یک نماینده مجلس:

صنایع دستی برای بالندگی نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

محمدبیگی گفت: تقویت دیپلماسی اقتصادی برای فروش صنایع دستی در عرصه ملی و بین المللی می‌تواند گام موثری در جهت حمایت صنایع دستی باشد.
کد خبر: ۴۶۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ - 11June 2021

صنایع دستی برای بالندگی نیازمند دیپلماسی اقتصادی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگویی در مورد ظرفیت صنایع دستی کشور اظهار داشت: صنایع دستی یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مغفول مانده در حوزه اقتصاد کشور است که باید از چند جهت مورد حمایت قرار بگیرند؛ نخست توجه ویژه به صنایع دستی در راستای اشتغال و کاهش بیکاری و دیگری نگاهی خاص به صنایع دستی در جهت ارز آوری است؛ که هر یک به نوبه خود ظرفیت استثنایی برای کشور محسوب می‌شوند.

این نماینده مجلس افزود: بی مهری به صنایع دستی منجر شده بسیاری از آثار هنری در طول تاریخ از بین بروند و یا به دست فراموشی سپرده شوند، در حال حاضر برنامه‌های حمایتی از صنایع دستی بسیار ضعیف است تا جایی که بسیاری از هنرمندان صنایع دستی به ادامه مسیر در جهت زنده نگه داشتن هنر صنایع دستی از جنبه اشتغال دلگرم نیستند.

گسترش صنعت صنایع دستی از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای

وی ادامه داد: گسترش صنعت صنایع دستی از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای می‌تواند مسیر تازه‌ای برای احیا و زنده نگه داشتن بسیاری از میراث گذشتگان در کشور باشد، رشته‌های مختلف و متنوع صنایع دستی در کشور باید آموزش و ترویج داده شود و حتی به عنوان یک رشته مجزا در هنرستان‌ها ثبیت و تدریس گردد و همچنین به در بودجه اعتبارات لازم برای تقویت حاصل دسترنج هنرمندان در نظر بگیرند، تا نسل جوان بتوانند وارد مشاغل خانه و خانواده محور در چرخه تولید صنایع دستی شوند.

معامله‌ای برد -برد برای دولت و ملت

محمدبیگی تصریح کرد: صنعت صنایع دستی یک موضوع چند وجهی است که می توانیم از جنبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی گردشگری به آن توجه کنیم، حمایت از کالاهای دستی یک معامله برد -برد برای دولت و ملت است که متاسفانه مورد بی مهری بسیاری قرار گرفته است.

نماینده قوه مقننه در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد:در خصوص توانمندی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار، صنایع دستی می‌تواند پشتیبانی محکم برای حمایت آنها باشد به شرطی که این صنعت مورد توجه دولت باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مورد مسائل حاکمیتی اگر بخواهیم به صنعت صنایع دستی توجه بنیادی داشته باشیم، در گام نخست باید تمام مشاغل صنایع دستی از فرش و جاجیم گرفته تا کوزه گری؛ هر یک را با شناسنامه‌ای کامل از تاریخچه ظهور تا چشم اندازه آینده آنها را در بازارچه‌های داخلی و خارجی مورد توجه قرار دهیم و پیرو آن حمایت‌های نظیر سرمایه گذاری مادی و معنوی که باید شامل همه صنایع دستی باشد، بیمه برای هنرمندان صنایع دستی نوعی دلگرمی برای ادامه مسیر است، به فرض مثال بیمه قالیبافان باید مورد توجه قرار بگیرد تا جایی که بسیاری از هنرمندان به ادامه این مسیر برای توسعه قالیبافی دلگرم باشند، حمایت نشدن از هنرمندان این حوزه یعنی از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی باید فکر اساسی در خصوص آنها صورت بگیرد.

ظرفیت بازارچه صنایع دستی مسیری اقتصادی برای هنرمندان

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: اگر زنجیره تولید و توزیع تا مصرف صنایع دستی در بازارچه‌های دائمی، فصلی و مرزی ایجاد کنند، فرصت استثنایی و طلایی در جهت حمایت از زنان روستایی، عشایری و مرزنشینان خواهد بود. ظرفیت بازارچه صنایع دستی مسیری اقتصادی و به صرفه برای هنرمندان صنایع دستی است و از طرفی می‌تواند انتقال دهنده فرهنگ و هنر ایرانی به خارج از مرزهای جغرافیای کشور باشد. سازمان‌ها، نهادها و حتی وزارتخانه‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توانند نقش حمایت داخلی و خارجی از صنایع دستی را ایفا کنند.

محمدبیگی تاکید کرد: اختصاص یارانه در جهت تولید صنایع دستی در کنار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در راستاى تامین مواد اولیه، تسهیلات بیمه‌ای، مالیاتی و بانک‌ها در قالب پرداخت وام و مهیا کردن زمینه فروش صنایع در بازارهای داخلی و خارجی و... همگی از اقداماتی هستند که باید برای کارآفرین‌های این عرصه در نظر گرفته شود از طرفی تعیین حمایت معنوی از هنرمندان صنایع دستی در قالب برگزاری جشنواره‌های داخلی و خارجی و اهدای جوایز و حتی چهره شدن هنرمندان این عرصه می‌تواند آینده شغلی این حرفه را پایدار کند، هنرمندان در تمام عرصه‌ها از سینما و تئاتر گرفته تا صنایع دستی نیازمند حمایت‌های متولیان امر هستند.

وی تصریح کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی برای فروش صنایع دستی در عرصه ملی و بین المللی می‌تواند گام موثری در جهت حمایت از صنایع دستی باشد، به فرض مثال مدتی پیش بازرگان و تجار ایرانی از بسته بودن کنسولگری ایران در حلب خبر دادند که این موضوع به صورت سوال از وزیر امورخارجه پیگیری و وزیر خارجه به صحن مجلس دعوت شدند و مقرر گردید ظرف دو هفته این کنسولگری در سوریه بازگشایی شود و مشکل تجار و بازرگان ایرانی تا حدود بسیاری حل شد. وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی باید بال‌های خود را در جهت صنایع دستی باز کند.

محمدبیگی خاطر نشان کرد: در بودجه امسال اعتبارات مشخصی به عشایر و روستائیان اختصاص داده شد که خوشبختانه رشد چشمگیری داشته است که بخشی از این بودجه صرف حمایت از هنرمندان صنایع دستی به ویژه زنانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند؛ خواهد شد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها