مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا خبر داد؛

تولید سالیانه ۱۰ میلیون دُز واکسن کرونای فخرا

کریمی گفت: تولید واکسن کرونای فخرا در زیرساختی با ظرفیت ۲ میلیون دُز در سال آغاز شد و با بهینه‌سازی فرآیند‌ها به ۱۰ میلیون دُز در سال ارتقاء یافت.
کد خبر: ۴۶۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸ - 09June 2021

تولید سالیانه ۱۰ میلیون دُز واکسن کرونای فخرابه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، احمد کریمی مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا، صبح امروز (چهارشنبه) در آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا اظهار داشت: فرآیند تحقیق و توسعه واکسن فخرا از اسفند ۱۳۹۸ در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در زمان حیات شهید فخری‌زاده با راهبری و مدیریت ایشان آغاز شد که به جهت اهمیت این پروژه، شهید والامقام و مقام عالی وزارت دفاع نظارت مستقیم بر انجام پروژه داشتند.

وی ادامه داد: واکسن فخرا از نوع واکسن‌های کشته شده و غیرفعال است که در بستر سطح سه ایمنی تولید می‌شود. بذر واکسن با غربالگری از میان ۳ هزار و ۵۰۰ نمونه بیمار ایرانی ایزوله و شناسنامه‌دار شده است.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا افزود: تولید این محصول در زیرساختی با ظرفیت ۲ میلیون دُز در سال آغاز شد که با بهینه‌سازی فرآیند‌ها به ۱۰ میلیون دُز در سال ارتقاء یافت؛ ما امیدواریم با توسعه کارخانه‌ تولید صنعتی واکسن تا پایان تابستان این ظرفیت به چند برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد.

کریمی با اشاره به این مطلب که فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با موفقیت با ۱۳۵ نفر داوطلب به انجام رسید، بیان کرد: در این فاز سه گروه غلظت بالینی واکسن، غلظت پایین واکسن و واکسن نما وارد مطالعه شدند که بی‌خطری واکسن فخرا محرز شد؛ هر دو غلظت واکسن سیستم ایمنی را تحریک کرد. ایجاد آنتی بادی‌های نوترالیزان در خون داوطلبین نشان داد که این واکسن قابلیت خنثی‌سازی ویروس را دارد و بیشترین تحریک سیستم ایمنی در تزریق غلظت بالینی واکسن و فاصله تزریق ۱۴ روز مشاهده شد.

وی با اشاره به این مطلب که فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با ۵۰۰ نفر داوطلب انجام خواهد شد، افزود: بر اساس نتایج فاز اول غلظت بالا و فاصله تزریق ۱۴ روز انتخاب شده است. جهت کاهش مراجعه حضوری داوطلبین نرم افزاری طراحی شده که از طریق موبایل یا کامپیوتر وضعیت خود را ثبت می‌کنند و همکاران ما در مرکز به صورت لحظه‌ای به بررسی موضوع پرداخته و در صورت لزوم اقدام متناسب را انجام خواهند داد.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا افزود: در این بخش بر خود واجب می‌دانم از همراهی ملت غیور ایران که با استقبال کم‌نظیر خود از شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن فخرا موجب دلگرمی گروه فخرا شدند تقدیر و تشکر کنیم همچنین، از پشتیبانی و حمایت‌های همه ارکان وزارت دفاع به ویژه مقام محترم عالی وزارت امیر حاتمی که در تمامی طول پروژه حامی ما بودند سپاسگزاریم.

وی در پایان بیان کرد: از پشتیبانی و پیگیری‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح، همچنین حمایت و همکاری بی‌شائبه معاونت آماد و پشتیبانی وزارت دفاع، معاونت منابع انسانی و اداره کل بهداشت و درمان، هیئت مدیره و مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح، مدیرعامل محترم سازمان صنایع دفاع و همکاران ایشان در بهره برداری از مرکز کارآزمایی بالینی کمال امتنان را داریم. همچنین از شرکت‌های دانش بنیان کشور که در کمک به این پروژه و بومی‌سازی تجهیزات و مواد مورد نیاز نقش ویژه‌ای داشته و ما را یاری می‌کنند قدردانی می‌شود.

کریمی در پایان گفت: تشکر ویژه از خانواده‌های معزز و محترم شهدای هسته‌ای پرافتخار کشور را داریم. کسانی که در ادامه راه شهدا با حضور در این مجلس یاور محققین این عرصه شده و در شروع فاز یک با تزریق به فرزند شهید فخری‌زاده و امروز در شروع فاز دوم با تزریق به همسر شهید رضایی نژاد در آغاز راه واکسن راه شهدا را ادامه دادند.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار