مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

استان سمنان میزبان 157 شهید گمنام دفاع مقدس در 51 یادمان است

سرهنگ «سلامی» گفت: استان سمنان میزبان 157 شهید گمنام دفاع مقدس است که در 51 یادمان خاکسپاری شده‌اند. ساخت و تکمیل یادمان‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی در آنها دو دغدغه ما در این موضوع است.
کد خبر: ۴۶۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ - 14June 2021

استان سمنان میزبان 157 شهید گمنام دفاع مقدس در 51 یادمان استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کمیته سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت بر خاکسپاری و تعیین مکان دفن شهدا و طراحی یادمان شهدای گمنام با حضورسرهنگ «محمدحسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان و اعضای حاضر در سالن جلسات مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد.

سرهنگ سلامی در این دیدار اظهار داشت: استان سمنان میزبان 157 شهید گمنام دفاع مقدس است که در 51 یادمان خاکسپاری شده اند که ساخت و تکمیل  یادمان ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت یادمان شهدای گمنام  دو دغدغه  ما در موضوع یادمان ها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم آن است که طی 2 سال  آینده شهدای مفقود الاثر باید تعیین تکلیف شوند. یادمان شهدای گمنام امروزه به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در سراسر کشور نقش آفرینی می کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان با بیان این که ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ضرورت‌هایی دارد افزود:  یکی از راه های ترویج فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست، چراکه شهدا، هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی انقلاب اسلامی و هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی ملی، برای همه آحاد جامعه مورد احترام هستند. در این راستا، گلزارها و یادمان‌های شهدا، ظرفیتی بزرگ در جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند که می‌توانند به‌عنوان زیارت‌گاه اهل یقین، قرارگاه‌های فرهنگی بزرگی در این زمینه، در اقصی‌نقاط کشور به حساب بیایند.

سلامی افزود: مکان یابی برای تدفین شهدای گمنام دارای پارامترهایی از جمله نگاه زیارتی دربردارنده سلسله مراتب و آداب زیارتی که این نگاه در تعارض با نگاه نمادین و تشریفاتی و صرفا ادای احترام است. همچنین استقلال مکانی نقطه که تحت الشعاع بناهای همجوار قرار نگیرد، زمین پاک و مطهر که محل وقفی، شبهه و منازعه و مصادره نباشد، دسترسی به محل مورد نظر به لحاظ بُعد و فاصله آسان باشد، محل آرامش و طمأنینه و احساس امنیت، داشتن چشم انداز بصری، قابلیت مانور برای ساخت و ساز و توسعه اجتماعات بزرگ مراسم ها، محل وحدت و هم گرایی بین قومیت‌ها، سابقه و پیشینه خوب و... تعریف شده که باید در تدفین شهدای گمنام و ساخت یادمان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: تشکیل هیئت امنا برای کلیه یادمان‌های شهدای گمنام در استان و نگهداری و بهر‌ه‌برداری یادمان‌های شهدای گمنام که مصوبه جلسه هیئت امنای بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس است، ضروری است و برای تمام یادمان‌های سطح استان هیئت امنا تشکیل شده و در خصوص یادمان شهدای گمنام تصویب شده در این جلسه  تقاضای تشکیل هیئت امنا را داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار