یادداشت/ علی عبدالصمدی

حضور رابط ناشنوایان در مناظره‌ها؛ جلب مشارکت اقشار مختلف در انتخابات

رسانه ملی می‌تواند با عمل به وظایف خود در تمامی عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، حجم گسترده‌تری از مخاطبین را جذب کند.
کد خبر: ۴۶۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹ - 09June 2021

حضور رابط ناشنوایان در مناظره‌ها؛ جلب مشارکت اقشار مختلف در انتخاباتگروه اجتماعی دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ رسانه ملی می‌تواند با عمل به وظایف خود در تمامی عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای حجم گسترده‌تری از مخاطبین را جذب کند.

شبکه‌ی سلامت سیما در ایام برگزاری مناظره‌های انتخاباتی اقدام شایسته و در خور شأنی کرده و مناظره‌ها را با استفاده از رابط ناشنوایان به طور همزمان روی آنتن می‌برد. این حرکت نو و شایان توجه سیما در قبال معلولین، جانبازان ناشنوا و یا کم‌شنوا بسیار قابل تقدیر و تشکر است.

کمبود فضای سیاسی اجتماعی در سپهر رسانه ملی برای ناشنوایان احساس می‎شد. در دوره‌های گذشته که مناظره‌های انتخاباتی در سطح ریاست جمهوری در صدا و سیما برگزار شد، متأسفانه قشر کم‌شنوا یا ناشنوا نادیده انگاشته می‌شدند اما اقدام شبکه سلامت سیما جهت بازتاب مناظره‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در این دوره حرکتی تازه و قابل تعمق و تأمل است. بسیاری از تولیدات رسانه ملی چه در حوزه فیلم و سریال، چه در حوزه اخبار و اطلاع رسانی و چه در دیگر حوزه های برنامه سازی متاسفانه فاقد رابط ناشنوایان است.

در روایت‌های تاریخ انبیاء علیهم السلام اجمعین آمده است زمانی که شریعت به موسی علیه السلام وحی شد آن حضرت به دلیل داشتن لکنت زبان (که نوعی معلولیت گفتاری به شمار می‌رود) از ذات اقدس الهی درخواست کمک کرد. موسی کلیم الله چنین دعایی را به درگاه خداوند برد: «رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقدةً من لسانی و اجعل لی وزیرا من اهلی» (پروردگارا سینه ام را گشاده کن کارم را ساده کن گره از زبانم بگشا و از خانواده ام دستیاری برایم قرار بده). خداوند تبارک و تعالی هارون برادر موسی علیه السلام را جهت کمک به وی در ترویج شریعت الهی برگزید. وجود رابط یا دستیار یا به قول قرآن کریم وزیر برای اشاعه ی مفاهیم دینی در قبل حضرت موسی کلیم الله علیه السلام بایسته‌ای الهی بود.

در شرایط کنونی که قرار است شخص دیگری سکان‌دار قوه مجریه باشد این حق مسلم تمام کم‌شنوایان و ناشنوایان ارجمند است که بتوانند از بینش و منش سیاسی و اجتماعی نامزدهای ریاست جمهوری آگاهی داشته باشند و به قولی از کاروان مناظره ها عقب نمانند. نقش رابط برای ناشنوایان و کم‌شنوایان در شرایط کنونی بسیار تعیین کننده است. ضمن این‌که در دوران شیوع کرونا نیز بخش‌های مهم خبری از جمله بخش خبری ساعت 22:30 شبکه دوم سیما اخبار مربوط به این بیماری مهلک را با استفاده از رابط برای ناشنوایان روی آنتن می‌بردند که خود بسیار قابل ستایش بود و هست.

امید است رسانه ملی با عمل به وظایف خود در تمامی عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای حجم گسترده‌تری از مخاطبین را جذب کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها