امام خامنه‌ای؛ جانشین شایسته امام خمینی (ره) در کرسی رهبری

پس از ارتحال جانگداز امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد سال ۶۸ مسئله تعیین رهبری به یکی از موضوعات حائز اهمیت در کشور تبدیل شد؛ ولی در نهایت انتخاب شایسته حضرت امام خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی، خیال‌ها را از بابت سکان‌داری انقلاب راحت کرد.
کد خبر: ۴۶۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 07June 2021

حضرت امام خامنه‌ای؛ جانشین شایسته امام خمینی (ره) در کرسی رهبریبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بعد از رحلت امام، آیت‌الله خامنه‌ای با رای اکثریت مجلس خبرگان، به عنوان رهبری نظام انتخاب شدند. در ادامه، کارنامه درخشان ایشان در هدایت سی و اندی ساله ایران، نشان از انتخاب شایسته ایشان در راس نظام دارد.

تعیین رهبر، چالش اصلی نظام در سال ۶۸

همزمان با تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران مسئله رهبری مورد توجه جدی امام راحل و کارگزاران نظام قرار داشت و به همین خاطر از همان ابتدا، موضوع اهمیت مجلس خبرگان در بیانات معمار بزرگ انقلاب به شکل واضح و شفاف مطرح شده بود.

همچنین تشکیل مجلس خبرگان، خود به خود، بحث آینده رهبری در نظام اسلامی را مطرح می‌ساخت؛ اما شرایط و حساسیت ویژه‌ای که در آن زمان وجود داشت، مانند بیماری حضرت امام، مسأله جنگ و نوپا بودن نظام، که هر لحظه، از سوی دشمنان تهدید می‌شد خبرگان را بر آن داشت تا با جدیت بیشتری به مسأله رهبری پس از حضرت امام بپردازند و اطمینان و آرامش خاطر بیشتری را در جامعه به وجود آورند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز که از حامیان بی‌چون وچرای امام خامنه‌ای در جلسه انتخاب رهبری بود دلیل اصلی حمایت خود را نظر مثبت امام خمینی بر رهبری آیت‌الله خامنه‌ای عنوان می‌کرد.

مرحوم هاشمی در یکی از جلسات خبرگان خاطره‌ای معروف از امام را یادآوری می‌کند و می‌گوید زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای برای سفری به کره شمالی رفتند و در مجالس آن کشور سخنرانی کردند، ترتیبی هم داده شده بود که سخنرانی ایشان از رادیو و تلویزیون پخش شود و ما می‌دیدیم که مستمعین با علاقه خاصی به صحبت‌های ایشان گوش می‌دهند. امام بعد از دیدن این صحنه‌ها به حاج احمدآقا می‌گوید «این سید (آقای خامنه‌ای) برازنده رهبری است».

علاوه بر خاطره سفر رهبری به کره شمالی، مرحوم هاشمی روایتی هم از امام نقل می‌کند که در جلسه سران قوا، امام آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری تأیید کرده بودند.

مخالف اصلی در رهبری آیت‌الله خامنه‌ای

با این‌حال انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای یک مخالف اساسی داشت و آن هم مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با رهبری خودشان بود، اقدامی که ناشی از تواضع ایشان بود که نشان دادن صحنه‌هایی از این تواضع از برکات فیلمی بود که سال گذشته در خارج از کشور از جلسه مجلس خبرگان پخش شد. در این فیلم ایشان می‌گوید "اولاً باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن مطرح شود... من حقیقتاً لایق این مقام نیستم".
البته مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با انتخاب خودشان پیشتر نیز در بیان برخی اعضای خبرگان آمده بود. آیت‌الله امینی در مصاحبه‌ای در این باره گفته بود "آقای خامنه‌ای که خود از طرفداران شورای رهبری بودند اجازه گرفتند که در مخالفت با رهبری خودشان و نه مخالفت با اصل انتخاب رهبر فردی صحبت کنند. ایشان پشت تریبون قرار گرفتند و مخالفت خود را اعلام کردند، اما خبرگان قبول نکردند"

عملکرد تحسین‌برانگیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رهبری نظام

نگاهی به دوران پربرکت رهبری و ارزیابی عملکرد ایشان در این مدت، بهترین شاهد برای اثبات صلاحیت مقام معظم رهبری است. در این دوره، ایشان در عرصه داخلی تلاش کرد با ترسیم خط مشی‌های روشن، حرکت و جهت‌گیری کلی نظام را در مسیر تعالی و پیشرفت، هدایت کنند.

تبیین اولویت‌های بخش‌های مختلف کشور در برهه‌های مختلف، توجه ویژه به حقوق و مطالبات و نیاز‌های حقیقی آن‌ها و ترسیم نیاز‌های حقیقی کشور و توجه ویژه به پیشرفت کشور و کاهش وابستگی به سایر کشورها، طرح اهداف بنیادینی همچون نهضت نرم افزاری و تأکید بر تولید علم و دانش و رسیدن کشور به مدارج علمی بالا و تأثیرگذار در سطح بین‌المللی وتوجه ویژه به نخبگان، توجه به مشکلات کشور و مطالبه از دولت برای برطرف نمودن آنها، مدیریت صحیح بحران در حوادث مختلف و بحران‌های داخلی کشور، مانند حادثه قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و حوادث پس از انتخابات اخیر، به خوبی بیانگر توانایی و شایستگی ایشان برای این مسئولیت خطیر است.

در عرصه خارجی نیز تبیین اصل حکمت، عزت و مصلحت به عنوان چارچوب سیاست خارجی، برخورد با قدرت و صلابت در برابر دخالت‌ها و زیاده خواهی‌های قدرت‌های بزرگ، به ویژه آمریکا ودشمن‌شناسی و تبیین صحیح اهداف آنان در برخورد با نظام جمهوری اسلامی و حمایت قاطع ازمنافع ملی در عرصه بین‌المللی که نمود آن را در مسئله هسته‌ای شاهد هستیم، دفاع و حمایت از مسلمانان مظلوم لبنان، بحرین، فلسطین و... همه و همه شاهدی روشن بر شایستگی و صلاحیت‌های امام خامنه‌ای برای رهبری نظام است. از این رو نگاه منصفانه به عملکرد مقام معظم رهبری در طول مدت رهبری و خطوط کلی ترسیم شده در عرصه‌های داخلی و خارجی توسط ایشان، به خوبی گویای صلاحیت و شایستگی وی برای هدایت و رهبری انقلاب و نظام اسلامی است.

امام خامنه‌ای در جلسه انتخاب مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸، با رأی حدود ۶۰ نفر از ۷۴ عضو حاضر در خبرگان به رهبری انتخاب شدند و اکنون قریب ۳۰ سال از آن روز می‌گذرد روزی که به تعبیر مرحوم آیت‌الله باریک‌بین نماینده قزوین در مجلس خبرگان "برای ما ثابت شد که این رأی ما آن روز اگر یک احتمال می‌دادیم که ایشان نتواند اداره کند، الحمدالله خوش درخشید و خوب عمل کرد و امروز هم بیدار و آگاه و هوشیار و شاجع است. "

انتخاب آیت اللّه خامنه‌ای به رهبری نظام جمهوری اسلامی‌ایران، همچنین واکنش‌ها و بازتاب‌هایی در عرصه سیاسی داخل و خارج از کشور داشت.

پس از این انتخاب، مراجع بزرگوار تقلید، علما و شخصیت‌ها، هر یک در پیام‌ها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و...، ضمن تایید این انتخاب از آن به عنوان «هدایتی الهی»، «انتخابی شایسته»، «مایه دل‌گرمی و امیدواری ملت ایران و یأس دشمنان» یاد کرده و از مقام معظم رهبری با عنوان «شخصیتی ممتاز»، «واجد همه شرایط رهبری» و «صالح‌ترین فرد برای این منصب» نام بردند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار