دولت آینده نیازمند دیپلماسی فعال است

شفیعی گفت: دولت آینده نیازمند داشتن سیاست خارجی و دیپلماسی فعال است.
کد خبر: ۴۶۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶ - 07June 2021

دولت آینده نیازمند دیپلماسی فعال است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی در خصوص اولویت‌های سیاست خارجی در دولت آینده اظهار داشت: کشور‌ها جزایر منزوی نیستند که بخواهند بدون رابطه و تعامل با محیط بیرونی خودشان زندگی کنند؛ هر کشوری نیازمند داشتن سیاست خارجی است؛ ضمن این که الگو‌های سیاست خارجی متفاوت است و انزوا، بی طرفی، اتحاد و ائتلاف، عدم تعهد و ... را در بر می‌گیرد.

شفیعی تصریح کرد: اتخاذ هر کدام از این الگو‌ها تحت تأثیر دو عامل محیط داخلی و خارجی است. یعنی این طور نیست که یک کشور بر اساس شرایط داخلی خودش اراده کند و با در پیش گرفتن یکی از این جهت گیری‌ها بتواند موفق شود. در واقع محیط بین‌المللی شرط لازم است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در مورد دولت آینده نیز هر دولت و با هر رئیس جمهوری که روی کار آید نیازمند داشتن سیاست خارجی و دیپلماسی فعال است. اما این که دولت آینده تا چه اندازه به سیاست خارجی اهمیت می‌دهد بستگی به این دارد که دولت جدید سیاست خارجی‌اش چقدر با استقبال محیط بیرونی مواجه می‌شود.

شفیعی افزود: طبیعی است تمام کاندیدا‌های ریاست جمهوری تمایل دارند که سیاست خارجی فعال، و پویا داشته باشند. اما آیا دولت‌های گذشته ما تمایل نداشتند که چنین سیاست خارجی داشته باشند اگر داشتند و نتوانستند موفق شوند علتش چه بوده؟ آیا داخلی است یا خارجی؟ آیا دولت جدید در مسیر سیاست خارجی خودش با این دو چالش مواجه خواهد بود یا خیر؟

 کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد: حتی اگر دولت جدید بتواند چالش‌های داخلی تأثیر گذار در سیاست خارجی را حل کند ممکن است در حل چالش‌های خارجی با مشکل مواجه شود. این طور نیست که وقتی فکر می‌کنیم کشور‌های منطقه یک دست می‌توانند با ما همراه شوند در چارچوب نظم سیاسی بین‌المللی هستند. شما تحولات افغانستان، آذربایجان، عراق و حتی کشور‌های جنوبی خلیج فارس را ببینید. برخی می‌گویند ما از همسایگان غافل شده‌ایم در حالی که همسایگان خیلی به ما اجازه نمی‌دهند که تعامل مؤثر و سازنده برقرار کنیم.

شفیعی همچنین بیان کرد: نه کشور‌های منطقه حاضر می‌شوند که تعامل مؤثر داشته باشند و نه قدرت‌های بزرگ این اجازه را به آن‌ها می‌دهند. دولت آینده در حوزه سیاست خارجی با چالش جدی مواجه خواهد بود. مگر این که به دلایل احتمالی یکی شدن دولت جدید، مجلس فعلی و سایر نیرو‌های حاکمیتی تصمیم جدی برای کیفیت تعامل با دنیای خارج گرفته شود.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چنین تصمیم جدی و حیاتی از سوی دولت آینده گرفته نشود، بدون تردید با چالش جدی در سیاست خارجی مواجه خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار