خاطرات مشاور رئیس‌جمهور لبنان در «جرقه فتنه» منتشر شد

کتاب «جرقه فتنه» شامل خاطرات و تاریخ‌نگاری کریم بقرادونی به‌تازگی با ترجمه وحید خضاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۴۶۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ - 07June 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «جرقه فتنه» شامل خاطرات و تاریخ‌نگاری کریم بقرادونی به‌تازگی با ترجمه وحید خضاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اگر کسی اهل دنبال کردن خبرها باشد، حتما درباره کشور کوچک ولی پراهمیت لبنان و اوضاع سیاسی «همیشه آشفته» این‌کشور و نبرد محورهای مختلف جهانی بر سر این کشور مطالب زیادی شنیده و می‌شنود و از نقش راهبردی آن (چه برای جبهه مقاومت و چه برای جبهه ضدمقاومت) خبر دارد. چندی پیش هم که باز اوضاع سیاسی لبنان با انفجار بیروت و استعفای دولت و بعضی تظاهرات‌های خیابانی به هم ریخته بود و حالا از آمریکا گرفته تا فرانسه برای تسلط بر این کشور به میدان آمده‌اند و در مقابل، جریان مقاومت هم تلاش دارد اهداف آنها را ناکام بگذارد.

اما جریان‌های سیاسی که امروز در لبنان در مقابل هم صف کشیده‌اند و شخصیت‌هایی که هر کدام برای محقق کردن هدف خاصی تلاش می‌کنند و صف‌بندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی‌ای که در این کشور به چشم می‌خورد ریشه در حوادث سال‌های پیش و خصوصا حوادث سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ (و از همه مهم‌تر سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸) دارد؛ سال‌هایی که شاهد تحولات چشم‌گیر سیاسی در جهان و منطقه و لبنان بودیم و امروزِ لبنان، جلوه‌ای از تحولات آن روزهاست.

از فوت حافظ اسد و انتخاب بشار اسد به ریاست‌جمهوری سوریه و حوادث ۱۱ سپتامبر و اشغال افغانستان و عراق گرفته تا قطعنامه ضدسوری ۱۵۵۹ و ترور رفیق حریری و ترورهای زنجیره‌ای سیاسی در لبنان و تظاهرات‌های عظیم ۸ مارس و ۱۴ مارس و عقب‌نشینی ارتش سوریه از این کشور و جنگ ۳۳ روزه و قطعنامه ۱۷۰۱ و تحولات دیگری که همگی در کنار هم، ریشه اوضاع فتنه‌گون لبنان را شکل داده‌اند.

کتاب «جرقه فتنه» خاطرات و تاریخ‌نگاری کریم بقرادونی است که خود در آن دوران، مشاور رئیس‌جمهور لبنان (امیل لحود) بوده و ضمن رهبری یکی از احزاب بزرگ مسیحی لبنان (حزب کتائب) و حضور مستقیم در جریان حوادث، به اسناد مهمی نظیر صورت جلسات هیئت دولت نیز دسترسی داشته و حاصلِ بخشی از مشاهدات و مطالعاتش، همین کتاب است.

بقرادونی گرچه در جوانی در حزب کتائب فعالیت داشته و خود تا همین سال‌ها نیز رئیس این حزب بود، اما حزو منصف‌ترین مورخین و سیاستمداران لبنانی است و تحلیل‌ها و مواضع منصفانه‌اش امروز به جریان مقاومت نزدیک است. به همین‌دلیل آثار او جزو بهترین و قابل اعتمادترین آثار تاریخی درباره تاریخ معاصر لبنان به شمار می‌روند.

این‌کتاب با ۳۷۶ صفحه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار