یادداشت/ علی عبدالصمدی

سیره زندگی حضرت فاطمه معصومه (س)؛ الگوی زندگی جوانان امروزی

سیره‌ی شخصیتی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) می‌تواند الگوی رفتاری مناسب و درخور شأنی برای جوانان امروزی باشد.
کد خبر: ۴۶۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶ - 12June 2021

سیره زندگی حضرت فاطمه معصومه (س)، الگوی زندگی جوانان امروزی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) در فرهنگ عمومی کشور ما به نام روز دختران نامگذاری شده است.

کشور ما این افتخار را دارد که میزبان حرم مطهر حضرت فاطمه‌ی معصومه در قم باشد. دوران زندگی آن حضرت با دوران خلافت هارون‌الرشید، امین و مامون همزمان بوده است.

سفر حضرت معصومه به خراسان برای دیدار برادر یک حرکت سیاسی علیه بنی عباس بود. برای همین ماموران مامون عباسی در نزدیکی ساوه با همراهان آن حضرت که از سادات و علویان بودند درگیر شدند و بسیاری از برادرزادگان حضرت معصومه و همراهان ایشان به شهادت رسیدند. 

حضرت معصومه از شدت تالم شهادت همراهنشان و بنا به نقلی به علت خوردن سم توسط زنی از اهالی ساوه به شدت بیمار شدند. بعد از شدن گرفتن بیماری به تصمیم خودشان و یا به روایتی به اصرار اهالی قم به این شهر رفتند. آن حضرت در منزل مردی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شدند و تا رحلت شهادت گونه در همان مکان اقامت داشتند.

این منطقه بابلان نام داشت که در آن سال‌ها خارج شهر قرار داشت و رفته رفته و طی قرون متمادی به مرکز شهر تبدیل شد. و طی قرون بعدی بسیاری از مراکز و حوزه‌های علمیه‌ی اسلامی و شیعی پس از سکونت و ارتحال حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) در قم بنیان نهاده شد.

سیره و شیوه‌ی زندگی آن حضرت در کشور ما الگویی تمام عیار برای دختران این سرزمین است. در برخی از روایات آمده است که حضرت فاطمه معصومه (س) هرگز ازدواج نکردند. در مورد ازدواج نکردن حضرت معصومه وجود شیعه نماها و دسیسه مامون تاثیر نداشت. چون حضرت معصومه به مقام عصمت رسیده بودند و جلات و شان در خور توجهی داشتند، مردی هم کفو و مقام ایشان نبود تا شایستگی ازدواج با حضرت معصومه را داشته باشنند.

امروزه با توجه به تورم و مسائل اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سوء مدیریت‌های اقتصادی امکان ازدواج و تشکیل خانواده برای بسیاری دختران و حتی پسران جوان بسیار سخت یا بعضا غیر ممکن شده است. سیره‌ی شخصیتی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) می‌تواند الگوی رفتاری مناسب و درخور شانی برای جوانان امروزی باشد تا سبک زندگی غربی جایگزین سبک زندگی ایرانی و اسلامی نشود.

رسانه‌های داخلی کشورمان با تبلیغ سیره و شیوه‌ی زندگی آن حضرت می‌توانند فرهنگ درست، منطقی و خداپسندانه را به جوانان آموزش دهند و در سپهر رسانه‌ای گسترده‌ی کنونی که خیل عظیمی از مخاطبین جوان دختر و پسر را در بر می‌گیرد، نماینده‌ی به حق فرهنگ ناب و طهارت محور اهل بیت علیهم‌السلام باشند.

منبع: منتهی الآمال

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار