یادداشت/ حنیف غفاری

ریاض به‌ نقطه نهایی شکست نزدیک‌تر می‌شود؟

سعودی‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که بر اساس استیصال رو به بازیگر بی‌طرف منطقه‌ای آورده‌اند و این مسئله به خودی خود نشان دهنده این است که ریاض به نقطه نهایی شکست نزدیک‌تر می‌شود.
کد خبر: ۴۶۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۳ - 13June 2021

ریاض به نقطه نهایی شکست نزدیک‌تر می‌شودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رژیم سعودی از شش سال قبل حملات خود را علیه ملت یمن آغاز کرد؛ هدف اعلامی و از پیش تعیین شده سعودی‌ها این بود که در کمتر از یک ماه یا حتی دو هفته بتوانند مقاومت یمن را به‌صورت کامل از بین ببرند و یمن را به حیات خلوت ریاض در منطقه تبدیل کنند؛ ولیکن شاهد بودیم رشادت انصارالله یمن و ایستادگی مردم این کشور موجب شد بعد از شش سال سعودی‌ها در نقاط مختلف یمن از عدن گرفته تا صنعا به نقطه استیصال برسند. در حال حاضر کار به جایی رسیده رژیم سعودی که با هدف سرکوب کامل مقاومت یمن وارد این کشور شده بود، ناچار شود انصارالله را به‌عنوان یک گروه و بازیگر مهم در یمن به رسمیت بشناسد و هر دفعه از آن خطوط قرمز خود در قبال مسائل یمن کوتاه بیاید.

برخی از متحدین عربستان سعودی خصوصاً در پشت پرده کشور‌هایی همچون انگلیس و آمریکا سعی دارند امتیازی که در عرصه نظامی نتوانستند از یمنی‌ها بگیرند را در عرصه مذاکره بگیرند. این بازی بود که از یکی دو سال قبل عربستانی‌ها و اماراتی‌ها و دیگر گروه‌ها و کشور‌های متجاوز در یمن آشکار شد و از سوی بازیگران غربی صورت گرفت، اما نتیجه‌ای نداد، چون اساساً مقاومت انصارالله و ماهیت مقاومت یمن به گونه‌ای است که معامله بر سر حقوق حقه مردم این کشور را برنتابید و در آینده هم قطعاً این را برنمی تابد. مسئله مهم‌تری که اینجا وجود دارد این است که خروج اشغالگران از یمن اتفاق بیفتد و جبران خساراتی که در این جنگ از سمت ائتلاف متجاوز سعودی صورت گرفته و همچنین به رسمیت شناختن حقوق مردم این کشور تنها نقطه‌ای است که سعودی‌ها به عنوان طرف متجاوز باید بدان تن بدهند. در نهایت هم نتیجه این معادله قطعاً به سود مقاومت خواهد بود چنانچه تا الان هم به سود مقاومت بوده است.

با توجه به حضور کشور عمان برای پایان دادن به جنگ یمن و عربستان باید گفت، عمان بازیگری در منطقه و نظام بین‌الملل است که سیاست خارجی خود را بر مبنای واسطه‌گری تعریف کرده و این روشی بود که از زمان سلطان قابوس، پادشاه سابق عمان، در سیاست خارجی عمان نهادینه شد و الان هم ادامه می‌یابد، اما مسئله‌ای که اینجا وجود دارد این است که نباید فراموش کنیم عمان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است و قطعاً اینکه عمان اینجا نقش واسطه را پیدا کرده است.

سعودی‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که بر اساس استیصال رو به بازیگر بی‌طرف منطقه‌ای آورده‌اند و این مسئله به خودی خود نشان دهنده این است که ریاض به نقطه نهایی شکست نزدیک‌تر می‌شود. پس اینکه اعلام کنیم عمان از روی دلسوزی این کار می‌کند درست نیست. این یک رویه‌ای است که در سیاست خارجی مسقط وجود داشته و مسئله مهم‌تر این است که باید پیام حضور عمانی‌ها در این عرصه را از این زاویه درک کنیم که سعودی‌ها نمی‌توانند روی واسطه دیگری از جمله برخی واسطه‌هایی که قبلا فرستاده بودند، از جمله نماینده‌های سازمان ملل که به کارگزار سعودی‌ها در یمن تبدیل شدند، حساب باز کنند. این اتفاقاً نشان می‌دهد مقاومت یمنی‌ها جواب داده و ان‌شاالله در آینده هم جواب می‌دهد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار