رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد؛

توزیع واکسن ایرانی کرونا از اواخر خرداد

شانه ساز با اشاره به اینکه واکسن از مبادی داخلی و خارجی تامین خواهد شد، گفت: هیچ فردی نیست که دُز اول واکسن را دریافت کرده باشد و زمان دوز دومش رسیده باشد.
کد خبر: ۴۶۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ - 09June 2021

توزیع واکسن ایرانی کرونا از اواخر خردادبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو  درباره واکسن کرونا، اظهار داشت: اطمینان می‌دهم به مردم که در تأمین و تدارک واکسن به سرعت اقدام خواهد شد و اکنون هیچ هموطنی نیست که دوز اول واکسن را دریافت کرده باشد و زمان دریافت دوز دوم واکسنش گذشته باشد. واکسن از مبادی داخلی و خارجی تأمین خواهد شد و همانطور که قول داده بودیم از اواخر دهه آخر خرداد اولین محموله‌های میلیونی واکسن ایرانی کرونا را خواهیم داشت. لازم است عرض کنم که روش تولید این واکسن‌ها در دنیا محدود و ثابت است و پلتفرم تولید همه واکسن‌ها را در داخل داریم و برای دریافت دوز دوم هم از منابع وارداتی و هم از منابع تولید داخل قابل تأمین و تدارک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که دوز اول واکسن خارجی دریافت کردند، می‌توانند برای دُز دوم واکسن ایرانی تزریق کنند یا خیر، اظهار کرد: یکی از واکسن‌ها که روسی است و آن را هم در داخل تولید می‌کنیم دوز اول و دوم متفاوتی دارد؛ اما سایر واکسن‌ها خیلی تفاوتی با هم ندارند. در عین حال اطمینان می‌دهیم که حتی اگر نوع وارداتی نباشد واکسن و روش تولید همان است اما از منابع وارداتی تأمین خواهیم کرد و مردم نباید نگران باشند.

شانه ساز درباره فاصله زمانی بین دو تزریق، افزود: واکسن‌ها بر اساس نوعشان زمان دریافت دوز اول و دوم متفاوتی دارند و هیچ هموطنی نیست که زمان تزریق دوز دومش گذشته باشد.

وی درباره مصرف واکسن‌های داخلی تاکید کرد: از زمانی که مدارک حداقلی که مطابق استاندارد بین‌المللی باشد را دریافت کنیم ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت اعلام نظر می‌کنیم و امیدواریم هفته آینده با تکمیل مدارک و تأیید کمیسیون ساخت و ورود، اولین واکسن‌های تولید داخل اجازه مصرف داوطلبانه پیدا کند.

شانه ساز گفت: بهتر است دوستان با اطلاعات دقیق صحبت کنند و با بیان حرف خام مثل اینکه گفتند شرکت‌های خصوصی می‌خواهند واکسن بیاورند ولی سازمان غذا و دارو نگذاشته، ذهن مردم را مکدر نکنند. ما حدود ۴۰ معرفی‌نامه به شرکت‌های مختلف خصوصی داده ایم و هیچ کدام تاکنون نتوانستند واکسن وارد کنند. لازم است خود آن عزیزان روشنگری می‌کردند و می‌گفتند علی رغم صدور مجوزها نتوانستند واکسن بیاورند.

وی افزود: تأمین واکسن کرونا کار دولت‌ها است. بخش خصوصی در هیچ کشوری وارد نشده است البته اگر بتوانند بیاورند استقبال می‌کنیم. سفرای ما هم در کشورهایی که کار تولید واکسن در آن ممالک انجام می‌شود به ما تذکر دادند که صدور معرفی‌نامه‌ها دارد تأمین و تداوم و قیمت را افزایش می‌دهد. چون خیلی از شرکت‌ها می‌رفتند و برای موفق شدن در واردات واکسن قیمت‌های خیلی بالاتر نسبت به آنچه که در دنیا بود مطرح می‌کردند و این امر داشت ارزبری واکسن را به شکل منفی تحت‌الشعاع قرار می‌داد. در هر حال ما دست هرکس که بتواند در واردات واکسن به ما کمک کند را به گرمی می‌فشاریم.

رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: در مجموع جوری صحبت می‌شود انگار واکسن گذاشتند و ما نمی‌خریم. در کشورها طرح واکسیناسیون عمومی آغاز شده و با وجود اینکه ما با سختی منابع ارزی را منتقل کردیم اما به تعهدات خود عمل نکردند اما از روز اول ما پلتفرم طراحی واکسن ایرانی را آغاز کردیم.

شانه ساز گفت: از هفته بعد اولین واکسن‌های تولید داخل را خواهیم داشت و از تیر ماه سه میلیون دوز واکسن خواهیم داشت و هر ماه این عدد تصاعدی بالا می‌رود و واکسن‌های بیشتر خواهیم داشت و تا پاییز همه گروه‌هایی که باید واکسن دریافت کنند نیازشان با تولید داخل و بخشی خارجی تأمین شود.

وی درباره داروهای ترک اعتیاد نیز گفت: برخلاف همه دستورالعمل‌ها بحث فروش دارو به مراکز ترک صورت می‌گرفت و این باعث می‌شد معاونت‌های غذا و دارو از وظایف حاکمیتی باز بمانند. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته اگر داروخانه‌های منتخب شرایطی را بتوانند احراز کنند، اختیار ثبت، ضبط و رصد این داروها به داروخانه‌ها داده می‌شود. قرار نیست داروها به کسانی که می‌خواهند ترک کنند داده شود فقط به مراکز ترک تحویل می‌شود و فروش مستقیم ندارد. ما از طرف دستگاه‌های نظارتی تحت فشاریم که چرا داروهای ترک آن قدر در بازارهای قاچاق به فراوانی یافت می‌شود و با سامانه تی‌تک قابلیت رصد وجود دارد و احتمال خروج این داروها از سامانه رسمی منتفی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تأمین انسولین نیز گفت: حدود ۳۰ میلیون قلم انسولین سال قبل وارد کردیم و در سامانه بیمه که نگاه می‌کنیم فردی بوده که بیش از ۵۰۰ قلم انسولین دریافت کرده است و اینها به دلیل این است که بیمار شناسایی شده نیست. از همکاران معاونت درمان خواستیم این بیماران رجیستر شده و مشخص باشند. اگر این اطلاعات به ما داده شود اطمینان می‌دهیم که مشکلی در تأمین انسولین قلمی وجود نخواهد داشت‌. زیاد شدن سامانه‌ها به صلاح نیست و داروخانه‌ها را بلاتکلیف می‌کند، رفرنس ما سامانه تی‌تک است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار