سردار کارگر:

افزایش کمی و کیفی آثار ادبی دفاع مقدس در اولویت است/ مانع تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌شویم

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزایش کمی و کیفی آثار ادبی دفاع مقدس را هدف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دانست و گفت: درحالی که هنوز بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس در قید حیات هستند، اما شاهد تحریف برخی از وقایع جنگ هستیم.
کد خبر: ۴۶۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ - 13June 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هشتمین نشست شورای نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در محل سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این نشست، با اشاره بر اینکه روند نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس موازی‌کاری نیست، اظهار داشت: همان‌ کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ممیزی آثار ادبی دفاع مقدس انجام می‌دهد، قرار است در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز دنبال شود. تدوین آیین‌نامه‌ در این راستا کار جدیدی نیست؛ چراکه سال‌ها این اتفاق سابقه داشته است و تاریخ تصویب نگارش آیین‌نامه مربوط به ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ است.

سردار کارگر ادامه داد: در دوره جدید فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سال ۱۳۹۱ به فعالیت‌های ادبی سامان داده شده تا آثار ادبی به‌درستی مورد کارشناسی قرار گیرند و طبق یک ضوابط مشخص مورد ارزیابی قرار گیرند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از انجام ۶۸ پروژه تحقیقاتی در حوزه دفاع مقدس خبر داد و عنوان کرد: انجام پروژه‌های تحقیقاتی درخصوص دفاع مقدس نعمت بسیار بزرگی است که باعث شده مشکلات نویسندگان در دسترسی به اسناد برطرف شود. این‌گونه فعالیت‌ها برای فیلمسازی و کار‌های هنری نیز نقش‌آفرین خواهند بود؛ چراکه عدم دسترسی به این اسناد موجب شده تولیدات سینمایی و هنری دفاع مقدس کم شود.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه طبق اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، این بنیاد مرجع اطلاعات مربوط به جنگ قرار داده شده است، افزود: طبق اساسنامه بنیاد و با ابلاغ رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درخصوص مسائل دفاع مقدس مرجعیت قرار داده شده است. جالب اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان فرمانده کل قوا نیز قائل به مرجعیت این بنیاد در زمینه دفاع مقدس هستند، لذا برخی از کتاب‌ها را پس از مطالعه، برای بررسی به ما ارجاع می‌دهند.

وی افزایش کمی و کیفی آثار ادبی دفاع مقدس را هدف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: درحالی که هنوز بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس درقید حیات هستند، شاهد تحریف برخی از وقایع آن دوران هستیم. این تحریف‌ها گاهاً در کتاب‌هایی رخ داده است که به چاپ ۱۲۰ و ۷۰ رسیده‌اند و برخی از فرماندهان حاضر در جنگ که در مسائل مورد اشاره کتاب مسئولیت داشته‌ بر این کتاب‌ها ایراد تاریخی داشته‌ که لازم است تصحیح شوند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جلوگیری از تحریف در آثار ادبی دفاع مقدس را مهم دانست و خاطرنشان کرد: به‌هیچ وجهه قائل به انجام موازی‌کاری و افزایش کار در روند تولید کتاب‌های ادبی با موضوع دفاع مقدس نیستیم، اما اگر از تحریف جلوگیری نشود آیندگان درخصوص دفاع مقدس و وقایع آن قضاوت نادرستی خواهند کرد.

سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیز در این نشست اظهار داشت: در نشست گذشته مصادیق شش گانه‌ای برای بررسی آثار ادبی با عناوین «تاریخی، سیاسی و حقوقی»، «ادبی»، «هنر و گرافیک»، «کتاب‌های مرجع، دانشنامه و اسناد»، «کودک نوجوان» و «ترجمه» مشخص شد.

وی افزود: همچنین مقرر شد مصادیق مورد نظر موضوعات مطرح شده فوق، در جلسه‌ای که امروز میزبان عزیزان و کارشناسان ادبی هستیم مورد بحث قرار گیرد و پیشنهادات مطرح و مورد بررسی قرار داده شود و نتیجه مورد مصوب اجرا شود.

در ادامه این نشست، اعضای شورای نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس مباحثی را مطرح کردند و مصادیق کتاب‌های تاریخی، سیاسی و ادبی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها