حضور حداکثری، اقتدار ملی/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

همخوانی هویت بصری استودیوی مناظره‌های انتخاباتی با فرهنگ ایرانی _ اسلامی

هویت دیداری استودیوی مختص به مناظره‌های ریاست جمهوری بسیار با فرهنگ و معماری ایرانی و اسلامی همخوانی داشته و به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد آرامش و انگیزه در مخاطبان جهت حضور پررنگ در انتخابات می‌شود.
کد خبر: ۴۶۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 11June 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های ادوار مختلف ریاست جمهوری در قاب تلویزیون، همواره از بیشترین درصد مخاطب برخوردار بوده است.

اینگونه برنامه‌های گفت‌وگو محور با موضوعات سیاسی و اجتماعی که منجر به انتخاب یک نفر توسط مردم جهت احراز سمت ریاست جمهوری می‌شود، از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، بیشترین آمار مخاطبین را به خود اختصاص داده است.

یقینا یکی از عواملی که به جلب و جذب مخاطبین مناظره‌های انتخاباتی منجر می‌شود، دکوراسیون، چیدمان، رنگ بندی و به طور کلی هویت بصری استودیویی است که سازمان محترم صدا و سیما جهت برگزاری مناظره‌های انتخاباتی تهیه و تدارک دیده است.

استودیوی ۱۱ که یکی از بزرگترین استودیو‌های سیماست به برگزاری مناظره‌های انتخاباتی اختصاص داده شده است. این استودیو به شکلی طراحی شده است که نامزد‌ها رو به روی دوربین اصلی و دو پله بالاتر از سطح مجری برنامه استقرار دارند. دو پله بالاتر بودن جایگاه نامزد‌ها نشان دهنده‌ی شان جایگاه مهمی است که قرار است یکی از این افراد در جامعه توسط رای مردم کسب کنند.

جایگاه مجری برنامه نیز به طبع دو پله پایین‌تر و رو به روی نامزد‌ها است و به راحتی به هر هفت نامزد جهت اداره‌ی برنامه تسلط لازم را دارد و به نوعی به عنوان نماد و نماینده‌ی مردم، سوالات مربوطه را از نامزد‌های محترم می‌پرسد.

حد فاصل بین جایگاه نامزد‌ها و مجری برنامه لوگوی برنامه (مناظره ۱۴۰۰) به صورت برجسته طراحی شده است که در نمای باز دوربین چشم نوازی میکند. رنگ زمینه‌ی جایگاه نامزد‌ها روشن و رنگ زمینه‌ی جایگاه مجری برنامه تیره طراحی شده است. با توجه به این که معمولا طبق عرف جامعه نامزد‌های ریاست جمهوری از رنگ‌های تیره جهت پوشش خود استفاده می‌کنند، فلذا زمینه‌ی روشن باعث می‌شود تا نامزد‌ها در تصاویر تلویزیونی بهتر رصد شوند.

همخوانی هویت بصری استودیوی مناظره‌های انتخاباتی با فرهنگ ایرانی _ اسلامی

استفاده از رنگ‌های فیروزه‌ای و زرد در رنگ بندی دکور بسیار هوشمندانه بوده است. رنگ فیروزه‌ای نماد معماری مساجد ایرانی است و رنگ زرد بر مبنای بسیاری از آیات و روایات اسلامی، رنگی گرمابخش و نشاط آور است. ترکیب دو رنگ فیروزه‌ای و زرد به نوعی هم آرامش بخش و هم مایه‌ی نشاط و ایجاد انگیزه در مخاطبین است. از سوی دیگر انتخاب این دو رنگ به عنوان رنگ‌های متمایز و برجسته‌ی دکور مناظره‌ها نمادی از فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

وجود رنگ‌های مشکی، سفید و یا خاکستری به عنوان رنگ‌های خنثی به جلوه گری بیشتر رنگ‌های فیروزه‌ای و زرد به عنوان رنگ‌های هویتساز کمک کرده اند و باعث زیبایی شناسی هر چه بیشتر دکوراسیون و چیدمان مناظره‌ها شده است.

در دکوربندی پشت سر نامزد‌ها نیز کنگره بندی مشاهده میشود. کنگره نیز نمادی از سبک معماری ایرانی و اسلامی است که البته عدم وجود تقارن بین کنگره‌ها سبکی نو، متحول و امروزی را در آغاز قرنی نو، به اذهان عمومی القاء میکند.

وجود سه پرچم در منتهی الیه سمت راست و سه پرچم در منتهی الیه سمت چپ نامزد‌ها نماد برگزاری برنامه‌ای است که اولا ماهیت سیاسی دارد و ثانیا نمادی از غیرت، اقتدار و هویت ملی است. جانمایی تصاویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به صورت متقارن در طرفین نامزد‌ها نیز موارد یادشده را پر رنگتر جلوه داده است.

همخوانی هویت بصری استودیوی مناظره‌های انتخاباتی با فرهنگ ایرانی _ اسلامی

مانیتور ثانیه شمار روی میز نامزد‌ها این اجازه را به آن‌ها داده تا کمتر از مجری برنامه تذکر بگیرند و مستقلا بتوانند زمان سخنرانی خود را تنظیم نمایند. وجود این مانیتور کوچک روی میز نامزد‌ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و کاسته شدن میزان تذکرات مجری برنامه به نامزدها، باعث حفظ شئون شخصیتی نامزد‌ها شده است.

ضمنا ثانیه شمار مندرج روی صفحه‌ی تلویزیون نیز به مخاطبین این اجازه را میدهد تا با میزان زمان اختصاص داده شده به هر نامزد آگاهی پیدا کنند و به نوعی باعث ارتقاء سواد رسانه‌ای در این دوره از مناظره‌های تلویزیونی بیننده شده است. البته وجود میکروفون‌های هوشمند نیز که بلافاصله پس از اتمام زمان نامزد‌ها قطع میشوند، باعث برقراری نظم و انتظام بیشتر مناظره‌ها شده است.

مجری برنامه با در اختیار داشتن دو دستگاه لپ تاپ و نمایشگر تعیین زمان سخنرانی نامزد‌ها و جام‌های مربوط به قرعه کشی جهت تعیین سوالات برای نامزد‌های مربوطه به خوبی توانست این برنامه‌ی پر مخاطب را مدیریت کند. برنامه‌ای تلویزیونی که قرار است سرنوشت چهار سال آینده‌ی کشور را رقم بزند و یقینا نحوه‌ی اجرای آن در روند انتخابات بسیار موثر خواهد بود. باید در اینجا به این نکته اذعان داشت که اجرای برنامه‌ی «مناظره ۱۴۰۰» کاملا مطابق با استاندارد‌های برنامه سازی بین المللی بوده و سعی شده جانب بی طرفی رسانه‌ی ملی در آن حفظ شود.

به طور کلی می‌توان گفت هویت دیداری و بصری استودیوی مختص به مناظره‌های ریاست جمهوری بسیار با فرهنگ و معماری ایرانی و اسلامی همخوانی داشته و به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد آرامش، نشاط و انگیزه در مخاطبان جهت حضور پر رنگ در انتخابات می‌شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار