌توانند نقطه رهایی از وضع موجود و فریاد در گلو خفته ساکنان دیار ۱۵ خرداد باشند؛ فضایی که برگزیدگان مردم در این خطه می‌توانند صدای رسای مردمی باشند که چندان سایه مهر دولت‌ها را بر سر خود نمی‌بینند، ولی آنچنان بر عهدی که نیاکان خود بسته‌اند پایبند هستند و برای تعالی و ارتقاء همه‌جانبه و به دور از تعصبات ورامین قهرمان و پیشوای پرافتخار با عزمی راسخ، تلاشی به عظمت و وسعت انسایت از خود نشان می‌دهند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها