معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

افزایش اعتبار بهارانه کتاب در صورت استقبال خریداران/ تقویت طرح‌های توزیع یارانه کتاب ادامه دارد

جوادی گفت: برنامه ما در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استمرار و تقویت طرح‌های فصلی فروش کتاب است و اگر در دوره بهارانه کتاب خریداران علاقه نشان بدهند و از آن استقبال کنند به اعتبار در نظر گرفته شده افزوده می‌شود.
کد خبر: ۴۶۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱ - 08June 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محسن جوادی» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با اشاره به اهداف اولیه و ثانویه این طرح‌ها، اظهار داشت: باید در قالب طرح‌های مختلف از کتابفروشان حمایت کنیم و با سیاست‌های درست به تقویت فعالیت‌های آن‌ها کمک کنیم؛ تخفیف تنها راه حمایت نیست بلکه باید مسیرهای مختلفی را طی کنیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم کتابفروشان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند و به عنوان پاتوقی برای مردم قرار گیرد که نه فقط مکانی برای فروش کتاب بلکه محلی برای عرضه فکر و جایی برای گفت‌وگو بین نویسنده و مخاطبان باشند.

جوادی با اشاره به تاثیر طرح یارانه‌های فصلی فروش کتاب در حوزه کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: یک سیاست و یک راه نمی‌تواند به تنهایی به توسعه فرهنگ کتابخوانی منجر شود و برای رسیدن به چنین هدفی باید مسیرهای مختلفی طی کنیم و بحث طرح‌های توزیع یارانه از طریق کتابفروشی‌ها در واقع نقش حداقلی در برآورده کردن هدف اصلی را دارد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هدف اصلی باید با مکانیزم‌ها و ساز و کارهای جدی دنبال شود و نیاز به اصلاح مقررات و ایجاد فضاهای جدیدی برای کتابفروشی‌ها دارد مثل دیدن جایگاه آن‌ها در شهر و فروشگاه‌ها.

وی با اشاره به برخی از انتقاداتی که درباره این طرح‌ها وجود دارد، توضیح داد: این نقدها از منظر نگاه حداکثری به موضوع است به طوری که بالاترین حد را می‌بینند و می‌گویند چون به آنجا نمی‌رسد اشکال دارد اما اتفاقا باید لایه‌های پایین‌تر را دید.

جوادی در این زمینه گفت: باید دید در فضای کنونی چه اندازه می‌توانیم از طرح‌های فصلی فروش کتاب برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم و اگر این نگاه را داشته باشیم نقش این طرح‌ها بد نبوده است زیرا عد‌ه‌ای را به کتابفروشی‌ها کشانده و به شبکه خریداران کتاب و کتابفروشی‌ها منجر شده که ذخیره خوبی برای آینده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه این شبکه ذخیره ارزشمندی برای آینده است، عنوان کرد: همچنین خریداران برای هر فصل منتظر آغاز این طرح هستند تا به کتابفروشی‌ها بیایند و خرید داشته باشند که همین موضوع نشان‌دهنده علاقه مردم به حوزه کتاب است تا از این فرصت‌ها استفاده کنند.

وی بار دیگر با تاکید بر مثبت بودن نقش طرح‌های فصلی فروش کتاب بیان کرد: اما اینکه انتظار داشته باشیم همه مشکلات کتابفروشی‌ها با اجرای این طرح حل شود قطعا انجام نشده است بلکه باید به اندازه‌ خود طرح از آن توقع داشته باشیم.

جوادی در پایان با بیان این موضوع که اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب ادامه خواهد داشت، گفت: برنامه ما استمرار و تقویت طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها است و حتی در همین دوره اگر خریداران علاقه نشان بدهند و استقبال کنند اعتبار در نظر گرفته شده اضافه می‌شود. البته سیاست‌های دیگری باید دنبال شود تا کتابفروشی‌ها به جایگاه اصلی خود نزدیک شوند و نباید فقط به اجرای چنین طرح‌هایی اکتفا کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها