مناطق بمباران شده همدان در دفاع مقدس (3)؛

«شکستن دیوار صوتی» بر فراز شهر همدان

جنگنده‌های رژیم بعثی عراق در برخی موارد با حفظ ارتفاع بالای 50 هزار پا از دورترین مسیر هوایی شرق همدان عبور می‌کردند تا از تیررس پدافند هوایی در امان بمانند که این امر موجب شکستن دیوار صوتی در حریم هوایی همدان می‌شد.
کد خبر: ۴۶۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱ - 19June 2021

«شکستن دیوار صوتی» بر فراز شهر همدان// لطفا عکس نمایه را عوض کنید

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، زمانی که صدام در سال 1359 به ایران حمله کرد علاوه بر مناطق مرزی، شهر‌ها و مناطق مسکونی در سایر نقاط کشورمان را هم مورد حمله قرار داد.

جنگنده‌های رژیم بعثی عراق در برخی موارد با حفظ ارتفاع بالای 50 هزار پا از دورترین مسیر هوایی شرق همدان عبور می کردند تا از تیررس پدافند هوایی مستقر در ارتفاعات همدان و مناطق حاشیه‌ای و همجوار پایگاه نوژه در امان بمانند که این امر موجب شکستن دیوار صوتی در حریم هوایی همدان می‌شد.

شرح واقعه

کشورهای پیشرفته غربی به ویژه اتحادیه اروپا - اسرائیل و آمریکا با بهره‌گیری از توان ماهواره‌های جاسوسی خود نقشه‌های هوایی منطقه و حتی جزئیات تغییرات بوجود آمده در خطوط تماس زمینی را در اختیار فرماندهان بعثی قرار می‌دادند و دشمن دقیقا می دانست چه نوع سلاح پدافندی و در چه جاهایی مستقر شده و نقل و انتقال نیرو و ادوات جنگی از کجا به کدام سمت و با چه اهدافی صورت می‌گیرد.

طراحان عملیات هوایی برون مرزی دشمن از مکان استقرار بر سیستم‌های پدافندی ایران به ویژه در مراکز حساس نظامی و زیر بنائی اطلاع داشتند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی  می‌کردند که جنگنده‌های متجاوزشان از تیر رس و آسیب سامانهای پدافندی زمین به هوا و برخورد با جنگنده‌های بمب افکن و رهگیر جمهوری اسلامی در امان بمانند.

هنگامی که این جنگنده ها که عموما شب هنگام برای بمباران تهران و دیگر اهداف زیر بنایی کشور مجبور به عبور از فضای هوایی همدان می‌شوند سعی می‌کردند با حفظ ارتفاع بالای 50 هزار پا از دورترین مسیر هوایی شرق همدان عبور کنند تا از تیررس پدافند هوایی مستقر در ارتفاعات همدان و مناطق حاشیه‌ای و همجوار پایگاه نوژه در امان بمانند که این امر موجب شکستن دیوار صوتی در حریم هوایی همدان می‌شد.

طبق آمار بیشترین موارد شکستن دیوار صوتی در سال‌های 1364 و 1365 است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار