نویسنده کتاب:

باید کتابخانه‌های محلی را برای توسعه فرهنگ کتابخوانی گسترش دهیم

گلدوست گفت: برقراری ارتباط عمیق عاطفی و روحی بین شهروندان جامعه با کتاب از مؤلفه‌های مهم و ارزشمندی محسوب می‌شود، اما طی سال‌های اخیر بسیار کم رنگ شده است.
کد خبر: ۴۶۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳ - 10June 2021

باید کتابخانه‌های محلی را برای توسعه فرهنگ کتابخوانی گسترش دهیم

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین گلدوست» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون اهمیت برگزاری «هفته کتاب» اظهار داشت: هر قدمی که برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه برداشته شود قابل ستایش است به‌خصوص برای کسانی که با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنایی ندارند، برقراری ارتباط عمیق عاطفی و روحی بین شهروندان جامعه با کتاب از مؤلفه‌های مهم و ارزشمند محسوب می‌شود، اما طی سال‌های اخیر بسیار کم رنگ شده است.

این نویسنده کتاب در همین راستا ابراز کرد: آموزش کتابخوانی از طریق رسانه‌ها و ترویج کتاب و کتابخوانی با کمک آموزش و پرورش از مقوله‌های مهم جامعه امروز به شمار می‌رود، هرچند طی چند سال اخیر صدا و سیما و برخی رسانه‌ها با نویسندگان ارتباط برقرار کرده و آثار آنان را معرفی می‌کنند، اما این میزان کافی نبوده و نیازمند تمرکز و توجه بیشتری دارد.

وی پیرامون کاهش سرانه مطالعه ابراز کرد: با وجود اینکه ایران دارای شخصیت‌های ادبی مشهور و پیشینه فرهنگی بسیار معتبر در جهان است، اما از این پتانسیل‌ها استفاده نمی‌شود و این در حالی است که بسیاری از کشور‌های خاورمیانه با وجود عدم پیشینه ادبیاتی معتبر همچون ایران، امروز هزینه‌های قابل توجهی را برای فرهنگ و کتابخوانی هزینه کرده‌اند.

گلدوست پیرامون عدم دسترسی آسان استان‌ها به کتاب‌های تولید شده در پایتخت تصریح کرد: هم اکنون دچار شرایطی شده‌ایم که هیج کدام از استان‌ها برای دسترسی به کتاب‌هایی که در پایتخت تولید و به انتشار می‌رسند دسترسی آسانی ندارند و این خود موجب کاهش سرانه مطالعه در کشور شده است.

وی به لزوم توسعه کتابخانه‌های مجهز در مناطق مختلف کشور اشاره و تاکید کرد: گسترش کتابخانه‌ها در مناطق مختلف کشور به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌انجامد لذا سرمایه‌گذاری بنیاد‌های غیر دولتی و برخی مردم خیرخواه برای وقف در ساخت کتابخانه‌های مجهز به جذب افراد کتاب خوان کمک می‌کند، این عمل به تولید اندیشمندان و افزایش اطلاعات در جامعه می‌انجامد.

نویسنده کتاب «ایستاده‌ام» تاثیر کتاب‌های مستند را در افزایش اطلاعات جامعه مهم دانست و اظهار کرد: کتاب‌های مستند به افزایش و گسترش فضای اندیشه و تحقیقاتی می‌انجامد و نتیجه افزایش فرهنگ مطالعه به توسعه و پیشرفت در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منتهی می‌شود.

وی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها را در هفته کتاب مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها همچنین اختصاص هفته‌ای با عنوان کتاب به منظور آشنایی هرچه بیشتر جامعه با فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارزشمند است، اما اگر نتواند فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه ارتقا دهد برگزاری‌اش مفید نخواهد بود، حرکت‌ها و برنامه‌هایی که تا بحال برگزار شده ارزشمند است، اما نتوانسته به اهداف مورد نظر دست یابد و فاصله بسیار زیادی تا فعالیت مثبت فرهنگی داریم.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار