یادداشت/ سعدالله زارعی

روز قدس ابتکار امام خمینی (ره) برای مبارزه منسجم با اسرائیل بود

امروز مبارزه منسجم حضرت امام (ره) در فلسطین دنبال می‌شود و جنگ 12 روزه اخیر در چهارچوب همان نهضت حضرت امام (ره) روی داد و باعث تضعیف جدی رژیم اسرائیل شد.
کد خبر: ۴۶۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱ - 06June 2021

حضرت امام خمینی روز قدس را برای مبارزه به اسرائیل منسجم کردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سعدالله زارعی؛ حضرت امام (ره) یک مبارزه فردی فرهنگی را دنبال می‌کردند که این امر یک ضلع مهمی داشت و آن آگاه سازی مردم و نخبگان حوزوی نسبت به خطرات فرهنگ غرب و سیطره غرب و انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها بود. در مقطع دوم حضرت امام (ره) مبارزه خود را به صورت اجتماعی و در قامت مرجع تقلید از سال 1341، بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردی آغاز کردند. در این مقطع ایشان مبارزه جدی با آمریکا و اسرائیل شروع کردند. اگر تاریخ این بخش از مبارزات امام (ره) را ملاحظه کنید شاهد هستید اولین اقدام امام (ره) متوجه مسئله کاپیتالاسیون است که این بحث سیطره آمریکا بر ایران به شمار می‌آید.

حضرت امام (ره) درباره مصوبه مجلس که یک لایحه‌ای را دولت اسدالله اعلم داده بود و در مجلس تصویب شد حضرت امام (ره) علیه کاپیتالاسیون قیام کردند و اقدام حضرت امام (ره) منجر به پس گرفتن لایحه از سوی دولت شد. بعد از حضرت امام (ره) مبارزه با آمریکا و اسرائیل را دنبال کردیم. فریادهای امام (ره) در سال 42 که شاه را خطاب قرار می‌داد و می‌گفت اگر شما نوکر آمریکا هستید، پس چرا این میزان عربده می‌کشید، اگر نوکر آمریکا هستید پس ما را از این مملکت بیرون بیندازید. اینها مبارزه‌های بنیادینی بود که حضرت امام (ره) با آمریکا دنبال کردند.

این خط مبارزاتی را ادامه دادند تا 22 بهمن سال 57 که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین اقدام حضرت امام (ره) ایجاد جبهه‌یی در مقابل با آمریکا بود که امام (ره) از حزب مستضعفین یاد کردند و خطاب به مستضعفان دنیا خطاب و بیان کردند شما باید در یک سیستم مرتبط با هم و واحد که اسم آن را حزب مستضعفین نهاده بود، باید حرکت کنید و بعد همین را حضرت امام (ره) با حرارتی دنبال کردند.

 خطاب‌های حضرت امام (ره) درباره آمریکا که می‌فرمودند ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم یا ما پرچم اسلام را بر قلل رفیع دنیا به اهتزاز در می‌آوریم یا ما پرچم اسلام را بر فراز کاخ‌های سرخ و سیاه ( کاخ‌های کرملین و واشنگتن ) به اهتزاز درمی‌آوریم.

در واقع این جبهه را حضرت امام تا زمان ارتحال دنبال کردند و به مرور این اقدامات و سیاست‌های امام (ره) در منطقه و جهان جای خود را باز کرد و یک سلسله جنبش‌های دینی- مذهبی حتی در عالم مسیحیت ایجاد شد و متدینین در دنیا در مقابل آمریکا و غرب شروع به یک سلسله اقدامات کردند و در جهان محرومین و مستضعفین یک جبهه ایجاد شد. در منطقه غرب آسیا، در آفریقا، آمریکای لاتین این جبهه پدید آمد و لذا ما شاهد یک جنبش‌های وسیعی در گستره بزرگی از جهان بودیم که حضرت آقا با ایمان کامل و با اعتقاد به ضرورت پیگیری این خط و با اعتقاد به پیروز بودن این خط همین جریان را دنبال کردند و امروز هم در جهان پرچم مبارزه با آمریکا از سوی ملت ها در دست مقام معظم رهبری است.

فلسطین مسئله اساسی جهان است. معمولاً کشوری که به اشغال در می‌آید یک دولت و یک رژیمی حاکم می‌شود و مدتی این حاکمیت ادامه می‌یابد و در یک دوره‌ای تمام می‌شود. یک زمانی شاهد بودیم فرانسه در اشغال آلمان بود. کشورهایی در سیطره آلمان و گاهی در سیطره انگلیس بوده همانند عراق و گاهی در سیطره فرانسه بود همانند سوریه بوده است. بعد از مدتی این سیطره کشور به حالت قبلی خود بازگشته است.

الان فرانسه کشوری است که با ملت و دولت خود است، عراق کشوری با ملت و دولت خود است، سوریه هم همینطور است، اما یک اتفاقی نادر در فلسطین رخ داد که کشور اشغال شد و انگلیسی‌ها و بعد آژانس یهود اقدام به اخراج این ملت از سرزمین آنها کردند. این اتفاق هیچ جای دیگر رخ نداده بود. الان که مشاهده می‌کنیم حدود 7 میلیون جمعیت فلسطینی در خارج از فلسطین به شکل اجباری در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند. حدود 6 میلیون جمعیت فلسطینی در داخل سرزمین‌های اشغالی در اردوگاه‌ها با کوچانده شدن از خانه و کاشانه زندگی می‌کنند که یک نوع اوارگی داخلی درباره این بخش از فلسطینی‌ها اتفاق افتاده است. این اتفاق عجیب و استثنائی در دنیا بود.

حضرت امام (ره) از ابتدای حرکت صهیونیست‌ها که مربوط به قبل از سال 1327 که سال اشغال فلسطین و ایجاد دولت یهودی در فلسطین است به مبارزه‌ای با اسرائیل و دفاع از حقوق ملت فلسطین پرداختند و تا آخر عمر در این سنگر بودند و روز قدس از ابتکارات حضرت امام (ره) برای مبارزه منسجم با رژیم صهیونیستی بود. در زمان حضرت امام (ره) هم شاهد سربرآوردن جنبش‌های فلسطینی بودیم و انتفاضه اول فلسطین در سال 66 در زمان حیات حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و بعد ادامه یافت و امروز همان خط حضرت امام (ره) در فلسطین دنبال شده و جنگ 12 روزه اخیر در چهارچوب همان نهضت حضرت امام (ره) روی داد و باعث تضعیف جدی رژیم اسرائیل شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها