جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح:

مهم‌ترین هدف از تفحص شهدا انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل حاضر است

سردار سعیدی گفت: مهم‌ترین هدف از تفحص شهدا انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل حاضر است و هنگامی که یک پیکر شهید پس از ۳۵ سال به کشور برمی‌گردد یک جوان به راحتی با دیدن این شهید به دوران دفاع مقدس می‌‌رود.
کد خبر: ۴۶۱۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶ - 09June 2021

مهم‌ترین هدف از تفحص شهدا انتقال ارزش‌های  دفاع مقدس به نسل حاضر است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، سردار «ناصر سعیدی»،  جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح، امروز در جلسه استانی این کمیته در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: بازگرداندن پیکر مفقود شهدا در دوران دفاع مقدس بزرگترین معضل  بود.

وی افزود: در این راستا بعد از پایان جنگ تحمیلی با همکاری سازمان ملل کار تفحص انجام می‎‌گرفت و پس از پایان ماموریت نیروهای سازمان ملل، کمیته جست‌وجوی مفقودین به صورت تخصصی، سازمان یافته و منسجم آغاز به کار کرد.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: در این راستا یک توافق با عراق انجام شد تا نیروهای ایرانی تا ۴۰ کیلومتر از خاک عراق اجازه داشته باشند کار تفحص را انجام دهند و همین کسب اجازه از دولت عراق، به نظر بنده عنایت شهدا به ما بود.

وی عنوان کرد: عملیات تفحص همچنان در عراق ادامه داشت تا اینکه پس از حمله آمریکا به عراق این کار متوقف و به مدت هشت سال کار تفحص سخت شد.

سردار سعیدی تصریح کرد: در نهایت پس از هشت سال مذاکره با نیروهای صلیب سرخ، مجوز ورود به خاک عراق به صورت محدود برای نیروهای تفحص ایران صادر شد تا اینکه در حال حاضر گستره تفحص در خاک ایران افزایش یافت در این راستا پیکر شهدای زیادی پیدا شد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کار تفحص پیکر شهدا در سه محور قرارگاه شمال غرب، جبهه میانی و قرارگاه جنوب انجام می‌شود.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: مهم‌ترین هدف از تفحص شهدا انتقال ارزش‌های  دفاع مقدس به نسل حاضر است و هنگامی که یک پیکر شهید پس از ۳۵ سال به کشور برمی‌گردد یک جوان از نسل حاضر را به راحتی به دوران دفاع مقدس می‌برد.

وی عنوان کرد: پیکر ۴۵ هزار شهید بعد از دفاع مقدس جست‌وجو شده است و به طور کلی باید گفت که پیکر ۲۵ درصد از مجموع شهدا برابر با ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر مفقود بود.

سردار سعیدی تصریح کرد: از این تعداد تاکنون پیکر ۱۰ هزار شهید پیدا شده و پیکر سه هزار شهید همچنان مفقود است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۲ روند نمونه‌ گیری از استخوان شهدا آغاز شده است، اظهار داشت: اما متاسفانه به دلیل تحریم و نبود تجهیزات تشخیص هویت امکان شناسایی پیکر شهدا وجود ندارد و از طرفی از آنجایی که ۷۰ درصد از شهدای دفاف مقدس مجرد بودند و در حال حاضر نیز والدین آنها فوت شده است امکان نمونه گیری DNA وجود ندارد.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران در کار تفحص پیکر شهدا اهتمام جدی ندارد و حتی ایران در این راه شهید هم تقدیم کرده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار تفحص پیکر شهدای ایرانی، جسد ۲۰ هزار سرباز عراقی را نیز کشف و تحویل دولت عراق داده است.

وی اضافه کرد: کار تفحص شهدا از نظر شرعی، اخلاقی و حقوقی وظیفه نیروهای مسلح است که موجبات شادی خانواده شهدا را فراهم می‌کند.

سردار سعیدی گفت: در بیان آمار دقیق تعداد پیکر شهدای مفقودی اختلاف وجود دارد و این اختلاف باید حل شود در نتیجه در همه استان‌ها به ویژه آذربایجان‌غربی باید یک کمیته آمار مفقودین تشکیل و در طول یک ماه گزارش نهایی این کمیته تهیه شود و همچنین نمونه گیری DNA خانواده شهدا هم توسط سپاه انجام گیرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار